Uskallanko kokeilla Opamoxia?
Minulle ei ole ennen määrätty sitä, vaikka mt-ongelmista olenkin kärsinyt jo kohta 15 vuotta. Nyt sain lyhyen sairasloman ja Opamoxia, mutta en ole vielä rohjennut ottaa.. puolikkaalla ajatteli aloittaa, mutta pelottaa jos jään koukkuun. Onko kellään kokemuksia Opamoxista erityisesti pahojen pakkoajatusten ja pakkotoimintojen ja niistä johtuvan stressin ja ahdistuksen lieventämiseksi?
Kommentit (21)
Uskallat aivan hyvin.
Bentsojen maine on aivan turhan demonisoitu. Se, että jotkut puliukot käyttävät niitä yhdessä alkoholin kanssa suurina määrinä päivittäin ei tarkoita sitä, että sinusta tulisi yhtäkkiä jonkinlainen addikti.
Kokeilemalla sulle selviää sopiva annostus. Aloittaa pienemmästä ja etenee suurempaan sopivaan kuitenkin niin että pyrkii aina pitämään mahdollisimman pienenä sen annoksen eikä kasvata sitä toleranssin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjäät ilman niin älä aloita. Jos et pärjää ilman, niin lääke on pienempi paha.
Lyhyesti mutta ytimekkäästi tämä.
Jos selviät vain beetasalpaajalla niin se on aina parempi mutta jos olet ohittanut ahdistuksessa tietyn rajan että se haittaa normaalia elämää niin sitten bentsoista on hyötyä ja niitä kannattaa käyttää.
Itse varmaankin erakoituisin ihan täysin jos ei olisi bentsoja tukena.
Oon käyttänyt purkillisen (30kpl) kuurin kerran-pari vuodessa pahimpina ahdistusjaksoina. Auttaa, en ole jäänyt koukkuun.
Itse käytin Opamoxia muutaman kuukauden. Puolikas riitti hyvin. Ei mitenkään koukkuun jäänyt, ainoastaan tasoitti/normalisoi oloa. Ei mitään euforiaa.
Jos on itsekuria lopettaa se myös. 1kk Max. Silloin se auttaa. Muuten unohda.
Mulle ei opamox, ainakaan sillä määrätyllä annoksella tais olla 1 kpl sitä lievintä, vaikuttanut mitenkään. Ei tarvinnut pelätä riippuvuutta, kun parin kokeilun jälkeen totesin turhaksi käyttää koko lääkettä.
Olen käyttänyt satunnaisesti Opamoxia yli 30 vuotta sosiaalisten tilanteiden pelkooni, enkä ole jäänyt koukkuun. Vastaavia lyhyt- tai pidempiaikaisesti vaikuttavia lääkkeitä käyttää moni tuttavani, tarvittaessa.
Toki olemme yksilöitä, mutta ihan turhaan demonisoitu, hyvä lääke kyseessä. En olisi ilman sitä selvinnyt ikinä työelämästä.
Tuo Ketipinor-kommentti lienee vitsi.
Itse käytän kyseistä lääkettä toisinaan. Aloitin pari vuotta sitten. Minulla on kausia saattaa mennä useita päiviä että otan lääkettä, joskus jopa kaksi kertaa päivässä. Toisaalta yhteensä otan lääkettä ehkä 10-20 päivänä vuodessa ja välissä saattaa mennä monia kuukausia.
Jossain kohtaa olin ehkä lievästi kyseiseen lääkkeeseen koukussa ja otin sitä ikään kuin varmuuden vuoksi. Ja itseasiassa nyt olen taas kolmena päivänä ottanut peräkkäin. Sanoisin että riippuvuutta aiheuttava lääke, mutta kärsin itse toisinaan niin vahvasta ahdistuksesta että haluan kuolla joten jossain määrin ajateltuna on mahdollista että ilman kyseistä lääkettä olisin tehnyt itsemurhan. Jokainen itse osaa ainoastaan määritellä että miten paha oma olo on ja ehkä puolikkaalla on hyvä kokeilla ensin.
Kun annatte lääkeneuvontaa, merkitkää viestiinne, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija.
