Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodilla ei ole varavaatteita, ihan normaalia?

Vierailija
28.01.2015 |

Vähän hämmennyin, kun tarjosin lapsen pieneksi jäänyttä haalaria päiväkodille, niin kertoivatkin että heillä on ihan uusi käytäntö, että heillä ei ole varavaatteita ollenkaan. 

Sinänsä tämä ei meitä kosketa, kun itse neuroottisena vahtaan reput joka viikonloppu ja täydennän/vaihdan sieltä vaatteita, mutta ... mitä jos olen unohtanut sieltä jotain? Mitä, jos kuravaatteet unohtuu joskus maanantaiaamun kiireessä? Kyseessä vielä päiväkoti, jonka uusi hieno kuivauskaappi oli eilenkin rikki. Ja päiväkoti, jonne tulee kaikenlaista lasta, ja olen kerran jos toisenkin todistanut kuinka toisille etsittiin päiväkodin kurahousuja märälle kelille koska lapsille ei sellaisia ollut tuotu. 

Mikä järki tässä nyt sitten on? 

Toivottavasti niitä vaatteita ei sitten aleta lainailla toisten repuista ... 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin varavaatteiden hamstraamisen, koska niitä ei koskaan tuotu takaisin. Olen perhepäivähoitaja ja hyvää hyvyyttäni keräilin itselleni kaappeihin kaikenlaista vaatetta varuiksi. Oli kumisaapasta, villahaalaria, tumppuja ja pipoja, housuja, mekkoja, sukkia.. Omilla rahoillani ostin ja ajattelin, että vanhemmat ovat tyytyväisiä hyvään palveluun.

Mitä vielä. Ikinä ei tarvinnut muistaa tuoda mitään, kun täältähän niitä varavaatteita löytyi. Eikä niitä koskaan sitten tuotu takaisin, kun ne unohtuivat mökille, mummolle, hävisivät jonnekin, tumput putosivat matkalla jne. 

Nyt ei ole varavaatteita. Jos tulee ilman kurahousuja, istuu sitten lätäkössä ilman. Karua, mutta olen kurkkuani myöten kyllästynyt vanhempien välinpitämättömyyteen. Omat lapset sentään kyseessä. Heille ne kuravaatteet ovat, ei minun miellyttämiseen.

Vierailija
2/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:35"]

Vanhemmat varastavat varavaatteita, joten siksi näin.

[/quote]

Jos ne on ilmaiseksi tarhaan saatu ja tarpeeseen menee, niin ei liene iso haitta. Jättää sen ap:nkin haalarin sitten johonkin "saa ottaa" -laatikkoon. Parempi että varastavat niitä yhteishyviä kuin toisten repuista.

Ja mitä sellasella varastetulla vaatteella tekee... ei se päällä enää ensi viikolla lasta kehtaa tarhaan tuoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään päiväkodissa ole. Päiväkodilla ei ole velvollisuutta säilöä vanhoja vaatteita nurkissaan kun muutenkin tila ja säilytysratkaisut on täynnä.

Ihan hyvä vanhempien on alkaa vähän itsekin miettimään, että onko omalla lapsella tarpeeksi (tai edes ollenkaan) varavaatteita mukana. Meillä on lapsille naulakoiden yhteydessä tilavat lokerot, joihin mahtuu ihan reilusti niitä vaihtovaatteita.
Onhan niitä vanhempia paljonkin jotka eivät tuo edes vaihtosukkia päiväkotiin, mutta samalla pöyristyvät kun lapsi joutuu olemaan pelkillä tossuilla talviaikaan.
Eräät vanhemmat hoksasivat (kaikkien suullisten muistuttelujen, lappusten ja lippusten jälkeen) tuoda lapsilleen varavaatteet, kun perheen poika puettiin pikkusiskon vaaleanpunaisiin (valitettavasti liian pieniin) sukkahousuihin, sillä veli oli kastellut omat housunsa.

Vierailija
4/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:39"]

Minä lopetin varavaatteiden hamstraamisen, koska niitä ei koskaan tuotu takaisin. Olen perhepäivähoitaja ja hyvää hyvyyttäni keräilin itselleni kaappeihin kaikenlaista vaatetta varuiksi. Oli kumisaapasta, villahaalaria, tumppuja ja pipoja, housuja, mekkoja, sukkia.. Omilla rahoillani ostin ja ajattelin, että vanhemmat ovat tyytyväisiä hyvään palveluun.

