Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on rahattomana vieraassa kaupungissa...

Vierailija
01.02.2015 |

...ja eksynyt, tai että lähimmälle junalle/bussille on matkaa vaikkapa + 3 km, voiko soittaa poliisin apuun vai sanotaanko sieltä, että selviäpä kuule itseksesi?

En ole itse siinä tilanteessa nyt mutta joskus jossain harhailleena olen miettinyt, että mitä jos...

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"]Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah.

[/quote]

Aikuisella täysipäisellä ihmisellä on yleensä varattuna reissuun kuin reissuun vähän enemmän kuin 10-20 euroa. Tässä tapauksessa aloittajan iästä ja elämänkokemuksen puutteesta kielii jotakin myös se, että puhutaan vielä poikaystävästä ja kauhistellaan 4-5 kilometrin kävelymatkaa...
[/quote]

Minulla ei ole poikaystävää mutta minulla on tapana kutsua miesystäviäkin poikaystäviksi. Vaikka deittailen vain +28-vuotiaita.

4-5 km on pitkä matka jos on paukkupakkanen, tappohelle, eksyksissä, keskellä metsää... Mutta turhaanhan minä mitään sanon, kun olet jo päättänyt puolestani asioiden todellisen laidan.
[/quote]

Eipä oo eksyneenä helteessä pitkä matka tuo. Ukon kanssa jouduttiin etelänreissulla eksyksiin, kun ei oltu ihan pahimmassa rysässä retkellä. Oltiin jo haikattu koko päivä ja sit kelattiin tilata taksi takas kohteeseemme, niin eipä onnannut. Laajalti valaisemattomilla kaduilla ja teiden varsilla marssittiin kuutisen tuntia takaisin. Ei kuoltu ja ollaa lisäks läskejä ettei oltu sillailla huippukondiksessa, tottuneita kävelijöitä toki.
Ei edes se raha aina auta, mutta jalat kuljettaa
[/quote]

Jalat kuljettaa mutta entä jos aivot eivät tiedä, missä edes olet. Katsot eteenpäin ja näet metsää, katsot vasemmalle ja näet metsää, oikealla näet pari taloa ja takanasi näet lisää metsää. Vai onko fiksua lähteä summamutikassa *TUOHON* suuntaan, uuvuttaa itsensä tappiin asti ja huomata sitten, että on viitisen (ESIMERKKI) kilometriä tasan väärässä suunnassa.

Vierailija
22/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, fiksu ihminen ei lähde (lähes) rahattomana kylään jumalan selän taakse sellaisen ihmisen luokse, josta ei voi satavarmasti tietää ettei se laita sua kävelemään "jos riita tulee". MIten tää voi olla outo juttu sulle?! Ensin tutustutaan muuten niin kauan, että tietää että vaikka paha paikka tulisi, saa sen yönsä nukkua siellä turvassa, ja liikenteeseen lähtee sitten aamulla. Sitä kutsutaan toiseen tutustumiseksi. Mut jos sä oot sen edellisen ketjun aloittaja, niin sunhan mielestä te seurustelette vaikka olette tavanneet kaksi kertaa, ja mies on sanonu sua jopa kullakseen :-DDD

Mikä se ikä olikaan, se 15? Tai jos on niin kiire lähteä sinne yökylään vaikka ei tiedä toisesta tuon taivaallista, pidetään huoli siitä, että on sitä "ylimääräistä" rahaa, vaikka sitten Visa tms. jotta saa sen taksin soittaa jos hätä tulee. Tää kaikki on just sitä elämänhallintaa, usko pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jiisus,että ihmisten pitää olla nipoja ja tarkkoja. Haloo, tämä oli vain mielikuvitustehtävä!

Vierailija
24/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:59"]

Jiisus,että ihmisten pitää olla nipoja ja tarkkoja. Haloo, tämä oli vain mielikuvitustehtävä!

[/quote]

Miksi sä sitten puhut omasta paksusta toppatakistasi ja pari kiloa painavasta laukusta? :-D

Soita vaan poliisille, kyllä ne ainakin puhelimessa neuvovat mitä tehdä... Mietit ensi kerralla sitten tarkemmin, eiks jeh ;.)

Näkikö se sun almost-poikaystävä sen keskustelun täällä, vai mitä kävi?

Vierailija
25/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut tuossa tilanteessa, eli ollut hukassa METROpolissa - se suuntavaiston katoaminen jossain metropolissa on kyllä huomattavasti helpompaa siinä mielessä, että on sitä pipoa siellä, jolta voi kysyä ohjeita matkan jatkamiseen. Ihan eri tilanne on olla hukassa jossain 'in the neck of the woods' - tässä hyvä vinkki olisi tietysti puhelimeen ladattu kartta t. vaikkapa gps-palvelu...tosin ei siitäkään olisi paljoa apua, jos ei kauhufilmin tyyliin olisi yhtään pykälää kuuluvuutta.

Vierailija
26/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:03"]Kuka hölmö lähtee reissuun taskussaan 10-20e?
[/quote]
Sellainen jolle on luvattu autokyyti, opiskelija... onhan näitä.
[/quote]

Minä olen opiskelija, jolle jää 50e/kk käteen vuokran, laskujen yms jälkeen ja olen silti saanut säästettyä ~150e hätävaran ja jos lähden reissuun, niin otan vähintään 50-80e hätävaran mukaan yllättävien tilanteiden varalta. Että niin. Vaikka olisi luvattu autokyyti ja yöpaikka, koska asioita tapahtuu. Selvitän myös etukäteen ainakin muutamat bussit ja junat ja jos illalla on kylmä, niin puen säähän sopivat vaatteet.

Ja ps. Kuka saa käytettyä 4km matkaan tunnin...? Luulisi menevän ihan max 40min, jos on nyt edes jossain fyysisessä kunnossa.

Vierailija
27/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"]Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah.

[/quote]

Aikuisella täysipäisellä ihmisellä on yleensä varattuna reissuun kuin reissuun vähän enemmän kuin 10-20 euroa. Tässä tapauksessa aloittajan iästä ja elämänkokemuksen puutteesta kielii jotakin myös se, että puhutaan vielä poikaystävästä ja kauhistellaan 4-5 kilometrin kävelymatkaa...
[/quote]

Minulla ei ole poikaystävää mutta minulla on tapana kutsua miesystäviäkin poikaystäviksi. Vaikka deittailen vain +28-vuotiaita.

4-5 km on pitkä matka jos on paukkupakkanen, tappohelle, eksyksissä, keskellä metsää... Mutta turhaanhan minä mitään sanon, kun olet jo päättänyt puolestani asioiden todellisen laidan.
[/quote]

Eipä oo eksyneenä helteessä pitkä matka tuo. Ukon kanssa jouduttiin etelänreissulla eksyksiin, kun ei oltu ihan pahimmassa rysässä retkellä. Oltiin jo haikattu koko päivä ja sit kelattiin tilata taksi takas kohteeseemme, niin eipä onnannut. Laajalti valaisemattomilla kaduilla ja teiden varsilla marssittiin kuutisen tuntia takaisin. Ei kuoltu ja ollaa lisäks läskejä ettei oltu sillailla huippukondiksessa, tottuneita kävelijöitä toki.
Ei edes se raha aina auta, mutta jalat kuljettaa
[/quote]

Jalat kuljettaa mutta entä jos aivot eivät tiedä, missä edes olet. Katsot eteenpäin ja näet metsää, katsot vasemmalle ja näet metsää, oikealla näet pari taloa ja takanasi näet lisää metsää. Vai onko fiksua lähteä summamutikassa *TUOHON* suuntaan, uuvuttaa itsensä tappiin asti ja huomata sitten, että on viitisen (ESIMERKKI) kilometriä tasan väärässä suunnassa.
[/quote]

Siinä tilanteessa ET LÄHDE REISSUUN. Yksinkertaista. Jos et pärjää vaadituissa olosuhteissa, niin et lähde.

Vierailija
28/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on eksynyt itselle vieraassa kaupungissa, silloin ei kannata soittaa poliisille (vaikka toki he saattavat jotain neuvoja antaa) vaan kannattaa kysyä joltakin vastaantulijalta neuvoja juna-asemalle.

Vierailija
29/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 02:01"] [quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:20"] [quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:05"]Tuskin voi. Soita sen sijaan taksi ja pyydä kyyditsemään lähimmälle pankkiautomaatille. [/quote] Niin mutta jos on rahattomana eksyksissä. [/quote] Ei se ole poliisin ongelma, se on asiansa sotkeneen ongelma. Eri asia, jos sut on ryöstetty tai olet sellaisessa tilassa fyysisesti tai psyykkisesti, ettet pysty huolehtimaan itsestäsi. Ei poliisi ole mikään taksi tai yömajan pitäjä. Kyllä on elämänhallinnassa ongelmia, jos tuollaiseen tilanteeseen joutuu. [/quote] Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah. [/quote] no jos riidan takia poistuu poikaystävältä, vaikka ei ole paikkaa mihin mennä...elämäm hallinta on siinä kohtaa kyllä aika pahasti hukassa [/quote] Jep, ensinnäkin tuollaiset riidat nimenomaan kielii elämänhallinnan puutteesta. Aikuiset ja järkevät ihmiset saavat asiansa sovittua niin, ettei ketään hylätä riidankaan keskellä jonnekin metsikköön, pimeään, outoon paikkaan ilman rahaa tms. Kaikki muu on uusavuttomuutta ja silkkaa tyhmyyttä. Jos olet yhtään pitänyt silmiäsi auki, tiedät missä päin se lähin asema/pysäkki on. Jos sulla on puhelin, siinä on (nykyään melkein kaikilla) netti. Sieltä voit etsiä esim. kartan ja varmistaa, missä olet. Puhelimella voit myös soittaa jotakuta avuksi, jos ei muuten niin sitten vaikka googlettamaan sun puolesta, jos sulla nyt ei nettiä sattuisi olemaan. Normaali ja terve ihminen pystyy kävelemään 5 km, jopa 10 km, eikä se ole mikään fyysinen uroteko. Ja et voi tosiaan olla tosissasi, että joku 4 km on sun mielestä poliisille soiton paikka?!? Ja jos kyseessä on poikaystävä, miten voit olla noin pihalla siitä, missä se asuu??? Ja oma-aloitteellinen ihminen kyllä pitää huolen siitä, että pysyy (ihan kirjaimellisestikin) kartalla. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka soittelee hätäkeskukseen turhan takia ja kuormittaa näin pelastuslaitosta. Kunnon elämäm koulu lainen tosiaan... [/quote] Huoh. Se esimerkki ei ollut MINUN elämästäni. Se oli vain ESIMERKKI. Tunnin (4 km) kävely on kyllä iso asia jos on -20 astetta ha joka puolella on metsää. Tuliko mieleen, että kaikissa kaupungeissa ei ole selkeitä opasteita niin kuik esim. pk-seudulla, vaan voit tosiaan olla keskellä metsää ja sieltä pitäisi löytää reitti ihmisten ilmoille.

[/quote]

Kuka kävelee noin hitaasti?
[/quote]

Sitä minäkin mietin. Ei minulla mene 4km tuntia, korkeintaan 40min, tuskin sitäkään.

Vierailija
30/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:52"]Ap, fiksu ihminen ei lähde (lähes) rahattomana kylään jumalan selän taakse sellaisen ihmisen luokse, josta ei voi satavarmasti tietää ettei se laita sua kävelemään "jos riita tulee". MIten tää voi olla outo juttu sulle?! Ensin tutustutaan muuten niin kauan, että tietää että vaikka paha paikka tulisi, saa sen yönsä nukkua siellä turvassa, ja liikenteeseen lähtee sitten aamulla. Sitä kutsutaan toiseen tutustumiseksi. Mut jos sä oot sen edellisen ketjun aloittaja, niin sunhan mielestä te seurustelette vaikka olette tavanneet kaksi kertaa, ja mies on sanonu sua jopa kullakseen :-DDD

Mikä se ikä olikaan, se 15? Tai jos on niin kiire lähteä sinne yökylään vaikka ei tiedä toisesta tuon taivaallista, pidetään huoli siitä, että on sitä "ylimääräistä" rahaa, vaikka sitten Visa tms. jotta saa sen taksin soittaa jos hätä tulee. Tää kaikki on just sitä elämänhallintaa, usko pois.
[/quote]

Voi luoja. Etkö ymmärrä, että _ikinä_ et voi tuntea ketään sataprosenttisesti? Oletko ihan tosissaan niin tyhmä? Ja kaikki eivät käytä luottokorttia, kaikki eivät edes SAA luottokorttia, esim. opiskelijat.

Vaikka Martti ei olisi 25:n avioliittovuoden aikana kertaakaan kohottanut kättäkään vaimoaan kohtaan, hän voi silti jonain päivänä vihaisena (kännissä esim.) vaikkapa TAPPAA vaimonsa. IKINÄ ei voi tietää. Huhhuh, yritä ymmärtää edes jotakn. Almost-ketjussa ap puhui, niin, MELKEIN-poikaystävästä ja kertoi, että äijänsä on samaa mieltä, että melkein seurustelevat mutta eivät vielä, vaan haluavat katsoa vielä hetken että miten homma toimii. AV:n meininki on aina tätä samaa. Sanoit mitä tahansa niin AINA joku vittuilee.

Vierailija
31/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:59"]

[/quote]

Miksi sä sitten puhut omasta paksusta toppatakistasi ja pari kiloa painavasta laukusta? :-D

Soita vaan poliisille, kyllä ne ainakin puhelimessa neuvovat mitä tehdä... Mietit ensi kerralla sitten tarkemmin, eiks jeh ;.)

Näkikö se sun almost-poikaystävä sen keskustelun täällä, vai mitä kävi?
[/quote]

Voi vittu. Koska PUHUIN ALOITUSVIESTISSÄ ITSESTÄNI, JOS _MINÄ_ EKSYN JOSKUS JOSSAIN. mitä vittua? Oletteko _ihan oikeasti_ noin tyhmiä?

Vierailija
32/83 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:30"]Olen myös joskus miettinyt, mitä tekisin, jos olisin vaikka vieraassa kaupungissa käymässä, ja sitten laukkuni varastettaisiin. Kannan kaikkia arvotavaroitani laukussa, en ole koskaan ajatellut pitäväni esim. ajokorttia ja jotain 20€ seteliä jemmassa takin taskussa tms. Ehkä pitäsi..! Itse menisin ehkä johonkin jossa on ilmainen netti(esim hotellin respa) ja yrittäisin saada facebookista jonkun tutun kiinni, että ostaisi minulle junalipun jonka saisin tulostettua ko. paikasta. Tai lainata puhelinta ja sen kautta stten. Jos ei ole mitään henkkareita, ei saa pankistakaan rahaa haettua käteisellä. Toki tässä pitäisi saada esim. se hotellin respa heltymään tähän auttamiseen. Olen tosin itse töissä ketjufirmassa, eli voisin mennä saman lafkan hotellin ja pyytää, että joku soittaisi työpaikalleni ja vahvistaisi henkilöllisyyteni mikäli tarve. Itse ainakin töissä auttaisin, jos joku ei-narkkarin näköinen tulisi hätääntynenä pyytämään apua. Hankala tilanne olisi kyllä tosiaan. [/quote] On täällä joku normaalikin näköjään :) kiva huomata.

[/quote]

Heh ;) Oletko ap? Ymmärsin heti alotuksen pointin, mutta se oli ehkä vähän huvittavasti muotoiltu :D Ehkä tämän ketjun vuoksi alan pitää aina vieraassa kaupungissa setelirahaa tai toista pankkikorttia plus henkkareita takin taskussa.

Vierailija
33/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin voi soittaa, jos on eksynyt metsään. Kolmen kilometrin päähän juna-asemasta eksymistä ei lasketa. Silloin kannattaa soittaa kaverit ja sukulaiset läpi, varmasti joku vippaa matkarahat.

Seikkailin nuorena ympäri Suomea ja muutakin Eurooppaa, ja kun rahat loppuivat, nostin peukun pystyyn ja liftasin kotiin. Ruokaa dyykkasin tai sain ihmisiltä, joihin tutustuin.

Vierailija
34/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:56"]Poliisin voi soittaa, jos on eksynyt metsään. Kolmen kilometrin päähän juna-asemasta eksymistä ei lasketa. Silloin kannattaa soittaa kaverit ja sukulaiset läpi, varmasti joku vippaa matkarahat.

Seikkailin nuorena ympäri Suomea ja muutakin Eurooppaa, ja kun rahat loppuivat, nostin peukun pystyyn ja liftasin kotiin. Ruokaa dyykkasin tai sain ihmisiltä, joihin tutustuin.
[/quote]

Ei kaikilla ole mahdollisuutta tuohon rahan pummaamiseen. Jos itse (ap) seikkailen vieraassa kaupungissa ja pyydän äidiltäni matkarahaa, ei se tule ikinä onnistumaan. Tilisiirto näkyy parin päivän viiveellä. Ei ole myöskään ketään, joka voisi lähteä hakemaan minua kotiin. Siskolla on auto, mutta hän ei ikinä hakisi minua mistään.

Vierailija
35/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei siis kuitenkaan ole TAPANA seikkailla pitkin vieraita kaupunkeja. Joskus vain on tilanne, että syystä X eksyy oudossa paikassa ja on vähän niin kuin kusessa.

Vierailija
36/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvavisa käyttöön!

Vierailija
37/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin voi. Soita sen sijaan taksi ja pyydä kyyditsemään lähimmälle pankkiautomaatille.

Vierailija
38/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:03"]Ei kaikilla ole mahdollisuutta tuohon rahan pummaamiseen. Jos itse (ap) seikkailen vieraassa kaupungissa ja pyydän äidiltäni matkarahaa, ei se tule ikinä onnistumaan. Tilisiirto näkyy parin päivän viiveellä. Ei ole myöskään ketään, joka voisi lähteä hakemaan minua kotiin. Siskolla on auto, mutta hän ei ikinä hakisi minua mistään.

[/quote]

Sitten kannattaa joko liftata, etsiä netistä kimppakyyti tai mennä junalla pummilla. Olen joskus lokakuussa jumahtanut pohjalaiseen pikkukylään keskiyöllä neljäksi tunniksi (yritin liftata, ei onnea), mutta tulipahan käytyä. Ja neljän tunnin päästä jonkun firman tilausajobussi poimi kyytiinsä. :)

Vierailija
39/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:05"]Tuskin voi. Soita sen sijaan taksi ja pyydä kyyditsemään lähimmälle pankkiautomaatille.
[/quote]

Niin mutta jos on rahattomana eksyksissä.

Vierailija
40/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin puhelimella kerran pikavipin ja matkustin yöjunalla pois. Mutta nykyäänhän yöllä ei saa enää rahaa tilille. Huono tällaisia tilanteita varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi