Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, syöpälapsen saattohoito kotona vs. sairaalassa?

Vierailija
30.01.2015 |

Tarvitsen nyt neuvoja/tukea päätöksen tekemiseksi!

Mielestäni lapsella on oikeus olla kotonaan loppuun asti ja ehtisin itsekin olemaan hänelle läsnä paljon enemmän kuin sairaalassa. Mutta kotona tilanteesta ei pääse sitten eroon hetkeksikään ja sairas lapsi on aikamoinen taakka. Toisaalta elinaikaa ei ole kuin viikkoja.

Kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kotiin. Mutta sivusta on helppo huudella. Voimia.

Vierailija
2/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten työt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin olla kotona viimeiset hetket.

Tästä paikasta olen lukenut paljon hyvää, tietysti auttaako se teitä riippuu siitä missä asutte ja hintatasosta http://www.terho.fi/Palvelut/Kotisairaanhoito

Vierailija
4/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin. Voimia.

Vierailija
5/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ehdottomasti. Riittävät kivunlievitys, tämän voi järjestää saattohoitokodin kotipalveulla tai tavallisella kotipavelulla. Ei se sairaala ole paras paikka vaan oma koti. Voimia ja jaksamisia sinne.

Vierailija
6/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö keskustelemaan tästä sairaalassa jonkun saattohoitoa tuntevan kanssa? Kummassa lapsen oloa pystytään paremmin lievittämään? MIssä jaksaisit olla itse paremmin lapsesi tukena? Saako sairaalassa esim. yöpyä? Millaista tukea itse tarvitset ja  kummassa saat sitä paremmin? Minkälaisen ratkaisun kanssa pystyt myöhemmin elämään parhaiten?

Hirveästi voimia, iso halaus täältä <3 <3 <3

Vierailija
7/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:47"]miten työt?
[/quote]

Ei tuossa tilanteessa töitä mietitä. Erityishoitorahan saa kelalta. Tsemppiä, samankaltaisessa tulanteessa ollut.

Vierailija
8/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:44"]

Tarvitsen nyt neuvoja/tukea päätöksen tekemiseksi!

Mielestäni lapsella on oikeus olla kotonaan loppuun asti ja ehtisin itsekin olemaan hänelle läsnä paljon enemmän kuin sairaalassa. Mutta kotona tilanteesta ei pääse sitten eroon hetkeksikään ja sairas lapsi on aikamoinen taakka. Toisaalta elinaikaa ei ole kuin viikkoja.

Kokemuksia?

[/quote]

Tilanne ei ole sinulla itselläsi ???

Vierailija
9/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apllä ei  ei taida nyt olla oikeesti kokemusta syöpälapsesta. Syöpälapsen äitiä toi teksti ei nyt ihan vakuuttanu.

Jos kuitenkin olen väärässä niin kannataahakea vertaistukea syöpälasten fb ryhmistä niin voi saada oikeita vastauksiakin.

Vierailija
10/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kyllä rankka analyysi syöpälapsen tilanteesta. En osaa sanoa mitään, kivutonta loppua toivon.

Vierailija
11/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hoitaisin kotona. Lapsi itse tuskin haluaa olla viimeisiä aikojaan sairaalassa, ja minusta tärkeintä olisi lapselle tarjota mahdollisimman hyvät viimeiset viikot ja rauhallinen, turvallinen lähtö kun on sen aika. 

" Mutta kotona tilanteesta ei pääse sitten eroon hetkeksikään ja sairas lapsi on aikamoinen taakka. Toisaalta elinaikaa ei ole kuin viikkoja."

Tämä kuulostaa ihan kamalalta. Jos kyseessä ei ole vanhemmat joilla itsellään on jotain vakavia mt-ongelmila, niin kyllä sen joidenkin viikkojen "taakan" jaksaa, oman sairaan ja kuolevan lapsen hyväksi. Hirvittävää jotenkin tuo "ei pääse eroon hetkeksikään", itse kun ajattelisin että ei haluaisi jättää hetkeksikään lasta joka ei enää kauaa luonani ole. Mutta toki, jos kyseessä on ihan jaksamisensa rajoilla muutenkin oleva masentunut tms, niin siinä tapauksessa voi olla ymmärrettävää ettei vaan kerta kaikkiaan kestä katsoa päivästä toiseen sitä kärsimystä ja kuoleman lähetymistä.

