HELP!!! Miten tuo Kelan enimmäisasumismeno >>> halvemman asunnon etsiminen menee? Paikkakunnallani ei ole niin halpoja asuntoja etteikö se ylittäisi tuota summaa!
Eli kelan asuntotukilaskurissa lukee, että enimmäisasumismenot 400 euroa. Tsekkasin vuokraovesta, että käytännössä koko isolla paikkakunnallamme ei edes ole asuntoja jotka jäisivät tuon summan alle tai edes siihen tuntumaan!
Jos joudun toimeentulotuelle ja vuokrani on tällä hetkellä 550 euroa (oikeasti melko edullinen täällä ilman että on aivan räkälässä) niin mitä tapahtuu?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot
Siel o Tampereelta max 400€
Puolen kuun vuokria. Jatkossa tuplat, eka kk vain puoleen hintaan. Ja asoja, eivät ole vuokra-asuntoja.
Köyhät ja heidän ongelmansa tulee kalliiksi muille. Kaikki tuet pois niin olisi parempi.
Joku Dickensin Englanti. Siitä mallia nykyaikaan.
Jos tosiasiallisesti ei ole tarjolla halvempaa asuntoa Kela korvaa täysimääräisenä asumiskulut toimeentulotuessa. Ilmoitat vain heille että asuntoa ei löydy heidän asettamilla ehdoilla.
Okei, hurjia kommentteja. Tällä hetkellä on todella kenkku elämäntilanne, joten jätän ilkeilijän märehtimään keskenään ja poistun aloittamastani ketjusta. Tiedän kyllä itse miten olen asiani aina hoitanut.
Kiitos kaikille asiallisille kommentoijille! Sain jo pari hyvää ja hyödyllistä vinkkiä. Toivottavasti en joudu koskaan käyttämään näitä, mutta tykkään ennakoida. Kiitos kaikille. <3
-ap
Toimeentulotuen asumiskulujen rajat on korkeampia kuin Kelan asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Saat asumistukea maksimirajaan asti. Loput maksat muista tuista. Muuta Suomussalmelle niin saat halvemman kämpän. Ärsyttää nää tuilla loisijat, joiden kuuluu mielestään saada haluamansa asunto haluamaltaan alueelta muiden kustantamana.
En ymmärrä tällaista ilkeilyä, ethän sinä edes voi toisen tilannetta tietää. Ap ei edes sanonut, että hänen pitäisi saada haluamansa asunto haluamaltaan alueelta, vaan ylipäätään kotikaupungistaan asunto, jonka vuokraan Kelan tuki riittäisi. Ja muuta Suomussalmelle - juu, loistava neuvo, siellähän niitä työpaikkojakin on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet katsonut pelkät yksityiset. Laajennapa reviiriäsi kaupungin/kunnan vuokra-asuntoihin.
Tsekkasin myös kaupungin vuokra-asunnot, koko kaupungissa ei ole olemassakaan niitä alle 400 euron asuntoja kuin reilut 10 kpl. Vapaana ei toki yhtään. Eli mahdoton yhtälö.
-ap
Kela on vuosia myöntänyt perheellemme myös ylittävän osuuden ja tekee niin muillekin ihmisille kunhan kirjoitat että haet aktiivisesti halvempaa. Ei täälläkään ole halvempaa. Asuntoni ylittää 200 eurolla.
Täällä paljon yli 6 lapsisia isoja sömäliästa olevia perheitä, joissa vuokra 2000 ja ylittyy reippaasti sen mitä saisi, kaikki maksetaan kelasta. Tämä on faktaa, ei rasismia. Maksaisi isot suomalaistenkin perheet, jos olisi. Lestadiolaiset hoitavat itse asumisensa yleensä.
Eli nuo muut eivät ole hakeneet jos muuta väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot#kuntarajat
Tämä olisi hyödyllinen, mutta linkki ei aukea. Tampere kyseessä.
-ap
Juu. Ei ollut nääs Tampereella kun 10 vapaata alle 400€ ja torista löytyy varmasti lisää.
Toki jos oltava uuden rivitalon päätyhuoneisto niin voi olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet katsonut pelkät yksityiset. Laajennapa reviiriäsi kaupungin/kunnan vuokra-asuntoihin.
Tsekkasin myös kaupungin vuokra-asunnot, koko kaupungissa ei ole olemassakaan niitä alle 400 euron asuntoja kuin reilut 10 kpl. Vapaana ei toki yhtään. Eli mahdoton yhtälö.
-ap
Kela on vuosia myöntänyt perheellemme myös ylittävän osuuden ja tekee niin muillekin ihmisille kunhan kirjoitat että haet aktiivisesti halvempaa. Ei täälläkään ole halvempaa. Asuntoni ylittää 200 eurolla.
Täällä paljon yli 6 lapsisia isoja sömäliästa olevia perheitä, joissa vuokra 2000 ja ylittyy reippaasti sen mitä saisi, kaikki maksetaan kelasta. Tämä on faktaa, ei rasismia. Maksaisi isot suomalaistenkin perheet, jos olisi. Lestadiolaiset hoitavat itse asumisensa yleensä.
