Millaiset tulot täytyy olla, että voi ostaa 180 000e kämpän?
Ei, en osaa käyttää lainalaskureita. En ymmärrä korkoja. En ole perehtynyt vielä paremmin, kunhan haaveilen. Olisi ihana laittaa rahaa ihan omaan asuntoon.
Ainakin pitäisi olla 10% käsiraha, että saa lainan. Eli jäljelle jäisi 162 000e.
Nyt tulot taloudessa yhteensä noin 3500e ja vuokra 930e ja se alkaa olla aika maksimi. Omistuskämpästä voitaisiin maksaa ehkä max. 1000e /kk.
Osaisko joku valaista minua :-) osaisi ajatella näitä vähän realistisemmin
Kommentit (36)
Moi, sulla on aika realistinen haave. Meillä nimittäin tulot yhteensä 4000 e ja juuri tuo 160000 velkaa. Taitaa mennä lyhennyksiin ja yhtiövastikkeeseen tuo 1000e kuussa. Ei muuta kuin pankista kyselemään. Varaa aika ja käy jutskailemassa. Sillä Se selviää.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:42"]
Moi, sulla on aika realistinen haave. Meillä nimittäin tulot yhteensä 4000 e ja juuri tuo 160000 velkaa. Taitaa mennä lyhennyksiin ja yhtiövastikkeeseen tuo 1000e kuussa. Ei muuta kuin pankista kyselemään. Varaa aika ja käy jutskailemassa. Sillä Se selviää.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Tosi kiva kuulla.
ap
Lykkyä pyttyyn. Meillä on nettotulot 4500 e. Talolainaa on 60 000 euroa jäljellä ja pyydettiin 30 000 euroa lisää remonttiin, niin ei saatu.
Veikkaisin, että pankki ei laske lainanmaksukykyänne nykyisellä korkotasolla vaan sillä skenariolla, että se voi noustakin seuraavan 20 vuoden aikana, mitä luultavimmin maksatte lainaa. Kuukausierä nykykorkotasollakin voisi olla 1000 euron luokkaa ja kun siihen päälle tulisi vielä muut asumiskulut (vastike + mahdolliset remontit), niin voipa olla, että eivät anna lainaa 160 000. Itsekin mainitsit, että nykyiset kuukausikulut ovat aika maksimi.
Realistinen lainamäärä teille olisi varmaan noin 120 000 e.
Toinen vaihtoehto toki olisi tulojen nostaminen, mutta onko se teidän tapauksessa miten realistista?
Meillä on n 140000 lainaa jäljellä, korot+ lyhennys 800e, yhtiövastike+vesi+sähkö 400e. En tiä mikä olisi minimilyhennys, mutta tuskin paljon pienempääkään voitais maksaa. Meillä on 90 neliön asunto ja viisi henkeä, sen vuoksi yhtiövastike noin suuri.
[quote author="melba" time="31.01.2015 klo 23:17"]
Toinen vaihtoehto toki olisi tulojen nostaminen, mutta onko se teidän tapauksessa miten realistista?
[/quote]
Pakko sanoa, etten tiedä... Ei mitään hajua mitä tulevaisuudessa tapahtuu tai mitä haluan tehdä. Olen nyt tyytyväinen elämääni, vaikka palkka onkin pieni. Mies on kyllä hakenut parempipalkkaista työtä, tulot nousisi ehkä 4000 euroon jos saisi paikan.
ap
Meillä lainaa 260 000 ja nettotulot 6000e
laina otettiin pari vuotta sitten ja lyhennellään n. 1500e + korot pienin mahdollinen lyhennys olis ollu 1000e + korot mutta haluttiin maksaa enemmän
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:30"]
Meillä lainaa 260 000 ja nettotulot 6000e
laina otettiin pari vuotta sitten ja lyhennellään n. 1500e + korot pienin mahdollinen lyhennys olis ollu 1000e + korot mutta haluttiin maksaa enemmän
[/quote]
Lohduttavaa!
