Atopia ja viljat
Kantsiiko kokeilla viljatonta ruokavaliota atooppiseen ihoon? Kuulin että voisi auttaa, onko kokemuksia? Vai onko jotain muita keinoja? En nimittäin jaksais tätä helvettiä enää.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 07:37"]
Takaisin aiheeseen. Olen 40-vuotias atoopikko ja kärsinyt ihottumasta noin 5-vuotiaasta. Ajoittain enemmän, ajoittain vähemmän. Viimeiset 5 vuotta ihottuma on ollut tavallista hankalampi ja siirtynyt enemmän kasvojen ja kaulan alueelle. Lopulta ajauduin kortisonikierteeseen ja kasvojen ihollehan se ei tee pidemmän päälle hyvää.
Tänä syksynä tein suuren ruokavaliomuutoksen, jätin kokonaan pois kotimaiset viljat ja sokerin. Tämä on auttanut merkittävästi ihoon. Samaan aikaan tein kyllä muitakin muutoksia (mm. otin ruokavalioon paljon hyviä rasvoja sisältäviä ruoka-aineita kuten avokado ja pähkinät sekä joka päivä jättiannokset d-, b- ja c-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, tyrni- ja mustaherukansiemenöljyjä, maitohappobakteereja). Aluksi jätin kaikenlaista muutakin pois ruokavaliosta, jota olen sitten vähitellen ottanut takaisin. Myös vitamiinien annostusta olen vähentänyt ja osan lopettanut.
Tällä hetkellä pärjään ilman kortisonia. Viljoilla on selvästi jokin merkitys tai osuus iho-ongelmissani, sillä nyt pienikin määrä vehnä (joskus kylässä kakkusiivu tms.) saa heti aikaan lehahduksen. Tällä kokemuksella voin suositella ruokavaliomuutosta, vaikka varoitan että alkuun se saattaa tuntua melkoisen hankalalta :)
[/quote]
Ei viljaton ruokavalio ole lainkaan hankalaa.
[/quote]
No ei, kun siihen tottuu. Mutta totutellessa ainakin minulle oli hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:29"]
Toistaiseksi ei ole kuukauden tiukka viljaton auttanut yhtään :(
[/quote]
Oletko viljattomalla vai gluteenittomalla? Mulla oireita aiheuttaa myös gluteenittomat viljat. Ei käy tattarit yms. myös manteli aiheuttaa oireita.
Ei se minulla ainakaan ole tehonnut. Mutta koska se on autoimmuuninen sairaus, niin jokuhan sen saa rehottamaan. Sinulla se on ehkä viljat, kokeile ihmeessä.
kannattaa todellakin, meidän perhe on ollut vuoden täysin viljaton, lapsen ja miehen atooppiset ihottumat kadonneet, ei tarvitse edes perus rasvata. Lapsi alkoi myös nukkumaan yöt ja masuvaivat katosivat. Itselläni tässä sivussa -18kg sulanut pelkästään viljat jättämällä että todellakin kannattaa eikä meinata syödä enää koskaan, voidaan niin paljon paremmin ilman!
viljojen poisjättäminen varmaan auttaa, samalla voi kokeilla vaihtuuko silmien väri tai hiuslaatu. Sitä odotellessa...
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:48"]viljojen poisjättäminen varmaan auttaa, samalla voi kokeilla vaihtuuko silmien väri tai hiuslaatu. Sitä odotellessa...
[/quote]
Ah mikä välkky
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:48"]viljojen poisjättäminen varmaan auttaa, samalla voi kokeilla vaihtuuko silmien väri tai hiuslaatu. Sitä odotellessa... [/quote] Ah mikä välkky
[/quote]
atooppisen ihon kanssa 47 vuotta elänyt realisti, jonka suku täynnä atoopikkoja, jo ainakin kolmannessa sukupolvessa, kaikkea on kokeiltu
Ehdottomasti kannattaa kokeilla! Viljojen pois jättäminen auttaa moneen vaivaan! Ei viljat kuulu ihmisten ravintoon vaan eläinten mut onhan täällä meijän yhteiskunnassa jos jonkinlaista possua.... ;) viljat tekee ihmiset sairaiksi ja lääkeyhtiöt tienaa. Surullista mutta totta.
Minulla auttoi. Pahimmat on vehnä ja tattari (huomasin, kun yritin korvata vehnää tattarila). Kaura sopii.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:55"]
atooppisen ihon kanssa 47 vuotta elänyt realisti, jonka suku täynnä atoopikkoja, jo ainakin kolmannessa sukupolvessa, kaikkea on kokeiltu
[/quote]
Onko teillä testattu histadelia?
Mulla on suvussa kans atopiaa, ja mulla on histadelia, eli mun elimistö ei pura histamiinia normaalisti, joten mulla kasvisruokavalio vei sen pois, eli olen ollut nyt jo 15 vuotta terveellä iholla, ja histamiinipitoiset ruoat tuo sen takaisin (esim. juustot, liha jne.).
Histadelia on periytyvä, ja usein syynä siihen, että joissakin suvuissa esiintyy atopiaa monessa sukupolvessa.
Googlettamalla löytyy lisää tietoa, esim. http://www.drkaslow.com/html/histadelia.html
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:48"]viljojen poisjättäminen varmaan auttaa, samalla voi kokeilla vaihtuuko silmien väri tai hiuslaatu. Sitä odotellessa... [/quote] Ah mikä välkky
[/quote]
[/quote]
Myös rypsin pois jättäminen?
Mä elin kanssa kasvisruualla vuosikausia, siis ilman kalaa ja munaa, maitotuotteita söin hiukan. Mutta ei se mun ihoon auttanut. Sisarentyttäreni on tiukempi kasvissyöjä, mutta kyllä hänellä on pahemmat oireet. Itse olen nyt sekasyöjä, mutta kasvispainotteinen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:32"]
Mä elin kanssa kasvisruualla vuosikausia, siis ilman kalaa ja munaa, maitotuotteita söin hiukan. Mutta ei se mun ihoon auttanut. Sisarentyttäreni on tiukempi kasvissyöjä, mutta kyllä hänellä on pahemmat oireet. Itse olen nyt sekasyöjä, mutta kasvispainotteinen.
[/quote]
Jos viittaat tuohon histadeliaan, niin joissakin kasvisruoissa on myös todella paljon histamiinia, ja melkein kaikki maitotuotteet on todella histamiinipitoisia.
Olen 46v. ja atoopisesta ihosta kärsinyt. Kaksi vuotta sitten jätin pois viljat lukuunottamatta tattaria. Iho on nyt hyvä, päänahka hieno, kaula ja korvan takaosat siistit, jalat voi jättää rasvaamatta, vatsavaivat poissa. Paljon tuli kärsittyä ennen tätä, ihan pienestä saakka. Toivoisin vielä että kova heinänuhani loppuisi.
Meillä iho oireet parani kun vähensi vilja tuotteita, sokeria, maito tuotteita . vältettiin punaisia ruokia ja vaatteita. Lisättiin omegaa. Säännöllinen rasvaus ja aurinko. Meillä myös kerran viikossa saunominen helpotti ihoa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:41"]
Meillä iho oireet parani kun vähensi vilja tuotteita, sokeria, maito tuotteita . vältettiin punaisia ruokia ja vaatteita. Lisättiin omegaa. Säännöllinen rasvaus ja aurinko. Meillä myös kerran viikossa saunominen helpotti ihoa.
[/quote]
Vältettiin punaisia vaatteita? Ja kerran viikossa saunominen verrattuna mihin? Ei koskaan saunomiseen vai monta kertaa viikossa saunomiseen?
Miten viljat ja lääkeyhtiöt liittyy toisiinsa?
Kannattaa kokeilla, mulla auttoi. Nyt 4 kk ilman vehnää, ohraa, ruista ja perunaa ja kun viikon ajan kokeilin palata perusdieettiin, iho paheni saman tien. Minulla siis auttaa viljaton+perunaton, epäilen atopian pahenemisen syyksi tärkkelysyliherkkyyttä.
Toistaiseksi ei ole kuukauden tiukka viljaton auttanut yhtään :(
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 07:37"]
Takaisin aiheeseen. Olen 40-vuotias atoopikko ja kärsinyt ihottumasta noin 5-vuotiaasta. Ajoittain enemmän, ajoittain vähemmän. Viimeiset 5 vuotta ihottuma on ollut tavallista hankalampi ja siirtynyt enemmän kasvojen ja kaulan alueelle. Lopulta ajauduin kortisonikierteeseen ja kasvojen ihollehan se ei tee pidemmän päälle hyvää.
Tänä syksynä tein suuren ruokavaliomuutoksen, jätin kokonaan pois kotimaiset viljat ja sokerin. Tämä on auttanut merkittävästi ihoon. Samaan aikaan tein kyllä muitakin muutoksia (mm. otin ruokavalioon paljon hyviä rasvoja sisältäviä ruoka-aineita kuten avokado ja pähkinät sekä joka päivä jättiannokset d-, b- ja c-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, tyrni- ja mustaherukansiemenöljyjä, maitohappobakteereja). Aluksi jätin kaikenlaista muutakin pois ruokavaliosta, jota olen sitten vähitellen ottanut takaisin. Myös vitamiinien annostusta olen vähentänyt ja osan lopettanut.
Tällä hetkellä pärjään ilman kortisonia. Viljoilla on selvästi jokin merkitys tai osuus iho-ongelmissani, sillä nyt pienikin määrä vehnä (joskus kylässä kakkusiivu tms.) saa heti aikaan lehahduksen. Tällä kokemuksella voin suositella ruokavaliomuutosta, vaikka varoitan että alkuun se saattaa tuntua melkoisen hankalalta :)
[/quote]
Ei viljaton ruokavalio ole lainkaan hankalaa.