Eli nuo muut eivät ole hakeneet jos muuta väittävät.
Eli sillä Kelan vaatimuksella ei ole mitään väliä, kun sitä rahaa tungetaan joka tapauksessa. Saatana että ärsyttää tämä kun itse on pienipalkkainen työntekijä ja samaan aikaan naapurit makaa työttömänä isommissa asuinnoissa tekemättä paskaakaan ja vinkuvat enemmän. Vihaksi pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat asumistukea maksimirajaan asti. Loput maksat muista tuista. Muuta Suomussalmelle niin saat halvemman kämpän. Ärsyttää nää tuilla loisijat, joiden kuuluu mielestään saada haluamansa asunto haluamaltaan alueelta muiden kustantamana.
En ymmärrä tällaista ilkeilyä, ethän sinä edes voi toisen tilannetta tietää. Ap ei edes sanonut, että hänen pitäisi saada haluamansa asunto haluamaltaan alueelta, vaan ylipäätään kotikaupungistaan asunto, jonka vuokraan Kelan tuki riittäisi. Ja muuta Suomussalmelle - juu, loistava neuvo, siellähän niitä työpaikkojakin on pilvin pimein.
No ei tällä aloittajalla töitä ole nykyselläkään paikkakunnalla, kun tukiloisena elelee. Eli sen puoleen on sama muuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ihmeellistä, kun Helsingistäkin löytyy alle 400 euron vuokrakämppiä
joo niin ne sanoi mullekin että espoosta pitää ottaa max 550 euron vuokra tason asunto. kysyin mihin nämä perustuu ja vastaus oli johonkin laskelmaan. kysyin onko tuota tarkistettu sitten 80 luvun.
Jos olet sinkku, niin onnistuisiko kimppakämppä? Itse asun kaverin kanssa kolmiossa.
t. N30 Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
huoneita. ei asuntoja. saa yhden huoneen jotain 15 neliöö ja vessat keittiöt pitää jakaa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
joo niin ne sanoi mullekin että espoosta pitää ottaa max 550 euron vuokra tason asunto. kysyin mihin nämä perustuu ja vastaus oli johonkin laskelmaan. kysyin onko tuota tarkistettu sitten 80 luvun.
Niin. Ne on verorahoja, joilla ne tuet maksetaan. Tietysti niistä pidetään kirjaa ja täytyy pyrkiä mahdollisimman edulliseen. Aina voi mennä töihin jos tuet ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ja heidän ongelmansa tulee kalliiksi muille. Kaikki tuet pois niin olisi parempi.
Sopii, eläkeläiset kaduille kuolemaan. Pois asumistuet, takuu- ja kansaneläkkeet, Kelan leskeneläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun joku vinkkasi tuosta hyväksyttävien asumismenojen rajat -taulukosta. Löysin muita teitä tällaisen https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuen_asumismenojen_raj…
Näköjään se 400 euroa mikä mainitaan asumistukilaskurissa, ei olekaan sama asia kuin tämä mikä on hyväksyttävä asumismeno, taulukon mukaan 572 euroa (Tampere). Se on jo ihan ymmärrettävä summa, itselläni tosiaan nyt vuokra siis 550 euroa.
Eli ymmärsinköhän oikein että kunhan vuokra pysyy alle tuon 572 e, niin Kela ei hätyytä halvempaan? Tuo 400 euroa olisikin ollut tosiaan aivan kohtuuton.
-ap
Ymmärsit ihan oikein. Joissakin kaupungeissa voidaan sallia myös pieni, muutaman kympin ylitys (itselläni hyväksyttiin 50 euron ylitys muutama vuosi sitten). Itse en noin pienen ylityksen takia muuttorumbaan lähtisi, vaan maksaisin ylimenevän osuuden itse. Jos näin päätät toimia, ei sinun tarvitse tehdä asialle mitään muuta kuin lopettaa asiasta stressaaminen. Tsemppiä, äläkä välitä palstan tunteettomista idiooteista.
t. entinen pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii, eläkeläiset kaduille kuolemaan. Pois asumistuet, takuu- ja kansaneläkkeet, Kelan leskeneläkkeet.
kokoomusporvareiden märkä päivä uni. laitetaan tuista säästyneet rahat poliiseihin kun rikollisuus jostain kumman syystä lisääntyi 200% kuitenkin ei saa ajatella niin pitkälle mitä vankeinhoito kulut on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
huoneita. ei asuntoja. saa yhden huoneen jotain 15 neliöö ja vessat keittiöt pitää jakaa muiden kanssa.
entä sitten? Pitää elää varojensa mukaan.
Mä olen takuulla ollut elämässä yhtä lujalla ja lujemmallakin kun sä. Tukia en oo saanut ikinä. Veroja kyllä maksanut. Ni vähän kyllä risoo nää, en voi muuttaa pois rakkaiden luota. Yhy Yhy. Ja sukulaiset on kaukana. Koska mä kannan itse vastuun pärjäämisestäni. Täysin käsittämätön ajatus sulle. Tiedän.