Ilmalämpöpumpun sijoittaminen eteiseen - kerro pumppusi sijainnin edut ja haitat!
Meillä on ilmalämpöpumppu vanhassa talossa eteisessä. Aikoinaan pohdin ennen sen laittamista sitä, että onko se ns. turha paikka sille, eli lämmittääkö se siitä talon muita tiloja. Talomme on vanha hirsitalo, jossa eteisestä pääsee käytännössä kaikkiin huoneisiin.
Olen sitä mieltä, että paikka oli todella hyvä ratkaisu!
Nyt pumppu ei lämmitä vain yhtä huonetta
Pumpun alle ei tarvitse jättää turhaan tyhjää tilaa, ettei se puhku kenenkään niskaan (koska eteisessä ei siinä kohdassa ole muutenkaan mitään)
Kun lapset olivat pieniä, oli todella kätevää, että märkiä ulkovaatteita ei tarvinnut erikseen nostaa mihinkään kuivumaan, vaan pumpun ilmavirtaus kuivatti ne
Eteisessä mahtuu pitämään pyykkitelinettä ja pyykit kuivuvat siinä todella nopeasti
Olen kuivattanut pumpun alla pyykkitelineen päällä myös sieniä, eli se toimii kasvikuivurina (toimisi toki muissakin huoneissa, mutta jälleen kerran tässä sen alapuolella on aina tilaa tarvittaessa)
Pumppua pystyy myös pitämään aika lämpimällä ilman, että se lopettaa lämmittämästä, koska kun ilmaa työntyy parhaimmillaan jopa kolmeen huoneeseen (keittiö, mh, oh) niin se on aina päällä. Tästä on hyötyä, kun alla heiluu pyykkejä tai on sieniä kuivumassa.
Pumpun antamasta kustannushyödystä on vaikea kertoa, koska meillä ei ole kokemusta lämmityksestä ilman sitä tuossa. Meillä eteinen saattaisi muuten olla talon kylmin huone, josta puskisi muihin huoneisiin kylmää. Nyt pumppu lämmittää eteisen, eikä näin tapahdu.
Pumppu pitää myös lattioita lämpimämpinä, kuin ne olisivat ilman sitä, koska se työntää lämpöä ensin alas.
Pumppumme on Hitatchi, 12 vuotta vanha, ei huollettu kertaakaan, toimii kuin unelma, imuroi itse itsensä päivittäin, kerran olen sen suodattimet pessyt (olisi kannattanut varmaan pestä jo aikaisemminkin, mutta kun se toimi muutenkin…. Viime kesän helteillä piti vähän terästää tehoja ja silloin tulin pesseeksi suodattimet)
Ei ollut se ihan halvin pumppu, mutta eipä ole tarvinnut ostaa uuttakaan vielä tai ollut huoltomurheita!