Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero, omaisuuden jakamineb

Vierailija
30.01.2015 |

Hei, täältä varmaan löytyy ihmisiä joilla (valitettavasti) on kokemusta avioerosta. Ajattelin kysyä olenko miettinyt asiaa oikein omaisuuden jakamisen näkökulmasta.

Eli kuusi vuotta ehdittiin olla naimisissa. Säästötilistä puolet ajateltiin jättää lapsien nimiin heille pesämunaksi ja loput puolitettiin. Muuta omaisuutta ei ole, vuokralla ollaan. Mutta, miehellä on auto ja asunto, jotka on hankkinut ennen avioliittoa. Ne siis toki hänelle. Mutta onko aiheellista vaatia jotain korvaukseksi siitö että hän on kuitenkin avioliittomme ajan lyhentänyt auto- ja asuntolainaa. Minä sitten olen maksanut enemmän muita kuluja. Miten nämä menee, kannattaako vaan antaa olla?

Ei sitten mitään päänaukomista kiitos, lähinnä haluan varmistaa etten ole aivan ovimatto.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä suostu moiseen! Jos olette ollut avioliitossa ja teillä ei ole avioehtoa saat mieheltä tasinkoa. Myös siitä omaisuudesta jonka mies on omistanut ennen liittoa. Hanki asianajaja. Puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta kuuluu sinulle.

Vierailija
2/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on AINA epäonnistuminen. Ja teillä on vielä lapsia? Ero jättää lapsiin elinikäiset jäljet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole avioehtoa, niin puolet kaikesta omaisuudesta on avio-oikeuden nimissä sinun, vaikka mies olisi ne ennen avioliittoa hankkinut. Eli kaikki menee puoliksi, jos haluat, niin auto kuin asuntokin tai oikeastaan niiden arvo. Ja jos asuitte vuokralla, mutta miehellä oli oma kämppä ja hän maksoi sitä, sinä vuokraa, niin miksi ihmeessä et halua omiasi pois?

Erossa kaikki puoliksi, se on reilu peli.

Vierailija
4/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: oikeasti vai. Hitto. Olin ajatellut antaa kaiken olla, ihan vaan että pääsisi rauhassa jatkamaan elämää, mutta nyt exän käytös on saanut taistelutahdon nostamaan päätään.

3: ihanko tosi. Kiitos. Eipä olekaan epäonnistunut olo jo valmiiksi.

Ap

Vierailija
5/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin asuttiin omistusasunnossa, jossa laina puoliksi. Sen myynnistä ne säästötilin varat jotka puolitettiin jo, paitsi siis lapsille jäänyt osuus. Reilu vuosi kodin myynnin jälkeen ollaan asuttu vuokralla ja mies on kyllä vuokrankin maksanut kokonaan kun minä olen vielä kotona lasten kanssa.

Vierailija
6/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ siis tuo ap:lta neloselle vastaukseksi.

Vierailija
7/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat olla täys vittupää eli perus eronnut av-mamma, niin kynit kaiken mahdollisen exmieheltäsi. Jos olet kypsä nainen, joka haluaa päästä mahdollisimman helposti yli kaikesta, hyväksyy pieneen tasinkoon. Ugh, olen puhunut.

Vierailija
8/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole ollut avioehtoa, niin sinulle kuuluu puolet omaisuudesta. Kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen, että asia menee oikein.

Paljonko te olitte niille lapsille jättämässä? Kannattaa muistaa, että jos summa on yli 3999 euroa, niin siitä menee sitten lahjavero. Kannattaa myös muistaa, että jos joskus tulee tiukka paikka (mitä yksinhuoltajalle tulee paljon helpommin kuin mitä kahden töissäkäyvän aikuisen taloudessa), niin niitä lasten rahoja ei saa heiltä sitten ottaa eikä käyttää edes heidän elatukseen eli ei voi tarpeessakaan ostaa esim. ruokaa tai harrastusvälineitä tai suksia.

Itse en siis kyllä jättäisi lapsille rahaa eron yhteydessä, jos on pienikään mahdollisuus, että joskus tulee tiukkaa.

Vierailija
9/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä asioissa ei ole mitkään "kynimiset" mahdollisia, vaan laki sanoo, miten asiat menee. Siis omaisuus puoliksi jos ei ole ollut avioehtoa, viis siitä milloin se on hankittu (ennen vai jälkeen avioeron). Jos tarpeen, ota yhteys oikeusaputoimistoon, sieltä saat edullista oikeusapua. Tiedän mistä puhun, sillä itse olen juuri saman läpikäynyt. Ja avioero on joskus se paras ratkaisu juuri lapsille.