Ehkä ei kannata puhua puolikkaasta tabletista ilman mainintaa siitä, onko kyse 50, 30 vai 15 mg:n tabletista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannata puhua puolikkaasta tabletista ilman mainintaa siitä, onko kyse 50, 30 vai 15 mg:n tabletista.
15mg tabletista.
Ap
Ahdistukseen olen käyttänyt jo tosi kauan. Menee joskus parikin kuukautta etten tarvitse ollenkaan. Puolikkaan otan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Uskallat aivan hyvin.
Bentsojen maine on aivan turhan demonisoitu. Se, että jotkut puliukot käyttävät niitä yhdessä alkoholin kanssa suurina määrinä päivittäin ei tarkoita sitä, että sinusta tulisi yhtäkkiä jonkinlainen addikti.
Kokeilemalla sulle selviää sopiva annostus. Aloittaa pienemmästä ja etenee suurempaan sopivaan kuitenkin niin että pyrkii aina pitämään mahdollisimman pienenä sen annoksen eikä kasvata sitä toleranssin myötä.
Näin on. Bentsot on turhaan demonisoitu. Ei kaikki hae mitään päihtyneitä olotiloja, vaan apua sairauteen. Riippuvuusriskiäkin liioitellaan hurjasti. Etenkin nuorilla lääkäreillä on käsitys, että jo yksi tabletti voi aiheuttaa vakavan riippuvuuden, että toleranssi nousee automaattisesti, että bentsot ovat suoraan pimeältä keskiajalta.
Kokeile tosiaan puolikasta.
Vetele ihan kaikkea vaan, pääset Vauvan Hall of Fameen, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallat aivan hyvin.
Näin on. Bentsot on turhaan demonisoitu. Ei kaikki hae mitään päihtyneitä olotiloja, vaan apua sairauteen. Riippuvuusriskiäkin liioitellaan hurjasti. Etenkin nuorilla lääkäreillä on käsitys, että jo yksi tabletti voi aiheuttaa vakavan riippuvuuden, että toleranssi nousee automaattisesti, että bentsot ovat suoraan pimeältä keskiajalta.
Kokeile tosiaan puolikasta.
Toleranssi kyllä nousee automaattisesti jos säännöllisesti käyttää, sille ei mahda mitään.
Hyvin uskaltaa käyttää, mutta tiedosta että noihin on mahdollista jäädä pahastikin koukkuun, ja säännöllisessä käytössä jää jollain tasolla niihin koukkuun (riippuvuus on eri asia kuin patologinen addiktio). Noita kuuluu käyttää joko suht harvoin, tai sitten vähän aikaa kerrallaan, muutamasta viikosta pariin kuukauteen.
7,5mg on olemattoman pieni annos. Mutta nuo ovat lähinnä kuin henkiset kainalosauvat sille, kun on vaikea tilanne elämässä. Joskus tilanne menee itsestään ohi (esim. menetys perheessä, parisuhteen päättyminen tjsp), joskus lääkkeet ovat sitä varten että pysyy toimintakykyisenä ja pystyy hakemaan apua.
Kokeile pois mutta tiedosta riippuvuuspotentiaali ja pyri käyttämään mahdollisimman vähän. Ja ole rehellinen itsellesi, jos alat käyttää noita vähän useammin kuin olit kuvitellut.
Käytin n. puoli purkkia vaikeassa elämäntilanteessa ja lopulta se toimi kuin Dumbon sulka. Lompakossa oli aina 1 tabletti kaiken varalle ja jo pelkkä tieto siitä rauhoitti riittävästi. Lopulta se katosi jonnekin, en ole kaivannut enää.
Itsellä on käytössä 15mg tarvittaessa, saa ottaa 3 x päivässä. Sen verran väsyttää että otan päiväsaikaan vain tositarpeessa. Iltaisin otan ennen nukkumaan menoa, ilman en oikein enää nuku koko yötä. Kokeilin viime yön olla ilman ja huomaa heti että on väsynyt päivällä kun koko yö katkonaista unta. Eli mulla toimii hyvin unilääkkeenä, nukun sikeästi koko yön.
Jos pärjäät ilman niin älä aloita. Jos et pärjää ilman, niin lääke on pienempi paha.