Pitäisikö riitauttaa verkkokauppojen peruminen?
Eilen juuri tilasin aamupäivällä eräästä pienestä verkkokaupasta 3 housut ja paidan. Mainostivat hurjaa friday-alea. Housut olivat hintaan 1,59€ ja otin siis kolmet kuin noin halvalla myyvät. Maksoin tuotteet normaalisti verkkokaupassa ja sain tilausvahvistuksen.
Tunnin päästä soitti nainen, joka soitti että kaupassa on tuotteen kohdalla virhe, hinta piti olla 159€. Kerroin että en suostu maksamaan, olet hinnan ilmoittanut, maksun saanut ja antanut tilausvahvistuksen. En minä voi vaikuttaa teidän kirjoitusvirheisiin, varsinkin kun ilmoititte hurjasta alesta. Nainen ilmoitti että tavaraa ei toimiteta, maksu palautetaan.
No, tänään oli iltasanomissa juuri tämmöisestä oikeuden päätös, yrityksen on myytävä tuote ilmoittamaansa hintaan. Pitäisikö palata asiaan ko. verkkokaupassa....
https://www.is.fi/digitoday/art-2000008399056.html
Kommentit (12)
Tuskin hyödyttää lähteä, siitä on ratkaisuja molempiin suuntiin.
Et tule voittamaan. Tuossa ilmoitettu hinta on selkeästi virheellinen.
Vastikään oli iltiksessä tällainenkin tapaus, jossa oli toisenlainen ratkaisu. Et tule voittamaan tuota juttuasi.
On oikeuden päätös, että jos asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe, ei kaupan tarvitse tuohon hintaan myydä.
Riskihommaa. Onhan tuo hinta jo sellainen että olisi pitänyt tajuta olevan kyse virheestä.
Voisit kysäistä kuluttajaneuvonnasta, niillä luultavasti on vastaus valmiina.
Ero sinun tapauksesi ja tuon linkkaamasi jutun välillä on oleellinen, eli se että housut eivät mitenkään voi maksaa 1,59 euroa vaikka olisi millainen hurja ale. Sinun olisi pitänyt ymmärtää että kyse on virheestä.
Tuossa toisessa linkissä kerrottiinkin juuri vastaavasta tapauksesta. "Lautakunta totesi, että tässä tapauksessa virheellisesti ilmoitetun ja oikean hinnan ero on ollut niin suuri, että kuluttajan on täytynyt ymmärtää kyseessä olevan virheellisesti ilmoitettu hinta.
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä."
Jos yrittäjä ottaa maksun vastaan ja antaa vielä tilausvahvistuksen, kyllä se tarkoittaa että yrittäjä on hyväksynyt kaupan, eihän siinä ole mitään kitisisemistä. Syytävät tietokonetta vahvistuksen lähettämisestä, hommatkoon hemmetti sellaiset järjestelmät, jotka eivät lähetä vahvistusta ilman tsekkausta. Eihän se asiakkaan vika ole että maksu otetaan ja luvataan kirjallisesti toimittaa tuote. Sitten perutaan. Tuohan on pahempi kuin julkisen lupauksen pettäminen, oikeudessahan lupaus on sitova vaikka suullisenakin olisi tehty. Tässä on kirjallinen paperi että myyjä on hyväksynyt kaupan. Riitautan, ihan vittuillaksenikin. Kyllä yrittäjillä rahanhimossaan joku vastuukin on oltava oman järjestelmänsä toiminnasta.
Elä sie tyttö höperrä, ilman ei anneta, maksa tai jäät ilman.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittäjä ottaa maksun vastaan ja antaa vielä tilausvahvistuksen, kyllä se tarkoittaa että yrittäjä on hyväksynyt kaupan, eihän siinä ole mitään kitisisemistä. Syytävät tietokonetta vahvistuksen lähettämisestä, hommatkoon hemmetti sellaiset järjestelmät, jotka eivät lähetä vahvistusta ilman tsekkausta. Eihän se asiakkaan vika ole että maksu otetaan ja luvataan kirjallisesti toimittaa tuote. Sitten perutaan. Tuohan on pahempi kuin julkisen lupauksen pettäminen, oikeudessahan lupaus on sitova vaikka suullisenakin olisi tehty. Tässä on kirjallinen paperi että myyjä on hyväksynyt kaupan. Riitautan, ihan vittuillaksenikin. Kyllä yrittäjillä rahanhimossaan joku vastuukin on oltava oman järjestelmänsä toiminnasta.
No justhan sulle on kymmenen viestiä vastattu, että ihan on laissa sanottu milloin vastuu on ja milloin ei. Tässä varsin selkeästi on hinnassa ollut virhe. Oikeustapauksiakin löytyy, ei tässä ole kellekään täysjärkiselle mitään epäselvää. Mene hoitoon, jos noin paljon harmittaa tällainen pikkuasia.
Suosittelen. Voin avustaa sinua asian hoidossa, hinta 250 euroa/tunti valmistelusta ja 650 euroa/tunti oikeussalissa. Maksu etukäteen arvion mukaan. Koska kyseessä on syvälle ihmisoikeuksiin puuttuva juttu, tarvinnen valmisteluun ainakin sata tuntia.
-Saul Goodman.
Tee se, jos haluat.