Onko ikinä myöhäistä muuttua?
Olen viime aikoina miettiny paljon ihmisten käyttäytymistä ja nyt mietin tätä. Mitä mieltä olette, jos on tehnyt tosi vääriä asioita, ollu vaikka rikollinen (ja en ole itse ollut rikollinen jos joku sitä miettii). Tai paha koulukiusaaja, tai luonteeltaan vaikka täysi kusipää ja satuttanut muita ihmisiä henkisesti tai fyysisesti, mitä mieltä olette voiko oikeasti muuttua? Ja onko teidän mielestä niin että menneisyyden kanssa täytyy aina elää ja potea syyllisyyttä vai saako menneisyyden unohtaa ja aloittaa uuden elämän (ilman että täytyy tuntea syyllisyyttä, jos on asiasta oppinut ja päättänyt olla tekemättä samoja virheitä). Eli se kysymys mitä mietin varmaan on että: ansaitseeko todella pahojen virheiden jälkeen uuden elämän ilman syyllisyyttä jos ei ole enää samanlainen vai täytyykö menneisyyden taakkaa kantamaan aina mukanaan vaikka olisi muuttunut?Ansaitseeko minkä vaan virheen jälkeen uuden mahdollisuuden jos todella yrittää vai onko leimaantunut loppuelämäks ns. pahaks ihmiseks yms.? Anteeks hieman sekava teksti...
Tällaista mietin kun olen nähny paljon ihmisiä, jotka on muuttunu, sekä hyvässä että pahassa. Ja vielä sellanen kysymys että mikä olisi sellainen virhe elämässä jota ei voi antaa anteeksi?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:58"]
Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus yrittää uudelleen, mutta niitä mahdollisuuksia ei pidä antaa liian montaa, koska sitten ne menettävät merkityksensä.
[/quote]
Jos käytöstä leimaa persoonallisuushäiriöön kuuluva tendenssi ()rikokset, sairaat teot -> antisosiaalinen persoonallisuushäiriö) on muuttuminen epätodennäköistä, joskin rikosten teko lievenee 30+ iällä,) muuten ihminen on muuntautumiskykyinen läpi elämänsä. Psykan kirjoista opittua.
Periaatteessa melkein kaiken voi antaa anteeksi, kunhan tarpeeksi aikaa on kulunut.
Aika + tragedia = komedia
Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus yrittää uudelleen, mutta niitä mahdollisuuksia ei pidä antaa liian montaa, koska sitten ne menettävät merkityksensä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:58"]Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus yrittää uudelleen, mutta niitä mahdollisuuksia ei pidä antaa liian montaa, koska sitten ne menettävät merkityksensä.
[/quote]
Minut raiskattiin 15-vuotiaana ja nyt 3v myöhemmin (päivälleen tasan 3v myöhemmin) laitoin tälle tekijälle, joka oli samalla exäni (kyllästyi odottamaan sitä, että olisin valmis seksiin, olin neitsyt), viestiä, että meidän pitää puhua. Uskon, että tämä 3v ilman ainuttakaan viestiä, puhelua, tai kohtaamista on tarpeeksi ja aijon antaa tälle ihmiselle vielä yhden ainoan mahdollisuuden. Mahdollisuuden meihin. Tulevaisuus tietää, oliko se virhe, vai ei.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:58"]Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus yrittää uudelleen, mutta niitä mahdollisuuksia ei pidä antaa liian montaa, koska sitten ne menettävät merkityksensä. [/quote] Minut raiskattiin 15-vuotiaana ja nyt 3v myöhemmin (päivälleen tasan 3v myöhemmin) laitoin tälle tekijälle, joka oli samalla exäni (kyllästyi odottamaan sitä, että olisin valmis seksiin, olin neitsyt), viestiä, että meidän pitää puhua. Uskon, että tämä 3v ilman ainuttakaan viestiä, puhelua, tai kohtaamista on tarpeeksi ja aijon antaa tälle ihmiselle vielä yhden ainoan mahdollisuuden. Mahdollisuuden meihin. Tulevaisuus tietää, oliko se virhe, vai ei.
[/quote]
MIKSI?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:03"]Minut raiskattiin 15-vuotiaana ja nyt 3v myöhemmin (päivälleen tasan 3v myöhemmin) laitoin tälle tekijälle, joka oli samalla exäni (kyllästyi odottamaan sitä, että olisin valmis seksiin, olin neitsyt), viestiä, että meidän pitää puhua. Uskon, että tämä 3v ilman ainuttakaan viestiä, puhelua, tai kohtaamista on tarpeeksi ja aijon antaa tälle ihmiselle vielä yhden ainoan mahdollisuuden. Mahdollisuuden meihin. Tulevaisuus tietää, oliko se virhe, vai ei.
[/quote]
MIKSI?
[/quote]
Varmaankin siksi, että henkilö itse tajuaisi omat virheensä, mitä on tehnyt. Tuo teksti muuten vaikutti siltä, että voisi jotakin radikaalia tapahtuakin, mikäli henkilö vastaa ns. väärin. Hengen riisto, perhaps?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:58"]Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus yrittää uudelleen, mutta niitä mahdollisuuksia ei pidä antaa liian montaa, koska sitten ne menettävät merkityksensä. [/quote] Minut raiskattiin 15-vuotiaana ja nyt 3v myöhemmin (päivälleen tasan 3v myöhemmin) laitoin tälle tekijälle, joka oli samalla exäni (kyllästyi odottamaan sitä, että olisin valmis seksiin, olin neitsyt), viestiä, että meidän pitää puhua. Uskon, että tämä 3v ilman ainuttakaan viestiä, puhelua, tai kohtaamista on tarpeeksi ja aijon antaa tälle ihmiselle vielä yhden ainoan mahdollisuuden. Mahdollisuuden meihin. Tulevaisuus tietää, oliko se virhe, vai ei.
[/quote]
MIKSI?
[/quote]