Vierailija
12/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut pääkaupunkiseudulla ole yhteydessä terhokotiin. Se on saattohoito paikka. Heillä on myös asiantuntevaa,empaattista kotihoitoa.

Vierailija
13/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos diagnoosi tuli shokkina, voi kirjoittaa mitä sattuu, älkää viitsikö toista lytätä.

Vierailija
14/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vielä. Jos perheeseen kuuluu muita lapsia teillä on ehdottomasti oikeus perhetyöntekijöihin, lapsilla ja aikuisilla kriisityöntekijöihin, terapeutteihin jne. Hae apua. Soita kriisi numeroon, löytyy googlettamalla. Hae kaikki mahdollinen apu. Nyt ei tarvitse arkailla avun hakemisessa ap. 

Vierailija
15/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon kivunlievityksen kanssa? Se tulee mieleen näin täysin maallikkona, että onko kotona mahdollista saada välitöntä kivunlievitystä, koska noin vahvat lääkkeet kai annostellaan suoraan kanyylistä suoneen jopa keskellä yötä, jos on tarve? Jos sen puolen saa kuntoon, niin kotihoitoa ehdottomasti.

Vierailija
16/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:32"]

Miten tuon kivunlievityksen kanssa? Se tulee mieleen näin täysin maallikkona, että onko kotona mahdollista saada välitöntä kivunlievitystä, koska noin vahvat lääkkeet kai annostellaan suoraan kanyylistä suoneen jopa keskellä yötä, jos on tarve? Jos sen puolen saa kuntoon, niin kotihoitoa ehdottomasti.

[/quote]

ohis, kotisairaanhoito käy tarvittaessa monta kertaa vuorokaudessa laittamassa nuo lääkkeet.

Vierailija
17/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti luettuani aloituksen olin varma, ettei kirjoittajalla ole sairasta kuolevaa lasta...

tänään täällä on monta muutakin kuolemaa koskevaa aloitusta, joku sama tyyppi niitä tehtailee, tyyli on sama.

Kuten yllä joku kirjoitti, niin ei kukaan äiti koskaan kirjoittaisi kuten ap on kirjoittanut :(

Jos/kun joku läheinen on kuolemassa, silloin KAIKKI muu jää, sitä ei edes tuollaisessa tilanteessa mietitä.

Ei tule edes mieleen työt, rahat, muut sellaiset, saati että kuoleva olisi TAAKKA !

Ja kyllä olen valitettavasti joutunut tuohon tilanteeseen kahdestikin, oman mummoni ja anoppini kuoleman lähestyessä.

Kuolevan ihmisen viimeiset elinviikot/päivät/hetket menevät ihan kaiken edelle. 

Kotona on kaikkein paras paikka, ja nykyään saa kipupumput, sairaanhoitajan avut jne jne

Jo ap:ta asia ihan vaan huvikseen kiinbostaa, niin aloituksenkin voisi kirjoittaa siihen sopivaksi, että minua kiinnostaisi.......

Vierailija
18/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:32"]

[/quote]

Kyllä terminaalipotilas saa tehokkaan kivunhoidon myös kotiin. Kotisairaala- tai kotisairaanhoito käy kyllä hoitamassa tarvittavat hoitotoimenpiteet joita omaiset ei voi itse tehdä. Käytännössä kuitenkin vain neljäsosa saattohoitopotilaista tarvitsee näitä palveluita tutkimusten mukaan. Useimmilla esim. tuo kivunhoito saadaan hoidettua riittävän hyvin suun kautta tai laastareina annettavilla valmisteilla. Kun on kyse saattohoidettavasta, voidaan antaa myös yhdistelmiä ja aineita, jotka esim. riippuvuusriskin tai maksaa rasittavuuden takia ei muuten annettaisi. 

Vierailija
19/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Läheltä seuraan vastaavaa tilannetta.. Raskasta, mutta raskaampaa olisi jos lapsi olisi sairaalassa.

Vierailija
20/25 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutin alaspäin, oli vahinko, tabletin peukutukset toimivat huonosti. Olen kirjoittajan 18 kanssa samaa mieltä.