Käykö lääkäri lääkärissä?
Pohdiskelin, ottaako lääkäri itseltään verikokeet ym. näytteet? Tekeekö hän itselleen diagnoosit, voiko lääkäri kirjoittaa itselleen lääkkeitä? Käykö naislääkäri noissa seulonnoissa tai gynekologilla :D? Kunhan ihmettelen, tietääkö joku.
Kommentit (8)
Lääkäri voi määrätä itselleen lääkkeitä, tutkia korvansa ja ottaa itseltään papa-kokeen. Myös umpilisäkkeenpoistoleikkaus onnistuu omin kätösin. Samoin kuin syöpähoidot.
Kirjoittaa itse itselleen reseptit. Ei ota näytteitä, ihan siksikin että se on itseltä tosi hankalaa. Käyvät normaalisti gynellä ja tarvittaessa muidenkin erikoisalojen kollegoilla.
Kysyin tätä kerran lääkäriltäni. Hän sanoi, että joskus on pakko käydä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 19:19"]
Olipa tyhmä kysymys.
[/quote]
ja mä luulin, ettei tyhmiä kysymyksiä ole.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 19:19"]
Olipa tyhmä kysymys.
[/quote]
ja mä luulin, ettei tyhmiä kysymyksiä ole.
Käy, tosin harkiten.
Mä käyn säännöllisesti silmälääkärillä, harvakseltaan gynellä, yleislääkärillä silloin kun on asiaa. Sairastelen harvoin, mut esim. korvia oon näyttänyt kollegalle. Sairaslomaa ei voi itselleen kirjoittaa tai juuri mitään tutkimuksiakaan, eli jos sellaista vaaditaan niin vaihtoehtoja ei ole. Pikkuvaivoja, "viittitkö kattoa mun korvaan, tuntuu että se on täynnä räkää mutta en haluais antibioottia ellei ole pakko", näytetään ihan työkavereillekin, mutta jos on jotakin isompaa niin sit ihan ajanvarauksen kautta.
Syöpäseulontaan osallistun ohjelman mukaan, tai siis papaseulaan, mammografiaan en oo vielä riittävän vanha. Samoin äitiysneuvolassa oon käynyt ihan ohjelman mukaisesti.
Lääkäreitä suositellaan käyttämään työterveyshuoltoa, koska siellä on nimenomaan kollegoiden hoitoon perehtyneitä lääkäreitä. Ei oo helppoa nimittäin olla lääkärin hoitava lääkäri, varsinkaan kovin nuorena. :) Mulla on tosin parhaat kokemukset ihan terveyskeskuslääkäreillä käynnistä.
En ole lääkäri, mutta uskoisin kyllä. Itseään on vaikea diagnosoida, samalla tavalla kun omia pierujaan ei aina haista.