Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kirjastoissa hyvä työilmapiiri?

Eino
12.11.2021 |

Saisin työkokeilupaikan kirjastossa ensi tammikuusta. Ainakin kaksi tuttua on varoittanut, että seurakunnissa ja kunnankirjastoissa on surkein työskentelyilmapiiri. Ala silti kiinnostaa. Miten se voi huono, kirjastotyöhän on niin leppoisaa ja kirjastot viihtyisiä paikkoja.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sivarista keskisuomalaisissa kirjastossa ja se oli yhtä helvettiä. Ensin kiiteltiin kun tulin avuksi, sitten kohta haukuttiin kun tein muiden töitä.

Vierailija
2/26 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa on ihan mukavaa, kun tekee mitä käsketään eikä keikuta venettä. Muutaman kesän olin kesätyöntekijästä opiskeluaikana. Tiskillä sain olla melkein koko ajan, mutta asiakkaat mukavia ja ehti tutustua kirjoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan näkökulmasta olen varma että kirjasto olisi unelmaduuni, olen harkinnut alanvaihtoa. Rauhallinen ilmapiiri ja sivistyneet asiakkaat, osa työstä vielä toimistossa kaikessa rauhassa, ainoa negatiivinen miinus iltavuorot, mutta kai niisssäkin tulee tessi avuksi

Vierailija
4/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä pienessä kunnankirjastossa vajaa kymmenen vuotta sitten. Ihan ok, vähän liian verkkainen työtahti, aina ei ollut riittävästi tekemistä, mutta työkavereiden kanssa tulin ihan hyvin toimeen.

Nyt en enää menisi töihin kirjastoon, ne ovat nykyään niin rauhattomia paikkoja, kun niistäkin on täytynyt tehdä jotain sirkusareenoja, jotta asiakkaat viihtyisivät. 

Vierailija
5/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaan näkökulmasta olen varma että kirjasto olisi unelmaduuni, olen harkinnut alanvaihtoa. Rauhallinen ilmapiiri ja sivistyneet asiakkaat, osa työstä vielä toimistossa kaikessa rauhassa, ainoa negatiivinen miinus iltavuorot, mutta kai niisssäkin tulee tessi avuksi

Sivistyneet asiakkaat🤣 M.nuoriso viettää aikaa ja narkit käy piikkittää.

Vierailija
6/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata alanvaihto ainakaan kirjastoalalle. Siellä ei ole työpaikkoja. Niitä ihan yksinkertaisesti ei vain ole. 

Vierailija
7/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistyneet asiakkaat🤣 M.nuoriso viettää aikaa ja narkit käy piikkittää.

Tietyissä toimipisteissä olet pitkälti nuoriso-ohjaaja ja vartija. Jatkuvaa sikailua koko ajan. Hki pohjoinen ja itä, sinne jos sallaista haluat.  Näillä tyypeillä on monasti porttikielto jo nuorisotalolle ja jopa kouluunkin. Kehuvat vielä sillä.

On niitä hyviäkin paikkoja. Tosin pomot Helsingissä aika sekoja kaikki. Elävät omassa kuplassaan. Niitä on oikein erikseen koulutettu siihen. Ne harvat hyvät pomot pilattu sillä.

Vierailija
8/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kirjastosta. On paikkoja, joissa ilmapiiri on erinomainen, paikkoja, joissa ilmapiiri on todella solmussa ja paikkoja, joissa ilmapiiri on ihan ok. Suurin osa noita viimeisiä, ihan niin kuin muillakin aloilla.

Paljon riippuu siitä, miten hyvin henkilökunta kokee tulevansa kuulluksi, ovatko resurssit riittävät siihen nähden mitä pitäisi tehdä (varsinkin kunnan- ja kaupunginkirjastossa työntekijöitä on säästösyistä jo pitkään vähennetty, vaikka työ on monipuolistunut, osaamisvaatimukset kasvaneet ja työaikaa pitäisi löytyä enemmän myös kirjaston seinien ulkopuolella tehtävään työhön) ja onko onnistuttu palkkaamaan ihmisiä itselleen sopiviin tehtäviin niin, että he voivat hyvin eivätkä levitä pahaa fiilistään työyhteisöön.

Leppoisaa työ ei aina ole, se on myös kiirettä, vaativaa asiakas- ja asiantuntijatyötä ja ulkopuolelta tulevia paineita. Mutta on se myös kiinnostavaa, monipuolista ja monesti hauskaa.

Vierailija
9/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppoisaa työtä? Viihtyisiä paikkoja? Hei, herätys! Voi niissä töissä olla, jos jaksaa nuorison ittuilua.

Vierailija
10/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi olla tunkkainen ja ummehtunut ilmapiiri jota toki erään vähemmistöryhmän edustajat iloisesti huudahdellen ajoittain piristävät.

Vierailija
11/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leppoisaa työtä? Viihtyisiä paikkoja? Hei, herätys! Voi niissä töissä olla, jos jaksaa nuorison ittuilua.

ittuilu vielä mitään. Tappo- ja muut uhkaukset on ihan arkipäivää kirjastotyössä.

Ei se palaute aina aikuisiltakaan ole ihan kevyemmästä päästä, mutta siedettävissä. 

