Minua ahdistaa jo päiväkodin arjesta lukeminen. Miten joku voi olla siellä töissä?
Päiväkodin tädit, kertokaa, miten jaksatte ja ennen kaikkea: miksi olette hakeutuneet alalle?
Kommentit (28)
Nyt on todella paljon puhuttu varhaiskasvatuksen varjopuolista, mutta täytyy muistaa, että on olemassa sellaisiakin päiväkoteja, joissa on asiat kunnossa: joka ryhmässä pätevä henkilökunta, työyhteisössä hyvä ilmapiiri, sijaisia saa poissaolojen ajaksi ja päiväkodissa on vieläpä vakituisia resurssihenkilöitä. Itse työskentelen tällaisessa ja on vieläpä kunnallinen päiväkoti. Lapsiryhmät ovat täynnä ja tuen tarpeisia lapsia on joka ryhmässä, mutta meille on sattunut sellaiset johtaja ja VEO, jotka pitävät kiinni esim. siitä, että ryhmäkoon pienentämisestä pidetään kiinni.
Korona-aikaan yleistynyt etätyö on vieläpä johtanut siihen, että lasten hoitopäivät ovat lyhentyneet. Esim. omassa ryhmässäni ei ole montaa kertaa ollut yli 7 lasta ennen klo 8 tai 16 jälkeen. En edes muista, milloin viimeksi kukaan on joutunut jatkamaan päiväänsä klo 16 jälkeen, kun ennen se oli miltei päivittäistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todella paljon puhuttu varhaiskasvatuksen varjopuolista, mutta täytyy muistaa, että on olemassa sellaisiakin päiväkoteja, joissa on asiat kunnossa: joka ryhmässä pätevä henkilökunta, työyhteisössä hyvä ilmapiiri, sijaisia saa poissaolojen ajaksi ja päiväkodissa on vieläpä vakituisia resurssihenkilöitä. Itse työskentelen tällaisessa ja on vieläpä kunnallinen päiväkoti. Lapsiryhmät ovat täynnä ja tuen tarpeisia lapsia on joka ryhmässä, mutta meille on sattunut sellaiset johtaja ja VEO, jotka pitävät kiinni esim. siitä, että ryhmäkoon pienentämisestä pidetään kiinni.
Korona-aikaan yleistynyt etätyö on vieläpä johtanut siihen, että lasten hoitopäivät ovat lyhentyneet. Esim. omassa ryhmässäni ei ole montaa kertaa ollut yli 7 lasta ennen klo 8 tai 16 jälkeen. En edes muista, milloin viimeksi kukaan on joutunut jatkamaan päiväänsä klo 16 jälkeen, kun ennen se oli miltei päivittäistä.
Onko resurssihenkilönä työskentelevä varhaiskasvattaja sama asia kuin entisajan vakinaiset sijaiset?
Olen töissä varhaiskasvatuksessa mutta kokoajan selaan työpaikkoja ja mietin mitä alkaisin opiskella. En jaksa loppuikääni tätä touhua😤
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä varhaiskasvatuksessa mutta kokoajan selaan työpaikkoja ja mietin mitä alkaisin opiskella. En jaksa loppuikääni tätä touhua😤
Siirry päivähoitoon töihin? Perhepäivähoitajan työ on paljon rauhallisempaa kuin varhaiskasvattajan työ.
" Ei sitä jaksakkaan. Liikaa töitä ja vastuuta (lapsiryhmät isot ja joukossa paljon haastavia lapsia), työpäivät on pitkiä ja ilman taukoja usein, ylhäältä tulee koko ajan uusia vaatimuksia; vaikka et ehdi suorittaa edes sitä perustyötä, vanhemmat on monet aika vaativia, raskaita ja outoja (joukossa on myös vanhempia jotka on itse ns. erityisiä; mielenterveyshäiriöisiä tms). Sit koko ajan pitäisi vielä pokkuroida niille ja vaalia jotain hyvää asiakaspalvelukokemusta, jolloin lapsen paras voikin äkkiä jäädä jalkoihin ja olla toissijainen seikka (suostutaan vanhempien vaatimuksiin lapsen edun kustannuksella).
Niin ja päälle paska palkka.
Vaihdoin alaa.[/quote]
Himputinmoinen VASTUU lisäksi noilla hoitohenkilökunnan ryhmällä ihmisten lapsista joka päivä, että kaikki sujuu hyvin. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko resurssihenkilönä työskentelevä varhaiskasvattaja sama asia kuin entisajan vakinaiset sijaiset?
No meillä puhutaan sisäisistä kiertävistä, eli talon henkilökunnasta, joilla ei ole omaa ryhmää vaan menevät aina sinne, mistä on joku työntekijä pois. Käytännössä ovat siis ylimääräisiä työntekijöitä, eli varmaan sama asia kuin vakinaiset sijaiset.
"Positiivinen kasvatus ja tunnekasvatus ovat vähentäneet lasten käytösongelmia valtavasti. Samaan aikaan, kun tukistuksista luopuminen on poistanut lapsilta väkivallan mallin, eli lapset eivät enää potki, pure ym. Jäähyistä luopuminen taas on tehnyt sen, että lapset eivät enää yritä kieltää keneltäkään leikkiin pääsyä, vaan leikkivät nätisti yhdessä tuottamatta kenellekään traumaattisia hylkäämiskokemuksia."
Tätä pyritään toteuttamaan varhaiskasvatuksessa. Sen sijaan monessa kodissa jatketaan edelleen uhkailun, lahjomisen, kiristyksen ja rangaistuksien keinoin. Lapsen ristiriita näiden kahden tavan välillä näkyy mm. ongelmakäyttäytymisenä siinä ympäristössä, jossa kokee sen turvalliseksi. Lapsi tietää, että päiväkodissa häntä ei eristetä, eikä satuteta vaikka hän purkaisi pahan olonsa miten. Siksi he tekevät sen siellä. Ja saavatkin toivottavasti tukea, turva ja kokemuksia, että heitä kuullaan.
Valitettavsti olen tänäkin syksynä tehnyt useamman LS-ilmoituksen tilanteista, joissa lapsi on kertonut kotona käytetyistä fyysisistä kurinpito-keinosta. Tiesittehän vanhemmat, että meillä on velvollisuus tehdä ilmoitus, jos lapsi kertoo tukistamisesta, nipistämisestä, rajuista otteista "lapsen siirtämisessä" tms?
Ja kiitos kysymästä. Oma jaksaminen on tällä hetkellä todella huono. Uran loppu häämöttää.
En jaksakaan. Nyt on kyllä tänä syksynä vaikuttanut sekin, että olen oikeasti ymmärtänyt kuinka halveksittu ammattikunta ollaan. Ei ne ilot, sadat halit ym. korvaa sitä, että tällä palkalla ei pysty edes elättämään omia lapsia ja työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään omien kanssa.
Olen jo hakenut muihin hommiin (olen siis lisäkouluttautunut ja se auttaa tässä).