Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotiaalle e-pillerit?

Vierailija
28.01.2015 |

16-vuotias tuli tuossa pari tuntia sitten pyytämään apua että varattaisiin lääkäriaika gynekologille, kuulemma halusi pillerit. Kysyin syytä ja tyttö sanoi että kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Eihän sitä voi tietää, vaikka olisi ehkäisyllekin tarvetta, toisaalta jos on niin hyvä että tyttö huolehtii.
Mitä mieltä olette, voiko tuon ikäinen aloittaa pillerit? Lupasin kyllä alustavasti huomenna auttaa lääkärin varaamisessa että pääsisi puhumaan kuukautisistaan (tai ehkäisyn tarpeesta).

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa!

Vierailija
2/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on liian nuori vielä. sitten kun on 25v niin aikaisintaan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 16-vuotiaana, poikaystävän kanssa oli harrastettu seksiä puoli vuotta siihen mennessä. Kyllä siellä sählättiin monet kerrat kondomin kanssa (tai ilman). Vieläkin kiitän onneani, ettei mitään käynyt. Oletko muuten myös miettinyt, että saat olla ylpeä, kun tytär kysyi sinulta apua. Melkoinen luottamuksen osoitus!

Vierailija
4/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä kakkosen kanssa!

Vierailija
5/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 4 tarkoitti, että ennen pillereitä tuli sählättyä...

Vierailija
6/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi :) ole iloinen että tyttösi tuli puhumaan kanssasi, ei nimittäin ole mikään itsestäänselvyys. Itse hankin saman ikäisenä pillerit salaa. Ja olipa syy mikä hyvänsä, annat toiminnallasi kuvan, että kanssasi voi puhua asioista. Mikäli ehkäisylle on tarvetta, hyvä että huolehtii.

Vierailija
7/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, otettu olen todellakin että tyttö tuli puhumaan minulle. :)

Vierailija
8/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 on ap.

Vierailija
9/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannattaa vaan ottaa jos niistä on apua!
Kyllä nuoremmatkin ovat kuulemanl mukaan niitä syöneet.

Vierailija
10/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman miuta kannattaa hankkia. Aika usein koulun terveydenhoitajakin voi antaa 3kk ehkäisyn jos haluaa aloittaa ennenkuin pääsee lääkärille.

tuonikäiset on niin hedelmällisiä että pelkkä kondomiehkäiay ei kyllä ole luotettava. 

Vierailija
11/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa. Saahan ne tosiaan hankittua myös ilman vanhempia, joten teet vain hallaa väleillenne jos alat kieltämään. Kannattaa kuitenkin asiallisesti muistuttaa, että jos pillereille tulee käyttöä ehkäisymielessäkin, ne eivät kuitenkaan taudeilta suojaa :)

Vierailija
12/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 16-vuotiaana voi e-pillerit hankkia. Itse olin 14-vuotias kun aloitin e-pillerit. Epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi sain ne.

Vierailija
13/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa! Itsekin aloitin 17-vuotiaana, mutta koulun kautta.

Vierailija
14/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mutta kerro niistä pillereistä ne huonotkin puolet

Vierailija
15/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖH :D Itse aloitin e-pillerit 12-vuotiaana todella kivualiasiin kuukautisiin. En siis saanut kunnolla hengitettyä kun kramppas niin pahasti. 16-vuotiaana jo todella moni syö e-pillereitä. Lisäksi siihen ei myöskään sun lupaa tartteta, tyttäresi päättää nämä asiat yksin.

Vierailija
16/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa aloittaa pillerit, ja sitten myöhemmin valistat tytärtäsi pillereiden riskeistä (verenpainetta pitää seurata jne.) ja sukupuolitaudeista. Itse aloitin pillerit 15-vuotiaana, tai no melkein 16 olin.

Vierailija
17/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:31"]Itse aloitin 16-vuotiaana, poikaystävän kanssa oli harrastettu seksiä puoli vuotta siihen mennessä. Kyllä siellä sählättiin monet kerrat kondomin kanssa (tai ilman). Vieläkin kiitän onneani, ettei mitään käynyt. Oletko muuten myös miettinyt, että saat olla ylpeä, kun tytär kysyi sinulta apua. Melkoinen luottamuksen osoitus!
[/quote]

Edelleen kuvittelet, että e-pillerit suojaa aidsilta, kupalta tai kondyloomalta? Sairasta..

Vierailija
18/25 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:46"]

ÖH :D Itse aloitin e-pillerit 12-vuotiaana todella kivualiasiin kuukautisiin. En siis saanut kunnolla hengitettyä kun kramppas niin pahasti. 16-vuotiaana jo todella moni syö e-pillereitä. Lisäksi siihen ei myöskään sun lupaa tartteta, tyttäresi päättää nämä asiat yksin.

[/quote]

No onhan se kuitenkin hyvä, että voi äidin kanssa keskustella myös pillereiden tarpeesta.

Vierailija
19/25 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa seksiä joka tapauksessa. Tuolla pidät huolen, ettei yllätyksiä tule.

Vierailija
20/25 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:46"]

[/quote]

No onhan se kuitenkin hyvä, että voi äidin kanssa keskustella myös pillereiden tarpeesta.

[/quote]

On toki, mutta 16-v ei ole mitenkään poikkeuksellisen nuori pillerinsyöjä kun niitä nuoremmatkin syövät lääkinnällisiin tarkoituksiin.