Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenhän olen aina saanut töitä kun olen halunnutkin?

Vierailija
31.01.2015 |

Olen työurani varrella lähtenyt paristakin vakituisesta työpaikasta "tyhjän päälle", aina kuitenkin saanut selvitykseni läpi enkä edes karenssia ole saanut. Olen kolme kertaa vaihtanut ammattiakin ja aina kun olen ollut työtön (noin 7 kertaa työpaikkojen välissä), olen ottanut sen lomailun kannalta ja onnistunut työllistymään heti kun olen halunnut.

Mitään siivoushommia tai muita epämääräisiä puhelinmyyntejä tai vastaavia jonne kelpaavat kaikki en ole koskaan tehnyt, vaan aina ammattiani vastaavaa työtä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:06"]

Minkäikäisenä aloitit duunit ja mihin ikähaarukkaan sijoitut nyt? ihmettelen kyllä kuka sponssoroi ammattia, joka kuuluu ylitarjottujen piiriin?

[/quote]Eka työpaikka 19-vuotiaana vastavalmistuneena, nyt olen 36. Ja välillä olin 3 vuotta kotiäitinäkin (kotihoidontuella). Ammatinvaihdot on tosiaan hoidettu työkkärin siunauksella uuteen ammattiin opiskelulla. Ekan ammatinvaihdoksen aikaan olin ollut vain 2 vuotta työelämässä, jälkimmäinen tapahtui ihan vastikään eli päälle kolmekymppisenä.

[/quote]

OK, täytyy itsekin alkaa katsomaan tarkemmin mitä ammatteja työkkäri sponsoroisi. Ilmeisesti lyhyitä koulutuksia? 

[/quote]Alle vuoden mittaisia minun koulutukseni ovat olleet. Enää ei taida olla sellaista opinpolku- tms. palvelua, jossa pystyi hakemaan eri paikkakunnittain vaikka mitä koulutuksia, samoin etänä jne. Sieltä löysi vaikka mitä helmiä mitä ei muuten pystyisi kunkin koulun sivuilta selaamaan mitenkään järkevästi. Mutta varmasti sinullakin on sopivan matkan päässä jokin aikuiskoulutuskeskus? Jos työttömyyskorvauksilla opiskelet, saat 9 euroa päivässä matka- ja ruokakuluihinkin ylimääräistä.

Vierailija
22/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:17"]

Minkäikäisenä aloitit duunit ja mihin ikähaarukkaan sijoitut nyt? ihmettelen kyllä kuka sponssoroi ammattia, joka kuuluu ylitarjottujen piiriin?

[/quote]Eka työpaikka 19-vuotiaana vastavalmistuneena, nyt olen 36. Ja välillä olin 3 vuotta kotiäitinäkin (kotihoidontuella). Ammatinvaihdot on tosiaan hoidettu työkkärin siunauksella uuteen ammattiin opiskelulla. Ekan ammatinvaihdoksen aikaan olin ollut vain 2 vuotta työelämässä, jälkimmäinen tapahtui ihan vastikään eli päälle kolmekymppisenä.

[/quote]

OK, täytyy itsekin alkaa katsomaan tarkemmin mitä ammatteja työkkäri sponsoroisi. Ilmeisesti lyhyitä koulutuksia? 

[/quote]Alle vuoden mittaisia minun koulutukseni ovat olleet. Enää ei taida olla sellaista opinpolku- tms. palvelua, jossa pystyi hakemaan eri paikkakunnittain vaikka mitä koulutuksia, samoin etänä jne. Sieltä löysi vaikka mitä helmiä mitä ei muuten pystyisi kunkin koulun sivuilta selaamaan mitenkään järkevästi. Mutta varmasti sinullakin on sopivan matkan päässä jokin aikuiskoulutuskeskus? Jos työttömyyskorvauksilla opiskelet, saat 9 euroa päivässä matka- ja ruokakuluihinkin ylimääräistä.

[/quote]

Kiitti tiedosta, hyvä tietää, että toivoa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]

Liittyvätkö alat edes löyhästi toisiinsa? Mistä olet saanut rahat ammatin vaihtoon/opiskeluun? Ovatko korkeakoulutuksia?

[/quote]Ekan ammatin opiskelin ihan normaalisti opintotuella peruskoulun jälkeen. Jälkimmäiset ammattitutkintoja työttömyyskorvauksella, kahdesti siis.

Eivätkä liity oikeastaan mitenkään toisiinsa, toki esim. asiakaspalvelusilmää täytyy olla jokaisessa, mutta ei ole oleellista ollut kuin yhdessä noista ammateista (myyjänä olin).

[/quote]

Ok, kiitos rehellisestä vastauksesta. Pelkäätkö ikärasismia?

