Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kirjastoissa hyvä työilmapiiri?

Eino
12.11.2021 |

Saisin työkokeilupaikan kirjastossa ensi tammikuusta. Ainakin kaksi tuttua on varoittanut, että seurakunnissa ja kunnankirjastoissa on surkein työskentelyilmapiiri. Ala silti kiinnostaa. Miten se voi huono, kirjastotyöhän on niin leppoisaa ja kirjastot viihtyisiä paikkoja.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kirjastosta. On paikkoja, joissa ilmapiiri on erinomainen, paikkoja, joissa ilmapiiri on todella solmussa ja paikkoja, joissa ilmapiiri on ihan ok. Suurin osa noita viimeisiä, ihan niin kuin muillakin aloilla.

Paljon riippuu siitä, miten hyvin henkilökunta kokee tulevansa kuulluksi, ovatko resurssit riittävät siihen nähden mitä pitäisi tehdä (varsinkin kunnan- ja kaupunginkirjastossa työntekijöitä on säästösyistä jo pitkään vähennetty, vaikka työ on monipuolistunut, osaamisvaatimukset kasvaneet ja työaikaa pitäisi löytyä enemmän myös kirjaston seinien ulkopuolella tehtävään työhön) ja onko onnistuttu palkkaamaan ihmisiä itselleen sopiviin tehtäviin niin, että he voivat hyvin eivätkä levitä pahaa fiilistään työyhteisöön.

Leppoisaa työ ei aina ole, se on myös kiirettä, vaativaa asiakas- ja asiantuntijatyötä ja ulkopuolelta tulevia paineita. Mutta on se myös kiinnostavaa, monipuolista ja monesti hauskaa.

Mitä ne on ne ulkopuolelta tulevat paineet?

Kun olen kirjastossa kysynyt jotain, siellä sanotaan, että hetki vain niin googletan tai katson kirjastojärjestelmästä. Sen verran nyt olen tehnyt itsekin ennen kuin tulen kysymään.

Vierailija
22/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala ja aika huonot palkat. Luultavasti jonkin sortin kyttäämistä tapahtuu koko ajan. Pienessä kirjastossa voi olla aika puuduttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kirjastossa kysynyt jotain, siellä sanotaan, että hetki vain niin googletan tai katson kirjastojärjestelmästä. Sen verran nyt olen tehnyt itsekin ennen kuin tulen kysymään.

Kiva kun osaat mutta ei tuo mikään paine ole.  Se on ne kakarat yms. joka ei työhön pitäisi liittyä mitenkään. Sisäinen paine on taas kaikenmaailman raportit ja taulukot joita tehdään joka vuosi ihan turhaan. Lähinnä että jollain Juntumaalla tai muulla hallinnon turhakkeella olisi jotain tekemistä...

Vierailija
24/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun osaat mutta ei tuo mikään paine ole.  Se on ne kakarat yms. joka ei työhön pitäisi liittyä mitenkään. Sisäinen paine on taas kaikenmaailman raportit ja taulukot joita tehdään joka vuosi ihan turhaan. Lähinnä että jollain Juntumaalla tai muulla hallinnon turhakkeella olisi jotain tekemistä...

Kakarat ja yms. asiakkaat?

Vierailija
25/26 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakarat ja yms. asiakkaat?

Häiriköivät nuoret. V mikä kommentti joltain joka ei koskaan mitään ole kokenut. 

Kyllä sitten vingutaan kun ei puututa, mutta kun puututaan, niin taas vingutaan.

Vierailija
26/26 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kirjastossa kysynyt jotain, siellä sanotaan, että hetki vain niin googletan tai katson kirjastojärjestelmästä. Sen verran nyt olen tehnyt itsekin ennen kuin tulen kysymään.[/quote]

Mitä ihmettä sinä tällä tarkoitat? Eikö kirjastonhoitaja saisi tarkistaa järjestelmästä, onko kysymäsi teos paikalla tai mitä lähteitä aiheesta ylipäänsä löytyy, vaikkapa koko kirjastokimpan alueelta? Yksi tavallinen tapaus on myös se, että asiakas tulee paperilapun kanssa tiskille kysymään kirjaa, jonka nimen tai sen tekijän nimen hän on kirjoittanut väärin. Googlettamalla oikean muodon löytää yleensä nopeimmin, jos ei itse satu oikeaa muotoa tietämään. Pitäisikö kirjaston asiakaspalvelijan tietää kaikesta kaikki ja osata aineistorekisterien tiedot ulkoa, vieläpä reaaliajassa hallita aineistojen saatavuustiedot?

Ei myöskään ole järkevää olettaa, että yleiskirjastossa työskentelevä virkailija tai hoitaja olisi yhtään minkään erikoisalan syvällinen tuntija. Eiväthän kaikki kirjaston asiakaspalvelijat ole edes yliopiston kandeja, ihan kaikki eivät edes ylioppilaita, joskaan koulutustaso ei välttämättä korreloi henkilön fiksuuden tai yleissivistyksen kanssa. Yleisssivistys on kuitenkin eri asia kuin se, että on itse tutkielmaopinnoissa opetellut etsimään ja arvioimaan lähteitä ja tuntee jonkun tieteenalan julkaisukäytäntöjä.

Omassa kirjastossani ulkopuolelta tulevat paineet tarkoittavat, että henkilökuntaa on kroonisesti liian vähän ja tilapäisiä sijaisia on suorastaan kielletty palkkaamasta. Kuitenkin pitäisi tarjota yhä enemmän palveluita, esim. asiakkaan kaikki ongelmat ratkovaa digiopastusta ja ilmaista kopiointi- ja tulostuspalvelua. Lisäksi pitää näyttää ja todistella kirjaston tarpeellisuutta päättäville tahoille, yhä uudelleen kertoa, mitä siellä kirjastossa oikein tehdään.