kuinka pienelle vauvalle velliä?!
Vauvani 8viikkoa, painaa 6kg ja syö korviketta noin 1300ml/vrk. Syö kokoajan, herää yöllä 1-2h välein syömään. Onko joku alkanut antaa velliä iltaisin tai hedelmäsoseita näin aikaisin? Tuntuu että pelkkä korvike ei enään riitä lapselleni. Ennen heräsi öisin n 4h välein syömään , ja päivässä riitti ennen alle litra.
Kommentit (15)
Olisko hänellä vain tiheänimunkausi. Rauhoittunee päivissä.
Lapsen kasvu ja nälkä on yksilöllistä. Esimerkiksi yliaikaisena syntynyt nopeakasvuinen poikavauva on ruokahalultaan ihan eri luokkaa kuin lasketuttuna aikana syntynyt, maltillisesti kasvava tyttövauva. Pituus ja massa on ihan eri luokkaa, eikä sitä pelkällä pyhällä hengellä hankita. :)
Olen antanut omille lapsilleni vellejä kun maito ei ole pitänyt nälkää, eli kolmen kuukauden kieppeillä. Vatsa täynnä lapsi saa nukkua, mikä on tärkeää kasvulle. Lapsistani on nähnyt heti, että se on ollut nälkä mikä on herätellyt ja kiukuttanut päivisin ja öisin. Vellien aloittamisen jälkeen lapset ovat olleet tyytyväisiä ja nukkuneet hyvin. En ole nähnyt järkeä roikottaa lapsia nälkäisena ja väsyneenä, kun ruokaakin on olltu saatavilla. Myös lapsi kärsii siitä että verensokeri heittelee.
Lapsillani ei ole allergioita, eivät saaneet velleistä vatsanväänteitä (aloittelin maltillisesti, ja uusi ainesosa aina aamulla) ja ovat terveitä, normaalipainoisia ja hyvinvoivia lapsia. Pottu ja porkkana ei ollut heille myrkkyä silloin, eikä ole nytkään.
Ei velliä! Oikeasti se on täysin turha tuote muutenkin, mutta ei nyt ainakaan noin pienelle! Herääkö oikeasti aina nälkäänsä vai voiko olla, että tarvitsee vain läheisyyttä tms.? Kelpaako tutti? Ainakin kasvaa näköjään hyvin.
Kysy neuvolasta.
se sose voi ainakin olla turhan tujua vauvan mahalle.
en tiedä onko villistä haittaa...jotain riisivelliä ehkä, ettei maha kestäisi. Joku on juoksua muistaakseni antanut täysmaitoa.
Huolissani olisin vauvan mahasta.
kysy neuvolasta
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:30"]
Joku on juoksua muistaakseni antanut täysmaitoa.
[/quote]
Ei missään nimessä mitään täysmaitoja. Niiden proteiinimäärä on liian suuri vauvan munuaisille.
Kuulun 70-luvun sukupolveen jolle on jo suurinpiirtein laitokselta asti syötetty ihan mitä vaan. On mielenkiintoista tietää, että miten se on vaikuttanut negatiivisesti oman sukupolveni terveyteen, koska minusta tuntuu, että meillä ei ole ainakaan yhtään enempää allergoita kuin esimerkiksi 90-luvulla syntyneillä, joiden kohdalla ravitsemussuositukset olivat taas aivan erilaiset. Ja en siis sano, että olisi hyvä antaa lapselle liian aikaisin yhtään mitään, mietin vain, että mitä tarkalleen ottaen on ne riskit mitä meille on aiheutettu sillä että jo kaksikuinen on vetänyt pottumuusia ja kastiketta.
Ja toisaalta, minua on aina ihmettyttänyt, miksi se velli ja ihan tavallinen juuressose myrkyttää lapsen, kun samalla ihan pieneenkin lapseen ruiskutetaan taudinaiheuttajia minkä ehditään. Jos lapsi kestää nykyisenkaltaisen rokoteohjelman, niin kyllä elimistö kestää sosettakin alle puolivuotiaana.
Erittäin, äärimmäisen vastuutonta tekstiä 9 ja tein sinusta ilmon!
Ja mitä varhain aloitettuihin soseisiin ym tulee niin itse olen esimerkki siitä kuinka ne vaikuttivat minuun jo silloin vauvana, itkin ja huusin kuulema vatsa pinkeänä ensimm 4kk ja sain ravinnokseni 4vkoisesta alkaen tuoremehua (c-vit vuoksi), porkkanaraastetta ym pikkukivaa täysin kehittymättömän vatsalaukun ja suoliston käsiteltävksi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:00"]
Ja mitä varhain aloitettuihin soseisiin ym tulee niin itse olen esimerkki siitä kuinka ne vaikuttivat minuun jo silloin vauvana, itkin ja huusin kuulema vatsa pinkeänä ensimm 4kk ja sain ravinnokseni 4vkoisesta alkaen tuoremehua (c-vit vuoksi), porkkanaraastetta ym pikkukivaa täysin kehittymättömän vatsalaukun ja suoliston käsiteltävksi.
[/quote]
Siis teit ilmon? :D Minkä vuoksi?
Ja joo, sun kannattaa keskustella vanhempiesi kanssa, miksi he antoivat sinulle ruokaa, joka teki sinut sairaaksi. He ovat kyllä ymmärtäneet korrelaation ruuan ja pahan olosi välillä, ja ihmettelen miksi he eivät ole siihen reagoineet. Vanhempana saa käyttää järkeään.
Minun poikani oli 10 viikkoa vanha kun neuvolasta sain luvan antaa pieniä määriä perunaa. Pojalla kovat vatsavaivat ja peruna vähän rauhoitti. Tein semmoista perunavelliä, eli oikein löysää muusia, perunaa ja paljon äidinmaitoa. Rauhottui vatsa ja nukkui paremmin. En toki neuvo antamaan ilman että kysyt neuvolasta ensin. Halusin vain jakaa tämän. Voi myös olla teillä tota tiheää imua vain.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:00"]
[/quote]
Mitä vastuutonta ysin pohdinnassa oli?
Siis oikeasti joku tekee ilmon kun toinen kertoo omista kokemuksistaan ja kyseenalaistaa muuttuvat "ainoa totuus" -neuvot? Maalaisjärkeä ihmiset! Hyvää pohdintaa minun mielestä. Kuka meistä tietää mikä loppujen lopuksi on parasta?
Ei se velli pidä sitä nälkää yhtään sen paremmin. Me kokeiltiin, kun poika oli 3kk, kun söi tunnin välein yöllä monta viikkoa ja äiti oikeasti oli lähellä sekoamista univelan takia. Mutta meillä se ei auttanut yhtään nälän loitolla pitämiseen, annettiin sitten rinnan lisäksi korviketta ja sillä pysyi tyytyväisenä.
Tyttö sai iltavelliä 3kk lähtien eli klo 22 perunaporkkana vellipullo ja sitten nukkui tyytyväisenä seuraavaan aamuun klo 09.
Poika oli kovempi syömään mutta iltavellin jälkeen heräsi enää yöllä 05 syömään (eli klo 01 syönti jäi pois) ja nukkui sitten taas 08.
Joten kyllä se velli ainakin meillä piti nälän pois ja perunaporkkanavelli oli molempien herkkua.
Hullu! Odota sinne että vauva 4kk