Vierailija
10/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun olet yhteisiä lapsia kotona hoitanut, niin olet tosiaankin ansainnut tuon tasingon, vaikka euroja et olisi niin paljon kotiin tuonutkaan kuin mies. Muista, että jos nyt annat mahdollisesti parempituloisen miehen viedä vielä suuremman osan omaisuudestanne ja lapset jäävät vielä sinulle suurimmaksi osaksi, niin ne ovat viimekädessä lapset, jotka kärsivät sitten sinun rahattomuudestasi, kun et saa esimerkiksi tarpeeksi isoa vuokra-asuntoa hommattua tai jatkettua lasten harrastuksia tms. Ehdotan siksi, että ihan lasten vuoksi vaadit sen tasingon.

Vierailija
11/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:39"]

Jos haluat olla täys vittupää eli perus eronnut av-mamma, niin kynit kaiken mahdollisen exmieheltäsi. Jos olet kypsä nainen, joka haluaa päästä mahdollisimman helposti yli kaikesta, hyväksyy pieneen tasinkoon. Ugh, olen puhunut.

[/quote]Taisi osua omaan nilkkaan kun noin pillastuit! :)

Vierailija
12/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: säästötili on ollut lapsen nimissä alusta saakka, joten ei mene veroa vaikka summa onkin suurempi?

10: joskus se on se luuseriämmä joka jää avioliittoon jossa kärsii ämmän lisäksi lapset myös.

Kiitos 11 sanoistasi. Avioehtoa meillä ei ole kuin firman omaisuutta koskien.

Mietin vielä sitä, että kun meillä vasta alkaa harkinta-aika. Milloin tuo tasaus suoritetaan ja suoritetaanko se sen varallisuuden perusteella mitä meillä on nyt vai mitä on sitten? Tappelemaan en ole halukas, mutta mies varmasti on. Onko tässä se mahdollisuus että hän myy asunnon harkinta-ajan kuluessa ja hassaa siitä tulleen voiton? En usko että osaa ajatella että se tulee lasten elämää turvaamaan, vaan näkee asian niin kuin monet täällä, että olen häntä ilkeyttäni kynimässä.

Vierailija
13/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOIVOTTAVASTI tämä on provo.

Teidän omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan teill puoliksi, jos ei ole avioehtoa.

Vierailija
14/37 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahat laitetaan alaikäisten kasten tilille, mies voi toisena huoltajana nostaa tilit tyhjiksi milloin tahansa.

Jos kertomasi pitää paikkansa, tarvitset sinulle kuuluvia rahoja ihan elämiseen. Aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus ja sinä olet hoitanut yhteisiä lapsia kiehen töissä ollessa, joten moraalisestikin olet oikeutettu puoleen omaisuudesta, jos abioehtoa ei ole. Nyt pää kylmänä, sillä on turha valittaa jälkikäteen.

Vierailija
15/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkikää sopuun, lakimiehet vie loputkin pesästänne.

Vierailija
16/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:32"]

Ero on AINA epäonnistuminen. Ja teillä on vielä lapsia? Ero jättää lapsiin elinikäiset jäljet!

[/quote] kotona jos on huono yhteishenki vanhemmilla, riitelyä , uhkauksia jne niin se jättää jäljet jois ei älytä erota ajoissa. Lapselle jää vanhemmat mutta eri osoitteissa.

Vierailija
17/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tasinkoa ja vaadi kaikesta omasi pois koska mies maksellut lainoja ja sinä elämistä. Onneksi ootte naimisissa, avoliittolaisilla huono kohtalo. Pitää olla tarkkana.

Vierailija
18/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa elävät tietänevät ja tunnustavat asian. Paitsi, uusi laki lupailee jotain tasinkoja myös avoliittolaisille.

Vierailija
19/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto, jossa ei ole avioehtoa = omaisuus menee puoliksi. Se on niin yksinkertaista, ei siinä ole selittelylle sijaa.

Vierailija
20/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:47"]

Avoliitossa elävät tietänevät ja tunnustavat asian. Paitsi, uusi laki lupailee jotain tasinkoja myös avoliittolaisille.

[/quote] avoliittolaisen täytyy olla tarkkana esim mies maksaa asuntoa, omilla nimillä asunto ja toinen osapuoli maksaa suurimman osan elämisestä. Reilua? Joten kaikki puoleksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän