Ihastuin lihavaan, mukavaan mieheen, jonka ylipaino piti olla väliaikaista - paino kuitenki häiritsee
Tapasin mukavan miehen, jolla oli kuitenkin reilusti ylipainoa (n. 35 kg). Tapailu jatkui tuosta asiasta huolimatta, koska meillä synkkas jutut yhteen tosi hyvin ja mies oli mielestäni olemassaan komea, tosi kauniit kasvot. Puheli myös itse tuosta painoasiasta (entinen urheilija) ja sanoi, että aikoo hankkiutua ylipainosta eroon ja kertoi, että se oli sairastelun seurauksena syntynyt ja entinen syömistapa siihen päälle ei tietenkään ollut istunut tuohon yhtälöön.
Meillä on muuten mennyt tosi mukavasti, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut tuon painon suhteen (-pari kiloa). Asia häiritsee minua väliajoin, koska itse pidän tarkasti huolta tuosta asiasta ja sattumalta lähipiirissäki kaikki on ns. normaalipainoisia.
Miten tästä asiasta voi rakentavasti puhua? Asia on kiusallinen, varsinkin, kun hän olisi lähes täydellinen, kun vain pääsisi suht koht normaalipainoon. En tiedä miksi tuo yksittäinen asia niin kovasti häiritsee mukavasta luonteesta huolimatta.
Kommentit (59)
Oletko kuullut seksin energiaa kuluttavasta vaikutuksesta?
pinnallinen ap
ei ystävissäkään kuin normaalipainoisia..
Oletkos itse täydellinen, ap? Pitäisikö sinunkin muuttaa jotain itsessäsi, ainakin niitä ajatuksia pulsoivassa pääkopassasi?
Ehdota hänelle yhteistä elämäntaparemonttia, kyllä sitä hoikallakin on aina varaa panostaa seurana enemmän hyvinvointiin.
Ei tuossa nyt pelkkä seksi auta, jos on reilusti ylipainoa. Asia ei ole pelkästään ulkonäöllinen, vaan terveydellinenkin.
Ja ei, en ole tämän asian takia häntä jättämässä, koska tuntuu sielunkumppanilta. Mies on aktiivinen ja kova liikkumaan ja hommailemaan, mutta yksinkertaisesti syö edelleen kuin kilpaurheilija.
Se nyt tietenkin positiivistä, että paino jakautunut tasaisesti ja tuo urheilutausta lieventää hivenen ns. ulkonäöllisesti tätä asiaa.
Itseäni kuitenki tuo häiritsee ja harmittaa, koska yhden -20kg pudotus toisi jo ihmeitä. Nekin hommat onnistuisi mukavammin, kun pääsisi lähemmäksi.
Vähän tyhmää alkaa vaatia että kumppani laihduttaa. Koittaisit hyväksyä hänet sellaisena kuin hän on. Alkaako kipinä hiipua kun haluat alkaa tuijottaa epäkohtia.
Olen hyvän aikaa hänen seurassaan viihtynyt ja tykästynyt entistä enemmän luonteeseen.
En ilkeyttäni tästä aihetta tehnyt, tämä on oikeastaan ainut asia, mikä häiritsee.
Minä en usko puhumiseen tietyissä asioissa ja tämä on juuri sellainen. Ihminen muuttuu vain, jos itse haluaa muuttua. Teoilla ja omilla valinnoilla voit tehdä mitä tehtävissä on. Ostaa/laittaa/valita terveellistä ruokaa, viettää aktiivista elämää, liikkua, pyytää toista mukaan.
Jos häiritsee, älä jatka suhdetta. Mun mies oli alusta alkaen ylipaipainoinen. Mä rakastan häntä yli kaiken silti. Mutta anna hyvän miehen mennä toiselle.
Minullakin hieman sama tilanne. Miehen luonne on täyttä kultaa ja hän on myös komea. Mutta on ylipainoinen ja puhuu myös että pitäisi laihduttaa. Itsekin lihoin pikkulapsiaikana ja olen nyt laihtunut takaisin normaalipainoon. Tiedän siis mitä se laihdutus vaatii.
Eniten minua tilanteessa häiritsee se että mies sanoo että pitäisi laihduttaa, mutta tekoja ei näy. Kertooko se myös muuten hänen tavoistaan hoitaa asioita? Siis että paljon puhetta ja vähän tekoja?
Toisekseen pelkään hänen terveyden suhteen. Hän tuntuu sairastuvan helposti ja pelkään myös että hän vielä joskus saa sydänkohtauksen kun harrastamme seksiä.
Ap en osaa sua auttaa, mutta miehelle mulla on neuvo: JÄTÄ SE SIKA!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin hieman sama tilanne. Miehen luonne on täyttä kultaa ja hän on myös komea. Mutta on ylipainoinen ja puhuu myös että pitäisi laihduttaa. Itsekin lihoin pikkulapsiaikana ja olen nyt laihtunut takaisin normaalipainoon. Tiedän siis mitä se laihdutus vaatii.
Eniten minua tilanteessa häiritsee se että mies sanoo että pitäisi laihduttaa, mutta tekoja ei näy. Kertooko se myös muuten hänen tavoistaan hoitaa asioita? Siis että paljon puhetta ja vähän tekoja?
Toisekseen pelkään hänen terveyden suhteen. Hän tuntuu sairastuvan helposti ja pelkään myös että hän vielä joskus saa sydänkohtauksen kun harrastamme seksiä.
Näin (vieläkin) lihavana voin omasta puolestani kertoa, että on aivan eri asia hoitaa asioita jämptisti ja huolehtia kaikesta topakasti, kuin laihduttaa määrätietoisesti. Kaikki eivät ole kuin sinä, meitä elää täällä mieletön määrä erilaisia ihmisiä. On vaihtoehtoja muitakin, kuin tuskailla jollain palstalla tuntemattomille oman kumppanin läskejä. Kertokaa sama asia siellä kotona tai erotkaa.
Ja itse olen laihduttanut yli 30 kiloa, mutta silti saisi puoliso pitää lihansa, jos lihoisi. Toista ei voi muuttaa tai saada laihtumaan, sen päätöksen tekee jokainen omalla kohdallaan itse. Maailmassa ei olisi ylipainoa, jos siitä sormia napsauttamalla pääsisi eroon tuosta noin vain. Ja lihava kyllä tietää terveysriskit, taatusti.
Vierailija kirjoitti:
No voi että, ihan terveyssyistä taas tätä uikutusta, ja lopuksi pieni vihjaus että lihava on yhtä kuin laiska.
Etsi sopiva mies itsellesi ja anna sen inhoamasi läskin jatkaa matkaa.
Aika outoa, ettei muka tunne miehensä luonnetta tai ole tietoinen kuinka hoitaa asioitaan. Ette varmaan ole eilen tavanneet, koska kerrot, ettei mitään tapahdu vaikka lupaa laihtua. Kaipa on ollut riittävästi aikaa kuitenkin siirtyä sanoista tekoihin, eli aikaa oppia tuntemaan miehen aktiivisuus normaalielämän suhteen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että, ihan terveyssyistä taas tätä uikutusta, ja lopuksi pieni vihjaus että lihava on yhtä kuin laiska.
Etsi sopiva mies itsellesi ja anna sen inhoamasi läskin jatkaa matkaa.
Aika outoa, ettei muka tunne miehensä luonnetta tai ole tietoinen kuinka hoitaa asioitaan. Ette varmaan ole eilen tavanneet, koska kerrot, ettei mitään tapahdu vaikka lupaa laihtua. Kaipa on ollut riittävästi aikaa kuitenkin siirtyä sanoista tekoihin, eli aikaa oppia tuntemaan miehen aktiivisuus normaalielämän suhteen..
Jotenkin kauhean vihamielisiä vastauksia. Miksi?
Otsikossa puhuttiin ihastumisesta ja itsekin vastasin siis siihen liittyen. Meillä ei ole siis mikään pitkä parisuhde vaan on tapailtu.
Miksi tapailisin ja olisin huolissani miehestä jota inhoaisin?
Oletko miettinyt että joku saattaisi rakastaa ja välittää ja olla siksi huolissaan toisesta?
Jätä se sika. +35 kg on järkyttävä läski.
Miten tiedät noin tarkkaan sen, että ylipainoa on noin 35 kg vai kertoiko hän sen sulle suoraan?
Voisin kuvitella, että jonkinlainen tahtotila toisella on itselläänkin laihtua. Ehkä vaikeus on laittaa ns tuumasta toimeen, jos on vähän tottunut mukavaan elämään (siis herkutteluun ja aikaisempaa vähäisempään liikuntaan). Tuo tuumasta toimeen pistäminen tai pikemminkin sen puute voi kyllä näkyä muissakin elämän osa-alueissa.
Suuri ylipaino ei tule ihan hetkessä. Ihminen rupeaa pitämään normaalina esim jatkuvaa herkuttelua ja liian isoja annoskokoja ja liikunnan vähenemistä, kun muutos huonompaan tapahtuu tarpeeksi hitaasti. Ehkä monet laihdutusyritykset sitten tyssäävät siihen, kun pitäisi löytyä sitä pitkäjänteisyyttä valita sen mukavuudenhalun vastaisesti se ei-välitöntä kivaa tuottava asia. No joo, itsestäänselvyys. Jos on ennen ollut urheilullinen, niin onko saanut vielä uudestaan kipinää liikuntaan? Pelkkä liikunta ei vielä kyllä laihduta, siis tosi paljon pitää treenata.
Onko apua haettu terveydenhuollosta? Ravitsemusterapiasta? ENE-dieetistä? Ozempic-piikeistä? (Jos on diabetes, niin voi saada lääkärin lähetteellä Ozempicia verensokerin madaltamiseen. Nuo piikit käyvät myös laihdutuslääkkeestä, sillä ne vähentävät monilla ruokahalua niin paljon, että paino tippuu jopa kilon viikossa pelkästään niiden avulla.) Ylipainon kanssa kamppailevat eivät välttämättä ole tietoisia siitä, että on muitakin apukeinoja kuin pelkkä itsekuri. Tunnesyöminen pitää saada lopetettua tai huomattavasti vähennettyä, siitä monen iso ylipaino-ongelma johtuu. Mieluummin mieliala lääkityksellä kohdalleen, mutta sellaisella lääkityksellä, joka ei nosta painoa.
Suurella ylipainolla voi päästä yhteiskunnan varoilla (lähes kymppitonnin leikkaus monesti) lihavuusleikkaukseen, mutta tuo 35 kg ylipainoa ei kuulosta vielä niin isolta määrältä. Ehkä ylipainoa on enemmänkin (kuin sinä arvioit) ja mahdollisuus leikkaukseen olisi. Sairaalloinen lihavuus harvemmin lähtee pysyvästi ilman leikkausta!
Kyllä ylipaino voi parisuhteessa häiritä ja kyllä siitä pitää voida puhua! Kyllähän muistakin häiritsevistä asioista on voitava puhua.
Ei ylipaino ole "väliaikaista". Jos sen haluaa pois niin olisi sen jo tehnyt tai tekisi laihduttamisen eteen jotain nyt eikä joskus myöhemmin. Eli ei se ole laihduttamassa, kunhan keksii tekosyitä.
Ehkäpä se tekeekin jo jotain, mutta ei vielä tarpeeksi, että se selvästi näkyisi!!!!!!!!!
"väliaikaista"
Ihanan optimistista, ap.