[/quote]En vielä ole ymmärtänyt pelätä ikärasismia :)

[/quote]

Milloinkohan tuo kuuluisa ikärasismi alkaa? 40, 45, 50? 

[/quote]

45-50 ainakin. Itse yli viisikymppisenä ja vajaa 2 vuotta sitten uuden ammatin opetelleena en hirveästi jaksa vakuuttua tuommoisista kolmekymppisistä jotka selittää että pelkästään ammattiin kouluttautumalla löytyy töitä. Tuntuu että ekaksi katsotaan syntymävuosi. 60-luvulla syntynyt -> roskiin. Sitten ruvetaan vasta lukemaan hakemuksia.

Nythän sitten kun alkaa 2 vuotta työttömänä lähestyä työkkäri rupeaa tuuppimaan kohti seuraavaa uutta ammattia ja siihen liittyvää palkatonta koulutusta... >:|

Vierailija
24/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:23"]

Liittyvätkö alat edes löyhästi toisiinsa? Mistä olet saanut rahat ammatin vaihtoon/opiskeluun? Ovatko korkeakoulutuksia?

[/quote]Ekan ammatin opiskelin ihan normaalisti opintotuella peruskoulun jälkeen. Jälkimmäiset ammattitutkintoja työttömyyskorvauksella, kahdesti siis.

Eivätkä liity oikeastaan mitenkään toisiinsa, toki esim. asiakaspalvelusilmää täytyy olla jokaisessa, mutta ei ole oleellista ollut kuin yhdessä noista ammateista (myyjänä olin).

[/quote]

[/quote]

[/quote]

45-50 ainakin. Itse yli viisikymppisenä ja vajaa 2 vuotta sitten uuden ammatin opetelleena en hirveästi jaksa vakuuttua tuommoisista kolmekymppisistä jotka selittää että pelkästään ammattiin kouluttautumalla löytyy töitä. Tuntuu että ekaksi katsotaan syntymävuosi. 60-luvulla syntynyt -> roskiin. Sitten ruvetaan vasta lukemaan hakemuksia.

Nythän sitten kun alkaa 2 vuotta työttömänä lähestyä työkkäri rupeaa tuuppimaan kohti seuraavaa uutta ammattia ja siihen liittyvää palkatonta koulutusta... >:|

[/quote]

Joo, olet kyllä valitettavasti oikeassa. En haluaisi enää opiskella 50-vuotiaana. Ihme että työkkäri tuuppii silloin niin hanakasti uudelleen kouluttautumaan??

Vierailija
25/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet viimeksi vaihtanut työpaikkaa? Tilanne on nyt aivan eri kuin pari vuotta sitten...

Vierailija
26/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:30"]

Koska olet viimeksi vaihtanut työpaikkaa? Tilanne on nyt aivan eri kuin pari vuotta sitten...

[/quote]Ap kävi tekemässä ruokaa välillä :) Viimeisimmän työsopimuksen allekirjoitin marraskuussa. Se tulee jatkumaan ainakin koko tämän vuoden.

Vierailija
27/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, olet kyllä valitettavasti oikeassa. En haluaisi enää opiskella 50-vuotiaana. Ihme että työkkäri tuuppii silloin niin hanakasti uudelleen kouluttautumaan??

[/quote]

"Kansan"edustajat on suuressa viisaudessaan säätäneet työkkärille ja kunnille kaikenlaisia työttömyyden kestoon perustuvia velvotteita. Tänäpäivänä työtilanne on jokseenkin surkea ja niitä hiton töitä ei vaan ole kaikille, joten väkeä tuupataan ihan mihin vaan että saadaan se aktivoimislaskuri resetoitua.

Koulutuksilla saadaan kohtalainen määrä työttömiä kerralla taas pari vuotta eteenpäin.

Vierailija
28/28 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin vielä miettimään tuota ikärasismia, että meidän viimeisimmästä koulutusporukasta (josta on siis jo muutama vuosi aikaa ja valmistuimme kaikki uuteen ammattiin), ainoat joiden tiedän olevan työllistymättömiä, ovat sellaisia vanhempia rouvia, jotka eivät juuri töitä ole edes hakeneet. Ainakin mitä itse ovat puhuneet.

Suurin osa meistä muista työllistyi harjoittelupaikkaan, johon teimme siis ilmaiseksi kuukauden töitä. Ei ollut minusta iso menetys, sainhan siltä ajalta kuitenkin ansiosidonnaista sekä 9 euroa päivä. Oma harjoitteluni jäi sitä paitsi "kesken", kun sainkin samasta paikasta yllättäen kesken kaiken sijaisuuden.

Työttömiä meistä ei monikaan ole, mitähän veikkaisin (kaikista en tiedä) ehkä 5/30 ovat työttöminä. Ja näistä työttömistäkin siis pari on sanonut suoraan ettei mitään töitä ole edes hakenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi