Kummallinen huimaus ja kysymys, siitä että pitääkö huolestua tai muuttaa jotain elintavoissa
Minulla on yllättäen alkanut lievä huimaus. Olen 46-vuotias perusterve ihminen ja välillä sänkyyn laskeutuessa tai sängystä noustessa saattaa viitisen sekuntia huimata. Tilanteet ovat ihan yllättäviä ja eivät edellä mitään ponnistelua. Nostan sukan maasta, otan kattilan esiin alakaapista jne. Ikinä ei ole ennen tällaista ollut. Onkohan tämä tällaista vaan, jota välillä kaikille tulee? En tupakoi tai käytä alkoholia. Kävelen päivittäin.
Kommentit (14)
Käy tk:ssa jos vaan saat aikaa, voi olla esim. verenpaineeseen, rauta-arvoihin tai asentohuimaukseen liittyvää tai vaikka ihan niskajumia :)
Huono kunto sulla vaan, ala liikkumaan niin loppuu huimaus.
Kävely ei ei riitä mihinkään, ja yläkroppakin kaipaa treeniä tuossa iässä.
Matala verenpaine aiheuttaa tuota.Elät vanhaksi. Mun mummilla oli sama juttu ja eli 93-vuotiaaksi.
Vaihtoehtoja on useita: niskajumit (huono verenkierto alueella), verenpaine laskenut (selviää mittaamalla), rauta-arvot, asentohuimaus (neitstä löytyy ohjee liikkeisiin, voit kokeilla). Jos tuo huimaus makuulta noustessa ja päätä laskiessa ainut niin veikkaan niskajumeja tai verenpainetta.
Voi johtua korvista. Jo kunnon vahatulpat korvissa aiheuttavat helposti huimausta.
Täältä pesee! Vastuksia kyllä tulee.
Joko sulla on diagnoosi valmis?
Mulla loppui tuonkaltaiset oireet, kun lopetin istumatyön tietsikan edessä. Niskavenyttelyt, käsien ja olkapäiden pyöritykset jne. Niska-ja hartiajumia nyt veikkaan.
Niska-hartiajumeihin auttaa vain hierontako?
Vierailija kirjoitti:
Niska-hartiajumeihin auttaa vain hierontako?
Ei vaan omatoiminen liikunta. Keppijumppa. Yleensä yläkropasta melontaliike nyt aluksi..
Millaista huimaus on: keinuttaako vai pyöriikö koko maailma ympäri kauheaa vauhtia? Jälkimmäinen voi olla asentohuimausta.
Huimaako, kun käyt maate? Se on yleensä "hyvänlaatuinen asentohuimaus" ja siihen kuulemma auttaa asentohoito, ei selällään maaten heilutellaan päätä eri asentoihin tiukan ohjelman mukaan. Mulla meni ohi muutamassa viikossa ihan itsekseen.
Johtuu siitä, että korvan nesteisiin muodostuu sakkaa, ja se häiritsee sitten asentoaistia. Niillä pään hallituilla kääntelyillä sitten siirretään se sakka haitattomaan paikkaan.
Voisiko olla asentohuimausta?