Miksi mun yhteen kynteen tulee aina uudestaan ja uudestaan musta viiru?
Se ei näytä sellaiselta melanoomalta eli väri ei ole itse kynnessä, vaan kun kynnestä leikkaa palan, niin tuo viiru on semmoinen kuin musta lanka kynnen pehmeimmän ja kovan kerroksen välissä. Näyttää siis ulospäin siltä kuin kynnen alla ois tikku joka ulottuu lähes puoleen kynteen, siis sen punaisen osan alle.
Ekan kerran kesällä luulinkin että se oli tikku ja kaivoin sen pois. Sitten se tuli uudestaan ja kaivoin sen taas pois. Tosi vaikea homma. Sitten kun se tuli kolmannen kerran en jaksanut enää kaivaa, vaan päätin kasvattaa sen pois. Luulin jo pari viikkoa sitten että onnistuin kasvattamaan sen kokonaan pois, mutta ei. Se on alkanut taas kasvaa tismalleen samassa kohtaa keskellä kynttä. Alkoi viikko sitten mustasta epämääräisestä pisteestä ja on laajentunut kynnen kasvun myötä viiruksi.
Voiko kynnen välissä olla joku syylä joka ilmenee noin? Mulla ei ole kyllä ollut syyliä sitten lapsuuden, mutta niissähän oli sellaisia mustia lankoja juurina. Tuo muistuttaa ehkä sellaista mustaa lankaa.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Mikä se oli?
Kommentit (18)
Eikö kukaan tiedä? Muakin siis kiinnostaisi. -ei ap
Löytyiskö googlella. Kyllä se nimittäin oli oire jostakin.
Mulla on myös ollut tällainen viiru. Lyhyt musta ohut viiru yhdessä kynnessä jo monta vuotta. Aina se siihen ilmestyy.
Olisiko joku vaurio kynnessä. Kauanko tuota on jatkunut?
Kävisin kyllä lääkärillä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko joku vaurio kynnessä. Kauanko tuota on jatkunut?
Kävisin kyllä lääkärillä kuitenkin.
Joskus alkukesästä sen ekan kerran huomasin. Ehkä kesäkuussa. Tuntui ettei kyllä kehtaa mennä jonkun kynnen takia lääkärille. Ei niillä ole ollut isommille vaivoillekaan julkisella aikaa.
-aloittaja
Mulla oli hirveän laihdutuskuurin seurauksena noita parissa kynnessä pitkään. Googletin ja jostain puutoksesta se kai johtui.
 Kävisin silti näyttämässä kun vain yhteen kohtaan tulee aina.
Kyllä se voi olla melanooma. Kannattaa mennä lääkärin pikaisesti.
Voisiko olla kynsisienen oire? Onko kynnessä muita muutoksia?
Laita mustaa kynsilakkaa siihen kynteen.
Vierailija kirjoitti:
https://dermnetnz.org/topics/splinter-haemorrhage
Onko tämän näköinen?
Ei ole noin epämääräinen eikä montaa viirua, vaan yksi suora, niin kuin tikku. Se piste josta se lähti oli aluksi epämääräinen, mutta kasvaessaan on hyvinkin suora ja selkeä yksi viiru. Ja kun toisiaan kaivoin puoliksi kasvatetun ja leikatun kynnen alta sen mustan pois tutkiakseni, niin se oli lähinnä kuin musta lanka tai sellainen syylän juuri.
-aloittaja
Tässä kerrotaan, mikä tyypillisesti erottaa hyvän- ja pahalaatuisen viirun:
https://scarysymptoms.com/2015/05/normal-black-line-under-fingernail-vs/
Mutta kannattaa tietysti käydä lääkärissä varmistamassa asia.
Käy näyttämässä lääkärissä melanooman poissulkumielessä. T. Yleislääkäri
Mulla oli pitkään, ainakin pari vuotta yhdessä kynnessä noin sentin mittainen musta viiru, mikä ei tuntunut poistuvan edes kynnen kasvaessa. Nyt kun näin tämän aloituksen, muistin taas viirun ja huomasin että se onkin kadonnut, enkä ollut edes rekisteröinyt koko asiaa.
Kiinnostavaa👀