Riippuu toimipaikasta tosin. Joissakin saa ihan tehdä peruskirjastotyötäkin.

Poliisi muuten ei juuri tule vaikka on tilanne päällä. Myöhemmin saattavat pistäytyä tyyliin  Reinikainen - kun on turvallista. Johtuneeko koska kunnan palvelu.

Jos sama häiriköinti yms. tapahtuu kiskalla tai alepassa niin tullaan pillit soiden.

Rahaa palvotaan, tai jotain...

Vierailija
12/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti pomoportaasta. Työskentelin nuorena kirjastossa ja olisin tykännyt alasta, mutta p..ka pomo sai mut lähtemään toisiin hommiin.

Vierailija
13/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun menin kysymään työharjoittelupaikkaa kirjastosta niin se pää eukko siellä nolasi mut, huusi mulle keskellä kirjastoa kaikkien kuullen etten kelpaa sinne ja kukaan ei ehdi opettamaan. Tosi p. ska olo jäi siitä, olin ajatellut hommata kirjastonkortin mutta enpäs hommaa enkä tue moista laitosta millään tavalla tuon tapahtuman takia.

Vierailija
14/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunginkirjastoissa töissä. Meillä henkilökunta juorua keskenään toimistossa ja riitelee siitä, kenen vuoro on mennä aspavuorolle tiskin ääreen. Jos on sivari tai joku opiskelija, se saa seistä siellä. Työhuoneessa haukutaan esimiestä ja kilpaillaan kenellä on eniten työntekoa estävää sairauksia. Osa on niin herkkiä, että enää toimistotyö onnistuu. Tai ei onnistu hyllytys alahyllylle tai ylähyllyihin. Kun esimies ehdottaa jotain työtehtävää, aina on liian kiire eikä mikään uusi onnistu. Eka koronakevät oli heistä mukavaa aikaa, kun kirjastot oli kiinni eikä kukaan häirinnyt

Vierailija
15/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomoporras on nykyään intersektionaaleja.

Vierailija
16/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunginkirjastoissa töissä. Meillä henkilökunta juorua keskenään toimistossa ja riitelee siitä, kenen vuoro on mennä aspavuorolle tiskin ääreen. Jos on sivari tai joku opiskelija, se saa seistä siellä. Työhuoneessa haukutaan esimiestä ja kilpaillaan kenellä on eniten työntekoa estävää sairauksia. Osa on niin herkkiä, että enää toimistotyö onnistuu. Tai ei onnistu hyllytys alahyllylle tai ylähyllyihin. Kun esimies ehdottaa jotain työtehtävää, aina on liian kiire eikä mikään uusi onnistu. Eka koronakevät oli heistä mukavaa aikaa, kun kirjastot oli kiinni eikä kukaan häirinnyt

Ehkä kärjistetysti, mutta näinhän se menee joidenkin kohdalla. Heikko esimies tai .nainen kuten aina. "Asiakaspalvelu olisi ihan kivaa, kunhan ei olisi asiakkaita häiritsemässä." Muuten asiakkaat ok, mutta ne pirut sotkevat koko ajan. Pistäkää ne kirjat samoille paikoille ja lehdet kans. Ottavat yhden ja laittavat edellisen siihen sitten. Ei me olla mitään piikoja piru vie.

Paras oli eräs tyttö lapsi taannoin. Oli vienyt lainaamansa kirjat suoraan oikeille paikoilleen.

Ilman palauttamista. Sieltähän ne löytyi. Tulevaisuudessa varmaan mahdollista, eikä silloin meitä paljon enää tarvita. Nyky kirjastonhoitajat on aika tumpeloita, asiakas monesti osaa hakea jo paremmin, eikä tarvitse mun perus asiakaspalveluvirkailijan tulla siihen auttamaan.

Vierailija
17/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihan tuurissaan, niin kuin kaikissa työpaikoissa. Meidän kirjastoissa on pääosin hyvä työilmapiiri, kiire tosin on ja liian vähän henkilökuntaa, mutta ei se työkokeilijalle hirveästi näy, korkeintaan ihan kaikkea ei ehditä neuvomaan heti. Yhden lähipaikkakunnan kirjaston tiedän, jossa henkilökunnan suhteet olleet ihan solmussa, siellä varmaan työkokeilijallakin saattaisi olla aika ikävää olla.

Työtilanne aika huono, joten jos innostut alasta, voi olla ettei töitä edes kouluttautumisen jälkeen löydy.

Vierailija
18/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi olla ettei töitä edes kouluttautumisen jälkeen löydy.

Oppisopimus lienee paras tie.

Vierailija
19/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyss! ei tehoa pitäisi kirjastolaisilla olla oikeus häiriön poistamiseen vaikka niskalaukauksella.

Vierailija
20/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on kirjastopalveluiden esihenkilö. Jos siellä antaa työntekijälle jonkin tehtävän, joka ei miellytä, tämä jää sairauslomalle, ja toinen jää kanssa ihan solidaarisuudesta. Ei se aina ole vain heikko pomo, tuollaisissa vanhoissa laitoksissa henkilökunta pystyy kiristämään itselleen mieleisensä työolosuhteet. Esihenkilö istuu luottamusmiesten ja työterveyden nuhdeltavana..