Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun alkamiskellonajat myöhemmiksi

Vierailija
27.01.2015 |

Yläkoululaisille. Herään joka aamu ennen kuutta ehtiäkseni kouluun. Illalla uni ei tule millään ennen kahtatoista. Eikö kasvuaikana saatava uni ole päättäjistä tärkeää?

En tahdo kuulla kommentteja siitä, kuinka työelämään siirtyessä aikaiset aamut tuntuvat sitten vaikeilta, kun niihin ei ole ehtinyt sopeutua. Usein työelämään siirtyessä puberteetti on jo ohi eivätkä jylläävät hormonit sekoita unirytmiä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonetta tai kännykän näyttöä (tai telkkaria, mutta se ei ole niin voimakas) ei saisi oikeasti katsella enää illalla kovin paljoa. Niissä oleva kirkas valo vaikuttaa aivoihin kuin kirkasvalolamppu niin, että ne luulevat että on päivä ja se sekoittaa unensaantia illalla. Jos illalla tuijottaa tuntikausia kirkasvalolamppua, niin kyllä se vaikuttaa yöuniin varsinkin herkillä. Mieluummin aamulla se kännykkä käteen ja illat rauhoitetaan muulle toiminnalle. Iltalenkki hyvä idea ja lukeminen. Tärkeää olisi myös mennä sinne sänkyyn ajoissa. Jos keksii muuta tekemistä niin eihän se unikaan sitten tule. Silmät kiinni, huone pimeäksi ja haaveile vaikka jotain. Muutamana iltana voi olla vaikea saada unta, mutta kyllä se siitä korjaantuu kunhan antaa tilaisuuden.

Vierailija
22/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alko koulu aikanaan n. 9.30 ja niihin aikoihin ko. koulussa alkaa edelleen opetus. Ovat tiivistäneet opetusta niin, että välitunnit in vain siirtymäaikaa n.7min, ruokavälkkä pidempi. Oppitunnitkin taitaa olla reilu 50min. Omien lasteni koulu alkaa klo 9 ja ainakin alakoululaisilla kaksi ekaa tuntia pidetään putkeen, yht 1,5h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä. Myös tuntemani lääkärit ovat varsin yksimielisesti tällä kannalla. Koulun pitäisi alkaa aikaisintaan yhdeksältä varsinkin teini-ikäisillä. Onhan se kiva päästä aikaisemmin pois, mutta tuo yksi tunti voi olla todella merkittävä nuoren henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin sekä opinnoissa menestymisen suhteen.

Vierailija
24/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina ollut luontaisesti iltaihminen, samoin on vauvani. Puolivuotiaaksi saakka vauvani meni noin klo 00 yöunille ja nukuimmekin 10-11 saakka.
Mutta jos minulla alkaa työpäivä kello kuusi, minulla alkaa työpäivä kello kuusi. Ei sille mitään voi. Onneksi vauvakin menee nykyisin "jo" 21.30 yöunille, aikaistunee vielä puolen vuoden ajan jotta saadaan hyvä rytmi päivähoitoa varten.
Aikaisemmin vain nukkumaan, muutaman päivän kun kituuttaa paskoilla yöunilla niin alkaahan se maistua aiemmin.

Vierailija
25/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:09"]

Kyllähän asiantuntijakin sanoi vähän aikaa sitten, että yhteiskunnan kellonaikaa pitäisi siirtää. Ihan pölhöä kun kaikki alkaa 8.00!!! Ja kyllä se pieniä lapsia vielä enemmän säälittää, kun kuuden aikaan voi joutua herämään :(

[/quote]

Tutkijat haluaisi kouluttaa kaltaisiaan loisia yhteisksuntaan.

Nuoret ovat kasvavassaiässä ja psykologisessa turbulenssissa mikä väsyttää ja hämmentää. Mahtaako mikään uni riittää. Samoin nuoret vauhdilla tutustuvat aikuiseen sekavaan ja monimutkaiseen maailmaan. Lisäksi nuorten työpäivä ei lopu koulutunteihin , vaan koneen joutuu potkaisemaan käyntiin uudestaan kotona läksyjen tekoon ja kokeiden lukuun. Nuorilta vaaditaan enemmän kuin koskaan myöhemmin elämässä. Opiskeluaika myöhemmin on helpompaa kuin teinivuodet ! Koittakaa jaksaa kyllä siitä helpottaa. Ei se nuoruus siitä helpota, että aamuisin saisi nukkua tunnin pidempään!

Syyllinen väsymykseen ei auttamatta ole  muissa. Sisäistä kelloa voi opettaa,  mutta valitus taitaa olla  antoisampaa.

Vierailija
26/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi alkaa klo 9.00. Aamuirkku murkkumme on muuttunut unikoneeksi. Tarvitsee unta 10 tuntia yössä. Panee nukkumaan klo 21 ja herää aamulla klo 7. Jos pitäisi mennä kouluun klo 8, pitäisi laittaa nukkumaan jo klo 20.00

Vierailija
27/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmillä koululaisilla se tarkoittaa yksinäistä aamua tai vähemmän aikaa vanhempien kanssa illalla ... vanhemman on kuitenkin oltava työssä se 8h + matkat.

Klo tasan 8 aamut on parhaat: voin olla lapsen kanssa aamun ja iltpäivällä on ip-kerhossa aikaa leikkiä kavereiden kanssa sekä ehdimme ajoissa kotiin syömään, harrastuksiin ja kotitöihin. Tuntia myöhäisempi töihinlähtö tarkoittaa, etten illalla tee muuta kuin ruuan nälkäkiukkuiselle perheelle (koulun ruoka-ajat tuskin siirtyvät mukana vaan aamupalan päälle syödään lounas ja sitten ollaan myöhäiseen iltapäivään pienen välipalan voimalla), hoidan harrastuksen, kaupan tai jonkin kotityön ja sitten nukkumaan.

Lapsuus ja alakouluaika lienee kuintenkin perusturvallisuudelle tärkeämpää kuin muutaman teinivuoden myöhäisempi unirytmi.

Vierailija
28/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:20"]

Pienemmillä koululaisilla se tarkoittaa yksinäistä aamua tai vähemmän aikaa vanhempien kanssa illalla ... vanhemman on kuitenkin oltava työssä se 8h + matkat.

Klo tasan 8 aamut on parhaat: voin olla lapsen kanssa aamun ja iltpäivällä on ip-kerhossa aikaa leikkiä kavereiden kanssa sekä ehdimme ajoissa kotiin syömään, harrastuksiin ja kotitöihin. Tuntia myöhäisempi töihinlähtö tarkoittaa, etten illalla tee muuta kuin ruuan nälkäkiukkuiselle perheelle (koulun ruoka-ajat tuskin siirtyvät mukana vaan aamupalan päälle syödään lounas ja sitten ollaan myöhäiseen iltapäivään pienen välipalan voimalla), hoidan harrastuksen, kaupan tai jonkin kotityön ja sitten nukkumaan.

Lapsuus ja alakouluaika lienee kuintenkin perusturvallisuudelle tärkeämpää kuin muutaman teinivuoden myöhäisempi unirytmi.

[/quote]

Eikö tässä puhuttukin lähinnä yäkoululaisista. Ei ole mitään syytä miksi yläkoulu ei voisi alkaa vasta klo 9 tai oikeastaan jo vitosluokkalaisita lähtien (eli siitä iästä kun murrosikä monilla alkaa).

Vierailija
29/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Eikö tässä puhuttukin lähinnä yäkoululaisista. Ei ole mitään syytä miksi yläkoulu ei voisi alkaa vasta klo 9 tai oikeastaan jo vitosluokkalaisita lähtien (eli siitä iästä kun murrosikä monilla alkaa).

[/quote]

Koska se ei lisää unen määrää ja on olemassa muitakin kun vain se murrosikäinen lapsi. Taksi- ja linja-autokuskit, keittiö- ja kunnossapitohenkilökunta, opettaja ja se organisaatio, joka pyörittää kouluntoimintaa. Entä heidän työaika, perhe jne. Ei koko yhteiskunnan rakennetta voi muuttaa vastaamaan vain tietyn ikäryhmän tarpeita.

Kuinka moni on valmis tingimaan jo nyt vähäisestä vapaa-ajasta?! Jostain se aamun ylimäräinen tunti on pois.

Vierailija
30/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:27"]

[/quote]

[/quote]

Koska se ei lisää unen määrää ja on olemassa muitakin kun vain se murrosikäinen lapsi. Taksi- ja linja-autokuskit, keittiö- ja kunnossapitohenkilökunta, opettaja ja se organisaatio, joka pyörittää kouluntoimintaa. Entä heidän työaika, perhe jne. Ei koko yhteiskunnan rakennetta voi muuttaa vastaamaan vain tietyn ikäryhmän tarpeita.

Kuinka moni on valmis tingimaan jo nyt vähäisestä vapaa-ajasta?! Jostain se aamun ylimäräinen tunti on pois.

[/quote]

Meidän kunnassa ne ala- ja yläkoululaiset kulkee kouluun samalla bussilla, ts. kaikilla alkaa samaan aikaan.

Vierailija
31/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Ja niin taitaa Partinenkin, unitutkija, olla.

Täytän itse kohta viiskymmentä ja aina olen ollut yökukkuja. Väkisinmakaaminen ei ole ratkaisu, uni karkaa silloin kokonaan.

Luonnollinen heräämisaikani olisi kahdeksan tietämissä, mut lasten koulu alkaa kasilta joten joudutaan heräämään seiskalta.

Useimmiten virkistyn illalla kasin ysin aikaan. Kyllä silloinkin pystyy käymään lenkillä ja mä voisin kasin aikaan vaikka mennä kyläileen, jos olis samanlaisia iltavirkkuja ystäviä. Mies menee ysiltä nukkuun, niin se rajoittaa mun puuhastelua iltaisin (alakouluikäiset lapset sänkyyn kympiltä).

En siis ymmärrä, miten koulujen alkamisen siirtäminen tunnilla vähentäisi perheiden yhteistä vapaa-aikaa.

Mun mielestä alakoulutkin vois alkaa ysiltä. Jos opet haluu lähtee aikasemmin kotiin, niin voihan ne tulla aamusta valmisteleen tuntejaan.

Ja olishan se koulukuljetuksellekin helpompi kuuden sijaan lähteä reitille seiskalta.

Vierailija
32/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:41"]samaa mieltä, vaikka lapseni ovat vasta alakoulussa. koulu alkaa 7:40. hei haloo!!! kerran viikossa on juhlaa ja koulu alkaa vasta 8:40.

en ymmärrä miksi kouluun pitää mennä niin aikaisin. eka-tokaluokkalaisilla on kuitenkin koulua 4 tuntia, joten se loppuu jo ennen puoltapäivää :(
[/quote]

Missähän koulussa alkaa noin aikasin? Kuulostaa oudolta, vai meneekö lapset ennen koulua johonki "aamuparkkiin". :-o meillä 1.-3.lk alkaa max 2x viikossa 8:08, siitä vanhemmilla sit on useemmin 8 aamuja.

Vierailija
33/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:09"]

Olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Ja niin taitaa Partinenkin, unitutkija, olla. Täytän itse kohta viiskymmentä ja aina olen ollut yökukkuja. Väkisinmakaaminen ei ole ratkaisu, uni karkaa silloin kokonaan. Luonnollinen heräämisaikani olisi kahdeksan tietämissä, mut lasten koulu alkaa kasilta joten joudutaan heräämään seiskalta. Useimmiten virkistyn illalla kasin ysin aikaan. Kyllä silloinkin pystyy käymään lenkillä ja mä voisin kasin aikaan vaikka mennä kyläileen, jos olis samanlaisia iltavirkkuja ystäviä. Mies menee ysiltä nukkuun, niin se rajoittaa mun puuhastelua iltaisin (alakouluikäiset lapset sänkyyn kympiltä). En siis ymmärrä, miten koulujen alkamisen siirtäminen tunnilla vähentäisi perheiden yhteistä vapaa-aikaa. Mun mielestä alakoulutkin vois alkaa ysiltä. Jos opet haluu lähtee aikasemmin kotiin, niin voihan ne tulla aamusta valmisteleen tuntejaan. Ja olishan se koulukuljetuksellekin helpompi kuuden sijaan lähteä reitille seiskalta.

[/quote]

Miksi tätä rakennetta ei sitten ole lähdetty muuttamaan?! Silkaa pahuuttako?! Jokin idea tässä kuintekin on. Koulukuljetus ei palvele yksin koululaisia. Ennen niitä koululaisia on jo hoidettu työmatkaliikenne, koululaisten jälkeen tulee vanhukset, vammaiset ja muu palveluliikenne. 

Vierailija
34/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa myöhentää!
Sitten olisi pakko harrastustenkin olla kamalan myöhään. En tykkää, että yläkoululaiseni tulisi kaupungilta bussilla vaukka yhdeltätoista yöllä.
Töihin mennään usein seitsemäksikin jo. Hyvä totutella normaaliin rytmiin.
Kahdeksaksi menevät vanhemmat voivat kätsysti nyt viedä lapsen samalla kouluun.

Vierailija
35/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 on normaali teollisuuden töihinmenoaika. 8 on ihan hyvä myönnytys koululaiselle. En kannata myöhempiä aloituksia. Sitten pääseekin kotiin myös myöhemmin. Vaikka neljältä ja viideltä ja läksytkin pitää tehdä.

Vierailija
36/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin unirytmini takia olen illan virkku, aamun torkku. Minulle on luonnotonta herätä aamukuudelta, vaikka olen uutterasti yrittänyt kouluttaa itseäni tuollaiseen vuorokausirytmiin. Alan päästä hyvään vireystilaan vasta siinä kymmenen aikoihin. Kahdeksaksi töihin meneminen on helvetillistä tuskaa. Opettajana siis minäkin kovasti haluaisin, että koulu alkaisi vasta yhdeksältä. Valitettavasti koulumme on iso ja luokkia on paljon eikä ole mahdollista järjestää niin, että minun tuntini alkaisivat vasta yhdeksältä tai kymmeneltä, saati yhdeltätoista, mikä olisi minulle ihanteellisinta.

Vierailija
37/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä iltavirkut alkaa pelata vaikka yhtern yöllä ja taas väsyttää ja vaatimus olisi koulun aloittaminen vasta klo 11 aamulla.

Vierailija
38/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:37"]

Olen ihan nelikymppinen äiti ja sitä mieltä, että klo 9 olisi sopiva aika murkuille mennä kouluun. Meillä puhelimet tuodaan pöydälle yhdeksältä, mutta murkun luontainen rytmi on iltapainotteinen. Sitä voisi vaikka lukea vähän psylologiaa, niin ymmärrys kummasti kasvaa. Ja joo olen kahvitauolla, seiskaksi itse tulen töihin, en ole murkku:))

[/quote]

No entäs ne joiden luontainen rytmi on aamupainotteinen? Saako sitten valita jokaiselle sopivan rytmin mukaan millon sinne kouluun menee?

Vierailija
39/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin mekin ollaan kasvettu vaikka on ollut aikaiset koulu aamut. Sekin jo valmistaa tulevaan työrupeamaan aikuisiälle. Ja jos arki alkaa tunnin myöhemmin, se on aikaa pois illasta, halutaanko vähentää aikaa ainoaa vapaata arjesta?

Vierailija
40/43 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä koulu alkaa 8.45 ( koulu alkaa myöhempään kuin kaupungissa pitkän matkan takia )
Herään kello 6.40 ja linja-autoon nousen 7.40.
Olen 15v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän