Kukaan ollut töissä näytteenottajana?
Millaista on työ laboratoriossa näytteenottajana? Työnantajaa ei tarvitse mainita, vaan ihan vaan yleisesti työ kiinnostaa. Suositteletko tai enemmänkin millaiselle ihmiselle kyseistä työtä suosittelisit? Hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (4)
Olen ollut pelkkänä näytteenottajana ja kaupan kassa olisi vastaava työ 😂. Yhtä liukuhihnamaista, pitää tietää vaikka mitä vähillä tiedoilla ja asiakkaita on kivoista ei kivoihin. Suosittelen työtä ihmisistä pitäville, itse työ ei alun jälkeen tarjoa mitään uutta.
"pitää tietää vaikka mitä vähillä tiedoilla"
Tällä tarkoitan sitä, että asiakkaista näkyy labrassa vain pyynnöt ja joskus ei niitäkään, niin asiakkaat ei tiedä tätä ja eivät osaa kysyä lähettävästä paikasta mietityttäviä asioita.
Makuasia, sanoi kärpänen kakasta. Olen terv.huollon ammattilainen, en bioanalyytikko enkä labrahoitaja. Pidän työstäni, vaikka en juurikaan ihmisistä. Teen työni asiallisesti ja ammattimaisesti, hyvin. Vahva plussa on se, että asiakaskohtaamiset on lyhyitä, hoidan tehtäväni, ilman pidempää sitoumusta heidän hyvinvointiinsa. Työ on merkityksellistä, eikä missään nimessä liukuhihnaa, ilman aivoja. Monessa duunissa voi peittää virheensä, muttei näytteenotossa, eli ei kannata lähteä, jos haluaa elätellä täydellisyyden kuvaa itsessään, eikä kestä sitä, että virheistä seuraa aina jotain, riippuen mikä on mennyt pieleen.
Tekemällä oppii, ja aina on jotain mitä ei aiemmin osannut. Pidän asenneongelmana, jos ei "alun" jälkeen ole enää mitään mielenkiintoista, uutta tai jotain missä tulla paremmaksi.
Yleensä laboratoriohoitajan / bioanalyytikon työhön kuuluu sekä se näytteenotto että näytteiden analysointi. Hyvä puoli on mielestäni se, että osan saa olla tekemisissä potilaiden kanssa ja toisaalta taas osan päivää saa olla tekemisissä vain niiden koeputkien kanssa.