Onpa nyt tullut erilaisia vastauksia. Johtuuko pankeista nuo erot kelle myönnetään ja mitä?
Meillä on muuten minun vanhemmat takaamassa varmasti, jos/kun joskus haetaan lainaa.
ap
No asunto jää pankille pantiksi, jos se on hyvä sijoitus niin laina annetaan. Jos se on syrjäkylällä muuttotappiokunnassa ei ehkä irtoa lainaa, varsinkaan mitään remonttilainoja jotka eivät nosta asunnon arvoa markkinoilla. Kun sen kämpän pitää sit joskus kelvata muillekin myytäväksi. Sijainti sijainti sijainti. Ja hyvä yhtiö.
Bruttotuloni ovat 3 500 e kuussa ja olen yksinäni hommannut itselleni yli 200 000 euron asunnon. Enää 60 000 maksamatta. Mutta on siinä sitten koko elämä mennytkin. Kyse on ihan siitä, mitä muuta haluaa tehdä. Mulle koti ja sen sijainti on niin tärkeät, että olen luopunut sen takia monesta muusta jutusta. Yksin olen maksellut siksi kun miehellä on ollut erilaiset unelmat.
Osakkeeseen saa helpommin lainaa kuin omakotitaloon. Me saatiin 4000e kk tuloilla 200000e osakkeeseen mutta omakotitaloon ei lainaa myönnetty lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:38"]
Bruttotuloni ovat 3 500 e kuussa ja olen yksinäni hommannut itselleni yli 200 000 euron asunnon. Enää 60 000 maksamatta. Mutta on siinä sitten koko elämä mennytkin. Kyse on ihan siitä, mitä muuta haluaa tehdä. Mulle koti ja sen sijainti on niin tärkeät, että olen luopunut sen takia monesta muusta jutusta. Yksin olen maksellut siksi kun miehellä on ollut erilaiset unelmat.
[/quote]
Mekin maksetaan mielummin asumisesta kuin esim. matkustelusta ja muusta. Ei me muuten asuttaisi näin kalliilla alueella näin kalliissa ja (meille) isossa asunnossa!
ap
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:39"]
Osakkeeseen saa helpommin lainaa kuin omakotitaloon. Me saatiin 4000e kk tuloilla 200000e osakkeeseen mutta omakotitaloon ei lainaa myönnetty lainkaan.
[/quote]
Olen varmaan tyhmä, mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Osake?
ap
Pankit hyväksyy lainan vakuudeksi 70% ostettavan asunnon arvosta joten käsirahan määrä on oleellinen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:49"]
Pankit hyväksyy lainan vakuudeksi 70% ostettavan asunnon arvosta joten käsirahan määrä on oleellinen.
[/quote]
Kuka sen arvon arvioi? Mistä sen tietää onko se asunnon myyntihinta vai paljon vähemmän? Oon ihan pihalla.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:39"]
[/quote]
Olen varmaan tyhmä, mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Osake?
ap
[/quote]
Maalaiset kutsuu kerrostaloasuntoa osakkeeksi. Siinä kun ei varsinaisesti omisteta sitä asuntoa vaan osakkeet jotka oikeuttaa sen hallintaan.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:13"]
Jos on vakuuksia/käsiraha, niin saa aika isojakin lainoja. Tuttavani saivat äsken juuri samanlaisilla tuloilla kuin teillä, tuollaisen 180 000 euron lainan. Heillä ei ollut käsirahaakaan kymmentä prosenttia, mutta vakuuksia sen verran, että laina myönnettiin.
[/quote]
Riittääköhän kahden ihmisen takaus? Autokin on, mutta aika arvoton :-D eikä sitä ole edes kokonaan maksettu.
ap
[/quote]
Autosta ei ole pantiksi.
[/quote]
Juu, muutama siitä jo mainitsi. Enhän mä ajatellut pidemmälle, kun muistin vaan että olisi kelvannut kulutusluoton vakuudeksi :-D
ap