Mitä vielä. Ikinä ei tarvinnut muistaa tuoda mitään, kun täältähän niitä varavaatteita löytyi. Eikä niitä koskaan sitten tuotu takaisin, kun ne unohtuivat mökille, mummolle, hävisivät jonnekin, tumput putosivat matkalla jne. 

Nyt ei ole varavaatteita. Jos tulee ilman kurahousuja, istuu sitten lätäkössä ilman. Karua, mutta olen kurkkuani myöten kyllästynyt vanhempien välinpitämättömyyteen. Omat lapset sentään kyseessä. Heille ne kuravaatteet ovat, ei minun miellyttämiseen.

[/quote]Teksti oli kuin suoraan minun kynästäni! Ymmärrän sinua siis täysin!

Terv toinen pph

Vierailija
5/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:35"]

Vanhemmat varastavat varavaatteita, joten siksi näin.

[/quote]

Jos ne on ilmaiseksi tarhaan saatu ja tarpeeseen menee, niin ei liene iso haitta. Jättää sen ap:nkin haalarin sitten johonkin "saa ottaa" -laatikkoon. Parempi että varastavat niitä yhteishyviä kuin toisten repuista.

Ja mitä sellasella varastetulla vaatteella tekee... ei se päällä enää ensi viikolla lasta kehtaa tarhaan tuoda.

[/quote]

Meinaatko että niitä saadaan lahjoituksena jatkuvasti. Kyllä ne vaan suurin osa on hoitajien itse tuomia. Ja miksi niitä pitää varastaa jos ei kehtaa käyttää?

Vierailija
6/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, lähti yksi kappale lipettiin, jossa perustelin asiaa nyös tuolla varastamisella, sekä sillä, että hyvin usein vanhemmat toivat varavaatteet LIKAISINA takaisin. Ei ole työntekijöiden tehtävä pestä likaisia vaatteita.

T.5

Vierailija
7/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päiväkodissa varavaatteita, mutta silti lainaillaan muiden laatikoista. Ja aamuisin äidit ihmettelevät kun heidän lapsensa oli tullut päiväkodista meidän pojan paita päällä vaikka omiakin varavaatteita olisi ollut.

Onhan se vaateruljanssi aikamoinen, tavallaan kyllä ymmärrän etteivät jaksa siihen niin keskittyä. Toiset myös luonnostaan osaavat hoitaa tuollaiset paremmin kuin toiset.

Vierailija
8/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on omat varavaatteet kunnossa. Kaksi kertaa näiden vuosien aikana on laitettu pk:ssa heidän varavaatteet lapsen päälle jostain syystä vaikka olisi ollut omiakin varavaatteita. Molemmilla kerroilla olen samana päivänä pessyt vaatteen ja vienyt seuraavana päivänä takaisin.

Vierailija
9/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lainavaatteiden unohtelu ja hävittely on ihan pelkkää välinpitämättömyyttä ja tyhmyyttä ,kuten sekin ettei omille lapsille varavaatteita ole tuotu hoitoon.

Vierailija
10/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, elän varmaan jossain kuplassa kun lapsilla on aina puhtaat, ehjät ja sopivat vaatteet ja tarpeeksi varavaatteita päiväkodissa, ja senkin kerran kun sieltä oli varapikkarit lapselle laitettu (eivät tutkineet reppua tarpeeksi sillä siellä niitä omia pikkareita oli) niin vein ne pestyinä takaisin. 

Toivottavasti sitten tosiaan muiden repuista ei aleta lainailla. En ehkä ole ymmärtänyt että tosiaan kaikki eivät välitä näistä ... kurja juttu. Kiitos vastauksista! Ap

Vierailija
11/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai en ole koskaan kuullutkaan, että päiväkodilla olisi varavaatteita lapsia varten. Kyllä ne on aina pitäny itte viedä omalle lapselleen omat varavaatteet lapsen kaappiin tai repussa mukana.

Vierailija
12/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista!

Vierailija
13/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:51"]Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista!
[/quote]minusta tuntuu, että meilläkin vanhemmat epäilevät tätä. Sillä usein, kun pyydän tuomaan lisää vaippoja ihmettelevät, että juuri toivat. Neljä vaippaa menee normivaihdoilla plus kakkavaippa lisä. Esim. Muumipaketissa on 46 vaippaa, reipassuolisella kestää 10 hoitopäivää tai vajaan.

Vierailija
14/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja kokemuksia meidän päiväkodista. Varavaatteita ei tuoda takaisin vaan saattavat olla parin viikon päästä lapsen päällä "omana" vaatteena. Jos lainataan esim. kurakintaita, ne on voitu jättää eteisen lattialle likomärkänä. Ottaa päähän! Yksikin äiti valitti, että lapselle oli eilen ollut kovin kylmä pihalla. Sanottiin, että eihän lapselle ollut mukana edes muita/lisää vaatteita. Äiti hämmästyi, että eipäs ollutkaan! Tämä on niin arkea.

Vierailija
15/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:51"]Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista! [/quote]minusta tuntuu, että meilläkin vanhemmat epäilevät tätä. Sillä usein, kun pyydän tuomaan lisää vaippoja ihmettelevät, että juuri toivat. Neljä vaippaa menee normivaihdoilla plus kakkavaippa lisä. Esim. Muumipaketissa on 46 vaippaa, reipassuolisella kestää 10 hoitopäivää tai vajaan.

[/quote]

Neljä vaippaa hoitopäivän aikana? Miksi niin usein? 

Meillä kotihoidossa olevat vaippaikäiset vaihdetaan aamulla, ennen päiväunia, ennen iltapäivän uloslähtöä, päivällisen jälkeen ja ennen yöunia. Kakkalisä. Mutta normaalipäivänä menisi siis hoidossa kaksi. Milloin te ne kaksi muuta vaihdatte? Ja miksi?

Vierailija
16/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja kokemuksia meidän päiväkodista. Varavaatteita ei tuoda takaisin vaan saattavat olla parin viikon päästä lapsen päällä "omana" vaatteena. Jos lainataan esim. kurakintaita, ne on voitu jättää eteisen lattialle likomärkänä. Ottaa päähän! Yksikin äiti valitti, että lapselle oli eilen ollut kovin kylmä pihalla. Sanottiin, että eihän lapselle ollut mukana edes muita/lisää vaatteita. Äiti hämmästyi, että eipäs ollutkaan! Tämä on niin arkea.

[/quote]

Minä en ihan totta tiennyt tällaisesta! Minä olen siis se, joka joutuu sanomaan että pukekaa sille lapselle ne vaatteet mitä siinä naulakossa on, kun muuten hän palelee. Että laittakaa se kauluri, kun pari kertaa hain lapsen jolla kaula paljaana pakkasessa :( Ja meiltä on hävinnyt nyt kahdet tumput, yksi villatakki ja kahdet villasukat - kummasti sitten heti sen jälkeen, kun tämä varavaatekäytäntö on loppunut. 

Ja syy, miksi kysyn täältä on, että hoitaja ei avannut tätä mitenkään! Kysyin, miksi olette luopuneet niistä ja vastaus oli "tämä on parempi näin" ja piste. Olin että aha, ei tarvitse siis tähänKÄÄN saada mitään vastausta. Anteeksi, olen hieman kettuuntunut lastemme päikkyyn tällä hetkellä. Varsinkin, kun itse yritän tehdä juuri niin kuin kuuluu. Ap.

Vierailija
17/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:51"]Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista! [/quote]minusta tuntuu, että meilläkin vanhemmat epäilevät tätä. Sillä usein, kun pyydän tuomaan lisää vaippoja ihmettelevät, että juuri toivat. Neljä vaippaa menee normivaihdoilla plus kakkavaippa lisä. Esim. Muumipaketissa on 46 vaippaa, reipassuolisella kestää 10 hoitopäivää tai vajaan.

[/quote]

Neljä vaippaa hoitopäivän aikana? Miksi niin usein? 

Meillä kotihoidossa olevat vaippaikäiset vaihdetaan aamulla, ennen päiväunia, ennen iltapäivän uloslähtöä, päivällisen jälkeen ja ennen yöunia. Kakkalisä. Mutta normaalipäivänä menisi siis hoidossa kaksi. Milloin te ne kaksi muuta vaihdatte? Ja miksi?
[/quote]

Hyi helvetti, mitä kusiperseitä teillä asuu.

Vierailija
18/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ettekö te nimikoi päiväkodin vaatteita vaikka tussilla niin ei niitä voi omaksi väittää. Meidän päiväkodin vaatteet on kyllä nimikoitu päiväkodin tunnuksella ja ei niitä rytkyjä kukaan haluaisi kotiin ottaa.

Hassua on muuten se että kaikki vanhemmat ei itse tiedä mitä vaatteita hedän lapsellaan on. Esim. oman lapseni vaate on joutunut toiselle lapselle ja vaikka sanoinkin siitä kun huomasin ne toisen lapsen päällä niin enpä saanut niitä takaisin kun isä oli sitten sitä mieltä että se vaatekappale oli heidän lapsen kun sopi päälle eikä varmaan muutenkaan ole kovin hyvin perillä mitä vaatteita heidän lapsellaan on. Olisi kyllä liian hyvää sattumaa että oman lapseni vaate joka oli hävinnyt juuri edellisellä viikolla päiväkodissa olisikin juuri sitten tämän toisen lapsen oma. (lokerot vielä vierekkäin) Ei oltu nimikoitu joo, pitää vissiin alkaa nimikoimaan niitä sisävaatteitakin ettei mene toisten lasten käyttöön kun ei niitä välttämättä saa takaisin.

Vierailija
19/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:56"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:51"]Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista! [/quote]minusta tuntuu, että meilläkin vanhemmat epäilevät tätä. Sillä usein, kun pyydän tuomaan lisää vaippoja ihmettelevät, että juuri toivat. Neljä vaippaa menee normivaihdoilla plus kakkavaippa lisä. Esim. Muumipaketissa on 46 vaippaa, reipassuolisella kestää 10 hoitopäivää tai vajaan. [/quote] Neljä vaippaa hoitopäivän aikana? Miksi niin usein?  Meillä kotihoidossa olevat vaippaikäiset vaihdetaan aamulla, ennen päiväunia, ennen iltapäivän uloslähtöä, päivällisen jälkeen ja ennen yöunia. Kakkalisä. Mutta normaalipäivänä menisi siis hoidossa kaksi. Milloin te ne kaksi muuta vaihdatte? Ja miksi? [/quote] Hyi helvetti, mitä kusiperseitä teillä asuu.

[/quote]

Siis häh? Vaippa vaihdetaan noin kolmen tunnin välein. Minkä ihmeen takia se pitäisi vaihtaa useammin? Siis jos sinne ei tule mitään isompaa tavaraa?

Vierailija
20/36 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:56"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:51"]Ainakin toisten vaippoja lainaillaanja paljon. Meidän tytön vaipat aina menee tahtia 5vaippaa/hoitopäivä vaikka tiedän että hänellä vaihdetaan vaippa 2-3 vaippaa päivässä. Tämä on ihan selkeää varastamista! [/quote]minusta tuntuu, että meilläkin vanhemmat epäilevät tätä. Sillä usein, kun pyydän tuomaan lisää vaippoja ihmettelevät, että juuri toivat. Neljä vaippaa menee normivaihdoilla plus kakkavaippa lisä. Esim. Muumipaketissa on 46 vaippaa, reipassuolisella kestää 10 hoitopäivää tai vajaan. [/quote] Neljä vaippaa hoitopäivän aikana? Miksi niin usein?  Meillä kotihoidossa olevat vaippaikäiset vaihdetaan aamulla, ennen päiväunia, ennen iltapäivän uloslähtöä, päivällisen jälkeen ja ennen yöunia. Kakkalisä. Mutta normaalipäivänä menisi siis hoidossa kaksi. Milloin te ne kaksi muuta vaihdatte? Ja miksi? [/quote] Hyi helvetti, mitä kusiperseitä teillä asuu.

[/quote]

No, minkä ihmeen takia vaipoista tehdään kuivemman tuntuisia ja imukykyisempiä, jos niitä pitää kahden tunnin välein vaihtaa varmuuden vuoksi? Se nyt ei ainakaan ole ekologista. Tosin, en ite älynny edes koko asiaa miettiä, kun omani oli joskus päiväkodissa, toimitin vain tarpeen mukaan lisää vaippoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme