Lapsella outo unirytmi ja se ajaa hulluuden partaalle.
Kyseessä pian 5v. lapsi jonka unirytmi on jostain syystä kääntynyt aivan persiilleen.
Laitetaan nukkumaan yhdeksän aikaan ja lapsi nukahtaa lähes heti, siinä ei ole ongelmaa. Mutta ongelma on siinä että hän herää aina viimeistään kahden aikaan yöllä aivan pirteänä. Eikä lasta saa uudelleen nukkumaan. Nukahtaa sitten joskus viiden, pahimmassa tapauksessa kuuden aikaan ja herää seuraavan kerran 10-11.
Meillä on säännölliset päivärytmit ja ulkoillaan paljon. Syödään ihan perinteistä kotiruokaa ja karkkipäivä on kerran viikossa. Iltaisin ei anneta katsoa telkkaria tai pelata ja muutenkin ilta on rauhoitettu esim. palapelien tekemisille.
Neuvolasta en saanut yhtään mitään muuta neuvoa kuin yrittää vain saada lapsi nukahtamaan uudelleen. Miten hemmetissä kun tyttö on pirteä kuin peipponen, aivan kuin olisi nukkunut jo 10 tuntia. Jos yrittään väkisin makuuttaa lasta sängyssä niin nousee hemmetinmoinen huuto ja siitä kärsii vanhempi lapsi sekä mies, joilla on aikainen herätys aamulla.
Tämä on muuttanut omaa unirytmiäni myös. Nyt minäkin sitten valvon yöt, eihän lasta voi valvomattakaan jättää. Mies hoitaa koululaisen aamujutut ennen töihin lähtöä että minä saan sitten nukkua.
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Miten saada lapsi nukkumaan öisin?
Toistaiseksi on se hyvä tilanne, että lapsen ei tarvitse aamuisin nousta päiväkotiin mutta jossakin vaiheessa sekin tulee vastaan.
Kommentit (26)
Meilläpä 2-vuotias harrasti samaa ja löytyikin sitten selvittelyiden jälkeen refluksi! Se siis piti yöllä hereillä. Lapsi ei itkenyt eikä valittanut kipuja, kunhan vain valvoi pirteänä useita tunteja keskellä yötä. Muita oireita ei ollut yövalvomisten lisäksi kun ruokahaluttomuus. Lääkityksen aloittamisen jälkeen alkoi yölläkin unet maistumaan.
Onko teillä mitään muuta oiretta kun valvominen? Tsemppiä kovasti, rankkaa kyllä kun joutuu itsekin valvomaan. Enpä itsekään pystynyt nukkumaan kun lapsi valvoi, vaikka omassa sängyssä pysyikin ja hiljaa oli.
Ei saa antaa nukkua sinne 10-11 asti, tottakai ei sitten nukuta kauaa. Miten luulet, että jos tyttö nukkuu 11 asti, että nukahtaa ja nukkuu pitkään sitten 9 alkaen? tyttöhän on ollut hereillä vasta 10h. Ei ihmekkään, ettei tarvitse montaa tuntia unta.
Unihäiriöisen lapsen kanssa pitää opetella siihen, että tiettyyn aikaan noustaan ylös, mielellään 7 eikä 8:lta. Nyt kun opettelet lasta tähän unirytmiin, niin valmistaudu siihen, että tyttö tulee olemaan kiukkuinen ekalla-tokalla viikolla, kun herättelet aikaiseen. Sitä me aikuiset unihäiriöisetkin teemme. Itselänni aikoinaan vaikea unihäiriö, mutta se on pakko herätä aamulla 7 aikaan, vaikkei olisi lainkaan nukkunut, tai vain muutaman tunnin, muuten se unirytmi lähtee käsistä. Lapsen kanssa se tulee olemaan ikävä kyllä vaikeampaa, mutta jose et nyt ota hänen nukkumistaan haltuun, sitä on vielä vaikeampi vanhempana hallita, jos ei nuorena ole oppinut.
Olen aikuinen ja minulla on tämä sama ongelma. Itselle ei ole mikään näistä auttanut. Olen ollut aina pienestä asti illan virkku ja aamun torkku
Ap:lle kaikki sympatiat!!!
Ihan, kuin olisin omaa kirjoitustani lukenut. Tosin lapseni on vasta 10kk, mutta juuri tuollaisia meidän yöt ovat. Lapsi nukahtaa hyvin ja nukkuu pari tuntia, jonka jälkeen on aivan virkeä ja valvoo pari tuntia yössä. Meillä on myös tarkka rytmi, mutta ei auta..
Miten tuo refluksi todettiin?
- Väsynyt nuori äiti
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:36"]
Ap:lle kaikki sympatiat!!!
Ihan, kuin olisin omaa kirjoitustani lukenut. Tosin lapseni on vasta 10kk, mutta juuri tuollaisia meidän yöt ovat. Lapsi nukahtaa hyvin ja nukkuu pari tuntia, jonka jälkeen on aivan virkeä ja valvoo pari tuntia yössä. Meillä on myös tarkka rytmi, mutta ei auta..
Miten tuo refluksi todettiin?
- Väsynyt nuori äiti
[/quote]
Voi kurja, että sielläkin valvotaan.. :( Lääkärille itse ehdotin refluksin mahdollisuutta ja aloitettiin sitten Losec Mups 10mg lääkitys kokeilumielessä. Lääke alkoikin pian auttamaan ja n. 6kk kuluttua tehtiin sitten tähystys ja todettiin sitten ihan virallisesti refluksitauti. Oli kyllä suuri helpotus, kun tuli joku syy valvomiseen ja lääkkeen avulla saatiin apua tilanteeseen. Mulla itsellä kävi lopulta niin, että en edes osannut nukahtaa alkuyöstä kun tiesin, että lapsi kohta herää. Olin tosi väsynyt siihen aikaan kun saatiin vihdoin lääke kokeiiluun. Alkuunhan voi kokeilla esimerkiksi nostamalla sängynpäätyä n. 10 cm. Jos siellä ruokatorvessa nesteet seilaa niin sängynpäädyn nosto hillitsee hieman oireita. Meillä oireet paheni selkeästi just 10kk iässä kun oltiin aloiteltu hapanmaitotuotteita.
Tsemiä sinnekin!
Alat vaan herättää viimeistään kahdeksalta aamulla ja pidätte normaalin, aktiivisen päivän.
Jos yöllä herää, niin mahdollisimman tylsää olemista, et pidä seuraa etkä leikitä lasta. Mieluiten nukut tai ainakin yrität torkkua itse, hämärä valaistus.
Lapsi on vain tottunut tuohon rytmiin. Tottuu kyllä myös uuteen muutaman päivän - viikon kuluessa.