Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4604)
Tuli vaan mieleen että inari ei pidä enää sitä digiturvakoulua ja en ihmettele miksi... sitä pitää nykyään Daniel ahola ja Andreas Tolonen
Laitoin Gummerukselle palautetta Inarin instassa jakamista Storytelin arvosteluista, ja arvostelijoiden "dissaamisesta".
Tässä vastaus:
"Hei
kiitos palautteestasi. Keskustelemme asiasta kirjailijan kanssa.
Ystävällisin terveisin
Xx x Gummerukselta"
Vaikka en tuota Inarin toimintaa hyväksykään niin ei noiden storytel arvostelujen jakaminen mitenkään laitonta tai väärää ole. Ne ovat täysin julkisia arvosteluja ja kuka tahansa voi halutessaan käydä ne lukemassa, ja tämä on kyllä tiedossa myös kaikilla jotka ovat kirjan arvostelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en tuota Inarin toimintaa hyväksykään niin ei noiden storytel arvostelujen jakaminen mitenkään laitonta tai väärää ole. Ne ovat täysin julkisia arvosteluja ja kuka tahansa voi halutessaan käydä ne lukemassa, ja tämä on kyllä tiedossa myös kaikilla jotka ovat kirjan arvostelleet.
No vaikka on laillista, niin ei se silti asiallista ole. Tympeä maku tulee moisesta kirjailijasta.
Vierailija kirjoitti:
Ne on tekijänoikeuden alaista
Ompa katkeroitunut nainen tuo Inari, syyttää ongelmistaan äitiään ja yhteiskuntaa!
Jokaisella on vastuu huolehtia omista tarpeistaan ja hoitaa itsensä kuntoon, parempi vain siskolle ja äidille jos eivät ole hänen kanssaan tekemisissä. Vaikuttaa tosi vaikealta ihmistyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Julkaisee vain kirjan kehuja instassaan. Ei uskalla julkaista muunlaisia mielipiteitä, koska ne ovat vääränlaisia mielipiteitä. Kun noita kehuja on noin paljon niin tulee väistämättä mieleen ettei vain joukossa olisi kehuja, jotka on kirjoittanut itse itselleen...
Onhan se julkaissut niitä yhden tähden arvostelujakin. Niitä, joissa ei tykätä kirjasta.
Inarin on ihan turha uskotella kenellekään, että on äidin tai yhteiskunnan syy, ettei hänellä olisi ollut tietoa oikeudestaan nauttia parisuhteessa seksistä! Miten tyhmänä hän pitää lukijoita ja seuraajia. Jokainen on itse vastuussa omasta nautinnosta, aina. Tuommoinen muiden syyttely ja katkeruus tekevät sinusta ruman ja luotaantyöntävän näköisen.
Aika erikoiset neuvot äidiltä mutta on varmasti antanut ne hyvää tarkoittaen.
Äiti on pilannut aikuisen Inarin elämän.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meistä 70-luvulla syntyneistä tunnistaa tuon kirjan päähenkilön taustalla olevan seksuaalikasvatuksen. Olisi voinut olla oma äitini tuo Camillan äiti. Ja mitä omien ystävieni kanssa olen jutellut niin 80%lla mun ikäisistä sama. Häpeällä kasvatettujen sukupolvi.
Minä olen 70-luvulla syntynyt, enkä kuulu tuohon sinun 80 prosenttiin. Minua ei ole kyllä millään häpeällä kasvatettu, enkä tunnista itseäni mistään tuollaisesta. Enkä kyllä omista kavereistanikaan, jotka ovat myös 70- luvulla syntyneitä. Ihan normaalin vapaamielisiä on aina oltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meistä 70-luvulla syntyneistä tunnistaa tuon kirjan päähenkilön taustalla olevan seksuaalikasvatuksen. Olisi voinut olla oma äitini tuo Camillan äiti. Ja mitä omien ystävieni kanssa olen jutellut niin 80%lla mun ikäisistä sama. Häpeällä kasvatettujen sukupolvi.
Minä olen 70-luvulla syntynyt, enkä kuulu tuohon sinun 80 prosenttiin. Minua ei ole kyllä millään häpeällä kasvatettu, enkä tunnista itseäni mistään tuollaisesta. Enkä kyllä omista kavereistanikaan, jotka ovat myös 70- luvulla syntyneitä. Ihan normaalin vapaamielisiä on aina oltu.
Mun 80-vuotias äitini on häpeillä kasvatettu
Loppuisi jo tuo kirjajankkaus Inarin instassa!!
Jos haluaisi kirjoittaa jotain tämän ajan naiseudesta ja siihen liittyvistä haasteista yhteiskunnallisella tasolla, niin se olisi kyllä uuskonservatismi, naisten ihmisoikeuksien uhat, perinteisten maskuliini-feminiini-paskojen nousu, jne.
Vierailija kirjoitti:
Loppuisi jo tuo kirjajankkaus Inarin instassa!!
Kohta se vaihtuu dildo-jankkaukseksi
Kohta Inari myy netissä vanhat Kaalimatonsa kuten muutkin ilmaiseksi saadut sponssi-tavarat
Iltiksessä upea Inarin Kaalimato-mainos
Vierailija kirjoitti:
Iltiksessä upea Inarin Kaalimato-mainos
😂😂😂
Tästä voisi nyt laittaa Gummerukselle ihan suoraan palautetta. Tuo arvostelujen jakaminen, jossa näkyy henkilön oikea(?) nimi on jo niin törkeää, että luulisi kustantamoakin jo kiinnostavan. https://gummerus.fi/pages/ota-meihin-yhteytta tai Instan kautta vaan palautetta menemään kustantamolle. Tässä on nyt jo tietty raja ylitetty, että mitä saa tehdä ja mitä ei, ja sen pitäisi digiturvakouluttajana toimivan Inarin ihan tasan tietää.
Enkä voi kuin ihmetellä, että mikä ihmeen pakkomielle Inarilla on miellyttää kaikkia? Inari itse sanoi viime viikolla YLE radio1:n kulttuuriykkösessä, että kirjoitti kirjan tarkoituksella niin helpolla kielellä, että siihen voi kuka vaan tarttua ja lukea. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että kirjan kieli ja kerronta on hyvin yksinkertaista, jolloin kirjalliset ansiot jäävät heikoiksi. Ehkä tämä massaan uppoaa, mutta ei tässä nyt mestariteoksesta puhuta.