Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylempi keskiluokka/yläluokkainen koti - kuvailkaa sisustusta!

Vierailija
28.01.2015 |

Kun täällä oli jonkin aikaa sitten keskustelu siitä, millainen on wt-kodin sisustus, keskustellaanpa ylemmän keskiluokan ja yläluokan kodeista. Millainen sisustus? Millaiset huonekalut, millaisia astioita, minkälaisia koristeita? Mistä tietää, että ollaan nimenomaan ylemmän keskiluokan/yläluokan kodissa, eikä keskiluokan?

Kommentit (279)

Vierailija
41/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:55"]

Pankkiirinlamputko on työpöydillä, vai ihan ympäri kotia? O_o

[/quote]

Työpöydällä tietty, mutta joillakin on kans esim. eteisen lipaston päällä pankkiirinlamppu.

Mun mielestä niistä lähtee ihan kiva valo, mutta ne tosiaan (ainakin mun mielestä) sopii paremmin sellaiseen antiikkiympäristöön.

Vierailija
42/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:30"]

Kai kaikki kenellä on varaa tarpeeksi suureen asuntoon laittavat erillisen ruokailutilan. Oli mitä "luokkaa" tahansa..

[/quote]

Jaa? Meillä yli 300 m2:n talo, ja todellakin halusin, että se talon suurin ruokapöytä on keittiössä. Keittiö on 30m2.

[/quote]

Noi ruokailuhuoneet kuuluu enemmän vanhoihin kerrostaloihin, linnoihin, kartanoihin, koska niissä se palvelusväki tarjoili ruoat siellä erillisessä huoneessa, ja keittiö oli palvelusväen paikka.

Ja toi pohjakaava on jäänyt suomenkin vanhojen kerrostalojen isoihin asuntoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu kaikki turha krääsä ja tilpehööri. Ei oo nurkat täynnä halpis koriste tuikkukippoja ja muita koriste-esineitä. Ja just kaikki sisustustarrat ja -kyltit puuttuu. Huonekalut ajattomia ja laadukkaita.

Vierailija
44/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:16"]

Design-huonekalut ja heti näkee, että ovat olleet kalliita. Kirjoja paljon. Iso koti jossa on paljon tyhjää tilaa. Sisustus ei välttämättä viimeisimpien trendien mukainen, mutta silti ajankohtainen ja samalla ajaton. Tällaisesta kodista puuttuu alemman keskiluokan Puppy-valaisimet, nousukasmaisuus ja trendituotteet.

[/quote]Haloo... Meidänkin miljonäärinaapureilla on sisustus aika kasaria... Oikeaa taidetta on, muttei todella ole paljon tyhjää tilaa tai ajaton sisustus. Heidän tyttärensä(perijä) koti taas on maalaisromanttinen.

[/quote]

Tää on aika jännä. Tunnen nimittäin myös yhden vanhan kulttuuriperheen, jossa on rahaa ja akateemista menestystä monessa sukupolvessa ja taideklassikoiden tuntemusta ym. ylemmän luokan piirteitä, mutta niillä on itse asiassa aika järkyttävä kasarisisustus. Eivät jostain syystä ole halunneet satsata rahojaan sisustukseen. Toki niillä on jotain perintötaidetta ym. olohuoneessa, mutta esim. sohva, kirjahylly jne ovat 80-luvun Iskua. Ovat varmaan olleet aikanaan kalliimmasta päästä mööpeleitä, ja kun ovat edelleen ehjiä ei niitä kaiketi sen takia ole lähdetty vaihtamaan. Samoin tunnen yhden todella isorikkaan perheen, joka ajaa vanhoilla autonprutkuilla. Ehkäpä vanha raha on säilynyt juuri siksi, ettei sitä ole hassattu kalliisiin muoti-ilmiöihin? Tiedä siitä sitten.

Vierailija
45/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiikkia ja aitoja materiaaleja, mutta lisäksi myös arvotauluja (harrastan taidekeräilyä) ja käsin tehtyjä (puuseppä), mittatilaustyönä tehtyjä huonekaluja. Kirjoja on paljon. En ole koskaan pitänyt valaisimista sarjaa "Lokki", koska joka kolmannella on sellainen keittiön lamppuna. Olemme varhaiskeski-ikäisiä, joten kristallikruunu ei vain sovi. Paljon kaikenlaista on työmatkoilta ja expatriaattivuosilta tuotu mukaan, kuten myös sukulaiset (kolmannen polven ulkomailla työskentelijöitä kaikki, eli on myös vintage-designia Euroopasta ja kauempaa). Onneksi olemme melkein samaa mieltä miehen kanssa sisustamisesta. Hän on harrastanut musiikkia joskus enemmän kuin minä. Pianoni myytiin aikaa sitten, mutta hänen kitaransa ovat työhuoneessa. En osta minkäänlaisia "keskivertomerkkejä" kuten Calvin Kleinia vaatteissakaan (materiaalit yleensä eivät luonnonmateriaaleja vaan keinokuituja). Sama huonekaluissa, ellen pidä jostain tai se on huonosti tehny en halua. Onneksi artesaaniystävä, entisöi kaikkea laadukasta ja omaperäistä. Tyylitajua ei rahalla saa, sen olen erittäin monessa kodissa havainnut. Koti on koti, eikä väkisin väännetty sisustuslehden sivu.  

Vierailija
46/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin toistasataatuhatta ansaitseviani ystäviäni. Heillä on konserttipiano ja aitoja tauluja (Kuutti Lavosta jne), telkkari on siinä peräkamarin nurkassa, jossa voi olla IKEAn sohva ja tv-taso. Lisäksi on varaa "turhaan" tilaan; musiikkihuone, kangaspuut, täysimittainen kuntosali. Ja se kymmenen hengen ruokapöytä. Mutta pinnalla olevia desingvalausimia ei ole kenellekään, ei Marimekkoa, Iittalaa, Aarikkaa. Viinilasit Teideliä ja antiikkikuoharimaljat.

Vierailija
47/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

47: Riedel, kirjoitushärö.

Vierailija
48/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:55"]

Pankkiirinlamputko on työpöydillä, vai ihan ympäri kotia? O_o

[/quote]

Työpöydällä tietty, mutta joillakin on kans esim. eteisen lipaston päällä pankkiirinlamppu.

Mun mielestä niistä lähtee ihan kiva valo, mutta ne tosiaan (ainakin mun mielestä) sopii paremmin sellaiseen antiikkiympäristöön.

[/quote]

Mä en näköjään ole ylempää keskiluokkaa tai yläluokkaa kun en ollut kuullutkaan pankkiirinlampuista haha! Onks ne siis ihan antiikkia vai "tavallisia" valaisimia? Näyttää niitä olevan esim. Prismassakin myynnissä...

Vierailija
49/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojani rikkaiden asuinalueesta, näin talvipimeällä näkee sisälle hyvin kun ei ole verhoja...

Isoja design-kattolamppuja. Isoja tauluja ja kirjahyllyjä. Näyttäviä koriste-esineitä.

Mutta myös sellaisia, joissa kaikki romppeet on haettu Ikeasta, vaikka talo maksaisi puolesta miljoonasta miljoonaan. Lisäksi nauratti, kun juntiksi tuomittu Lokki-lamppu on tosi monella.

Vierailija
50/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:02"]

Mietin toistasataatuhatta ansaitseviani ystäviäni. Heillä on konserttipiano ja aitoja tauluja (Kuutti Lavosta jne), telkkari on siinä peräkamarin nurkassa, jossa voi olla IKEAn sohva ja tv-taso. Lisäksi on varaa "turhaan" tilaan; musiikkihuone, kangaspuut, täysimittainen kuntosali. Ja se kymmenen hengen ruokapöytä. Mutta pinnalla olevia desingvalausimia ei ole kenellekään, ei Marimekkoa, Iittalaa, Aarikkaa. Viinilasit Teideliä ja antiikkikuoharimaljat.

[/quote]

Siis mitä? Nyt mun koko maailmankuva sortui. Eikö suomalaisten design-astioiden keräily ole juurikin ylemmän keskiluokan/yläluokan harrastus?! Siis Arabian astiastoja, Iittalan maljakoita, jotain Aarikkaa... nehän on tavallisille pulliaisille aivan liian kalliita.

Vierailija
51/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:29"]

Ei mulla oikein tule muuta mieleen, boknäsin hyllyt on tosiaan suosittuja niin kuin tuossa jo joku mainitsi, mutta tosi monilla on jugendeissa ne rakennetut kirjahyllyt, eli ne on rakennettu niille seinille, katosta lattiaan, niihin kiivetään niillä rullaavilla pienillä tikkailla.

Ai niin, ja viherkasvit on kans yleisiä.

[/quote]

Kiitos!:) Onko sisustus sellaista valkoista skandinaavista, ja mitään rojua ei saa näkyä missään (siis kaikki irtotavara piilotettu kaappeihin)? Millaisia valaisimia?
[/quote] no ei

Vierailija
52/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Oikotieltä kuvia vaikka yli miljoonan euron asunnoista. Voihan ne kuulua joillekin uusrikkaillekin, mutta aika monet kodit edustavat hyvin tuota vanhan yläluokan makua.

Vierailija
53/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaton tyylikkyys, tietynlainen huoleton kerroksellisuus. Eletty elämä näkyy. Yleensä ei noudata viimeisiä trendejä. Sisustus on ikään kuin syntynyt vain tietynlaiseksi.

Vierailija
54/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, minulla on kaikki täällä mainitut yläluokan tunnusmerkit pankkiirinlampusta antiikkiin ja lukuisiin kirjahyllyihin, joista yksi on boknäs (+kummassakin lasteenhuoneessa on kirjahylly) ja tauluihin jne. Erillistä ruokailutilaa ei asunnon pienen koon takia ole.

Olen työtön yh-äiti :)

Vierailija
55/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:11"]

[/quote]

Siis mitä? Nyt mun koko maailmankuva sortui. Eikö suomalaisten design-astioiden keräily ole juurikin ylemmän keskiluokan/yläluokan harrastus?! Siis Arabian astiastoja, Iittalan maljakoita, jotain Aarikkaa... nehän on tavallisille pulliaisille aivan liian kalliita.

[/quote]

Eihän Iittalat ja Arabiat kovin kalliita ole, lukuunottamatta ehkä jotain erikoistuotteita? Meilläkin oli kotona useita Aalto-maljakoita yms. klassikoita vaikka olen ihan keskiluokkaisesta perheestä. Ja itse ainakin sain ylioppilaslahjaksi molempia, siis täyden astiaston Arabiaa jne., ja niin sai moni kaverinikin... Nimenomaan esimerkiksi Riedel kiinnostaa enemmän yläluokkaa jos puhutaan vaikka verrattuna Ittalan Essenceihin. Essencejä ei käytä kukaan yhtään viinistä tietävä, lasin muodot ihan väärät. Ja samppanja juodaan sitten maljasta :) Yläluokkainen tätini myös käyttää ainoastaan Villeroy & Bochin astioita, mutten tiedä onko se sitten hirveän yleistä.

Vierailija
56/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:11"]

[/quote]

[/quote]

Eihän Iittalat ja Arabiat kovin kalliita ole, lukuunottamatta ehkä jotain erikoistuotteita? Meilläkin oli kotona useita Aalto-maljakoita yms. klassikoita vaikka olen ihan keskiluokkaisesta perheestä. Ja itse ainakin sain ylioppilaslahjaksi molempia, siis täyden astiaston Arabiaa jne., ja niin sai moni kaverinikin... Nimenomaan esimerkiksi Riedel kiinnostaa enemmän yläluokkaa jos puhutaan vaikka verrattuna Ittalan Essenceihin. Essencejä ei käytä kukaan yhtään viinistä tietävä, lasin muodot ihan väärät. Ja samppanja juodaan sitten maljasta :) Yläluokkainen tätini myös käyttää ainoastaan Villeroy & Bochin astioita, mutten tiedä onko se sitten hirveän yleistä.
[/quote] ja minun taas arvostaa kovastikin kaikkia perittyjä Arabioitaan siinä kuin Ruotsista hankittuja antiikkisia

Vierailija
57/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on pari juhla-astiastoa ulkomaisia tunnettuja sarjoja, mutta arkikäytössä myös näitä kotimaisia. Olemme lähdössä piakkoin ulkomaille, jolloin juhla-astiastoksi pitää täydentää yksi kotimainen, koska tulossa on paljon edustusjuttuja, jossa kuuluu olla suomalaista juttua esillä.

Mutta tuo yksi viesti arabian kalleudesta taisi olla sarkasmia.

Vierailija
58/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikkään pelkistetty, muttei liian autio. Huonekalut jotain tyylisuuntaa edustavia. Ei mitään lastulevyä missään. Kauniita tauluja seinällä. Lattiana moderni parketti. Ei kirjahyllyä olohuoneessa, vaan erillisessä kirjastossa. Telkkarikin toisessa huoneessa. Jos telkkari kuitenkin on olohuoneessa, niin ei mitään makuuasentoon sädettäviä löhötuoleja tai jalkaraheja.

Vierailija
59/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun varmaan alempaan työväenluokkaan tulojeni perusteella, mutta asunnosta sitä ei uskoisi. 
Olen sisustusalan ammattilainen ja toimin somistajan myös. Asun Helsingissä kaksiossa, mutta asuntoni perusteella moni ajattelee minun tienaavan enemmän. Eli ei se sisustus silti kaikkea kerro. 

Vierailija
60/279 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi