Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras tekniikka pitää koti siistinä on tämä

Vierailija
27.01.2015 |

älä tee suursiivousta kerralla. Tee se huone kerrallaan.

Esim. mä kuurasin äsken kylppärin. Tuli superpuhdasta! En edes ajatellut, että jatkaisin tuosta johonkin toiseen tilaan. Seuraavana vuorossa on keittiö. Ja teen sen sitten kun huvittaa. Järjestelen jatkuvasti ja imuroin, mutta tehosiivoan huoneet n. 1-2 kk välein. Pölyjä pyyhin kanssa silleen randomisti.

Pariin juttuun toivoisin vinkkejä:

Isoin ongelma nro 1 itsellä on SÄLÄ: papereita, lasten epämääräisiä leluja, lehtiä, muka tärkeitä koristeita. Kun noihin keksisi vielä jotain!

Ongelma nro 2 on VAATTEET: hitto noita kasoja on kokoajan. Kun ei ole kodinhoitohuonetta ne kuivaa esim. olkkarissa. Tympeää. Ja kun ne jää niin helposti pyykkikoriin viikattuna. En vaan saa kaappiin asti.

Oliskos teillä jotain hyviä vinkkejä näihin mun ongelmakohtiin? Mielipiteitä mun suursiivoustrkniikasta? Miten te siivoilette? Tää on niin maailman mielenkiintoisin aihe!

Ps. Miehen siivosin pois yks kerta, kun oli makuuhuoneen tehosiivouksen vuoro.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi tekniikka oli lehdessä vähän aikaa sitten. Pyykeistä, vie pari paitaa kerrallaan sinne kaappiin, aina kun makkarin suunnalle meet. Miehen pois lakaisu oli aika roima siivous, voittaa joulusiivouksenkin.

Vierailija
2/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa tyyliä kuin sulla. Ylläpitosiivouksia ja välillä jonkun paikan tehosiivouksia. Vinkkejä mulla ei ole antaa koska mulla myös niin puhdas kuin likapyykki tahtoo kasaantua. Välillä mulla on sellaisia kausia että kaikki on tip top, sitten taas laiskottaa ja kaikki tahtoo hetkessä levitä käsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:35"]Joo toi tekniikka oli lehdessä vähän aikaa sitten. Pyykeistä, vie pari paitaa kerrallaan sinne kaappiin, aina kun makkarin suunnalle meet. Miehen pois lakaisu oli aika roima siivous, voittaa joulusiivouksenkin.
[/quote]

Joo, siinä meni kerralla kaikki pyhät uusiksi ja imurikin vaihtoon ja parit lusikat.

Missä lehdessä oli? Ois kiva lukea! Ja toi paitavinkki on hyvä. Testaan!

Vierailija
4/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:38"]Vähän samaa tyyliä kuin sulla. Ylläpitosiivouksia ja välillä jonkun paikan tehosiivouksia. Vinkkejä mulla ei ole antaa koska mulla myös niin puhdas kuin likapyykki tahtoo kasaantua. Välillä mulla on sellaisia kausia että kaikki on tip top, sitten taas laiskottaa ja kaikki tahtoo hetkessä levitä käsiin.
[/quote]

Mietin joskus ihan vakavissani, että hankkisi kuivausrummun. Että jos se jotenkin helpottaisi tilannetta. Mutta sitten tulin siihen tulokseen, että se ongelma siellä taustalla jäänee ihan samaksi (laiska mikä laiska). Koneeseen mulla ei sentään pyykit jää.

Vierailija
5/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää siivoamisesta, mutta enemmän inhoan sotkua. Mieluiten siivoan vapaapäivänä, jolloin voin aloittaa heti aamulla pirteänä ja päättää, kuinka paljon jaksan tehdä. Yleensä siivoamiseen tulee jonkinlainen hurmos. Kun kerran pesen lattiat, niin pesen sitten kaapinovetkin. Ja kaikki vaikeat nurkat. Musiikkia soimaan, niin jaksaa.

Ylläpitosiivous on sitä, että tavaroilla on omat paikkansa ja ne myös järjestetään päivittäin paikoilleen. Imurointi siihen lisäksi riittää meillä aika pitkälle. Pölyjä pyyhin vasta kun alkaa näyttää siltä, että tarvitsee. Vessanpöntön pesen ehkä joka 3.päivä. Keittiön tasot pyyhin päivittäin. Näillä keinoin pysyy siisti yleisilme, vaikka siivoamiseen käytän viikossa tosi vähän aikaa.

Vierailija
6/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen melko varma, että miehen siivous tekisi meidänkin kämpälle ihmeitä! Meillä on pieni asunto, jossa iso sohva tupakeittiössä, eli hallitsee koko tilaa. Kun mies tulee kotiin, menee 3 min ja koko asunto näyttää sekasotkulta: mies jättää sohvalle reppunsa, paperinsa, postin, elektroniikkansa ym., ja levittää ne vielä niin, ettei koko valtavalle sohvalle mahdu istumaan. Noiden korjaaminen vie puoli mminuuttia (mutta mies ei niitä siirrä) ja minua vituttaa että minä korjaan aina jäljet tai kärsin siitä, että yleisilme on niin ssotkuinen.
*
Meillä ongelma on tilan puute, kaikelle ei ole selkeää omaa paikkaa. Ovikoukku helpotti hieman sekaisuutta, koska sain paikan mihin ripustan laukkuni. Silti tavaraa on liikaa neliömäärään nähden. Taaperon ja oman pään vuoksi pinnat pidän kyllä puhtaina , imuroin nopeasti ehkä joka toinen päivä ja keittiö tulee siivottua ainakin 2 krt päivässä. Lelut on päivällä aina lattialla , mutta kerään ne lelukoriin (olkkarissa) joka ilta. Minä mieluummin siivoan vähän joka päivä niin, ettei mikään paikka pääse liian sotkuiseksi. Lisäksi Siivouspäivä kerran vviikossa, jolloin vähän perusteellisemmin siivotaan, myös wc ja yleensä lattiat pesen. Tuntuu kyllä että olen koko ajan siivoamassa, vaikka kellosta katsomalla näihin menee ehkä puoli tuntia päivässä.

Vierailija
7/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hyvä tapa! Mä olen noista lastenleluista pistänyt just niitä epämääräsiä (millä ei leikitä) suoraan pois vaan! Tärkeille papereille hankkinut mapit ja muut pois. Tai semmoset koottavat pienet laatikostot Clas Ohlsonilta (miten nyt kirjotettiinkaan)..

Pyykkäys on ainut kotityö mistä tykkään! Liian pieneen kaappiin vaan on ärsyttävä laittaa pyykkiä, joten puhtaat on kekona pyykkikorissa, eli seuraavaksi ostan uuden vatekaapin!

Mä kans pari vuotta sitten siivosin miehen pois! Vähemmän sotkua kyllä ollu siitä lähtien :)

Vierailija
8/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin hyvä vinkki, että tehokuuraa yhden huoneen kerrallaan. Otan sen käyttöön, kiitos!

Puhtaiden pyykkien kanssa toimin siten, että en viikkaa niitä pinoon odottamaan kaappiin laittoa, vaan viikkaan niitä sitä mukaa kuivumasta, kun ehdin laittaa ne suoraan kaappiin. Jos uutta ripustettavaa tulee vaikka pyykinkuivausteline on täynnä, niin viikkaan telineeltä pois vain sen verran että uuden mahtuvat kuivumaan jos en kaikkia ehdi heti laittamaan kaappiin. Vaatekaappien täytyy olla aika siistit, jotta pyykkihommat sujuvat ilman pyykkivuoria. Pyykkivuoret ovat mielestäni vastenmielisiä. Osa vaatteista jäisi kyllä käyttämättä jos ne olisivat vuoren alimpana odottelemassa.

Vierailija
9/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei se tuli mieleen, että kiinnostavalla äänikirjalla sain pikkuveljeni aina auttamaan siivoamisessa ja tiskeissä. Potterit pyörimään, niin johan alkoi siivous maistua - sitä kuunnellessa veli vielä esim. Tiskien loputtua siirtyi vapaaehtoisesti kiillottamaan kahvipannua, sitten pyyhkimään pölyjä, järjestelmään vaatekaappeja ym. Jos lapset ovat isompia (4 v ?) ottakaa lapset mukaan yhdessä tekemään.

Vierailija
10/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:50"]Tuo on ihan hyvä tapa! Mä olen noista lastenleluista pistänyt just niitä epämääräsiä (millä ei leikitä) suoraan pois vaan! Tärkeille papereille hankkinut mapit ja muut pois. Tai semmoset koottavat pienet laatikostot Clas Ohlsonilta (miten nyt kirjotettiinkaan)..

Pyykkäys on ainut kotityö mistä tykkään! Liian pieneen kaappiin vaan on ärsyttävä laittaa pyykkiä, joten puhtaat on kekona pyykkikorissa, eli seuraavaksi ostan uuden vatekaapin!

Mä kans pari vuotta sitten siivosin miehen pois! Vähemmän sotkua kyllä ollu siitä lähtien :)
[/quote]

Mapittajaksi musta ei ole. Olen pyrkinyt sulkemaan silmät ja heittämään papereita firman tietosuojasäilöön silloin, kun alkaa ahdistaa. Siellä on sellainen iso boksi. Luotan, että kyllä sen tiedon sitten jostain aina saa ja tuskin ketään kiinnostaa minun ja mieheni avioeropapereita töllätä myöhemmin.

Juu, pakko sanoa että koti siistiytyy melkoisesti kun siivoaa miehen pois. Meillä katos eteisestä sellaiset haisevat jäkiskassit ja keittiöstä ne "join vettä tänään viisi kertaa siksi on viisi lasia tiskipöydällä" lasit.

Vierailija
11/46 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä, että vaatteiden silittäminen ennen kaappiin laittamista kannattaa lopettaa, jos sellaista on ajatellut pyykkivuorelleen tehdä. Pyrin välttämään sellaisten vaatteiden hankintaa, jotka pitäisi silittää.

T.9

Vierailija
12/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei toimi minulla. Kaaos on jatkuva, koska jo siivotut huoneet ehtivät mennä uudestaan sotkuisiksi ennen kuin kierros on täynnä. Ainoa keino, että edes joskus on koko koti siistinä, on siivota koko kämppä kerralla, mikä on tietysti aika uuvuttavaa mutta minkäs teet.

Vierailija
13/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:55"]Tuo onkin hyvä vinkki, että tehokuuraa yhden huoneen kerrallaan. Otan sen käyttöön, kiitos!

Puhtaiden pyykkien kanssa toimin siten, että en viikkaa niitä pinoon odottamaan kaappiin laittoa, vaan viikkaan niitä sitä mukaa kuivumasta, kun ehdin laittaa ne suoraan kaappiin. Jos uutta ripustettavaa tulee vaikka pyykinkuivausteline on täynnä, niin viikkaan telineeltä pois vain sen verran että uuden mahtuvat kuivumaan jos en kaikkia ehdi heti laittamaan kaappiin. Vaatekaappien täytyy olla aika siistit, jotta pyykkihommat sujuvat ilman pyykkivuoria. Pyykkivuoret ovat mielestäni vastenmielisiä. Osa vaatteista jäisi kyllä käyttämättä jos ne olisivat vuoren alimpana odottelemassa.
[/quote]

Joo, mä luulen et meidän ongelma on just tuo vaatekaappien ahtaus ja "kökköys". Ja sitten se, kun jumantsuikka nuo lapset kasvaa kokoajan ja joka paikka on täynnä niitä liian pieniä vaatteita ja kenkiä. Ja mä en jaksa mennä kirpparille tai kuvailla niitä johonkin huuto.nettiin. Sit vaan raivolla kun on lastenhuoneen kaappien siivouksen vuoro tuuppaan niitä pussiin ja uffille. Voihan laiskuus.

Vierailija
14/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:58"]Lisäyksenä, että vaatteiden silittäminen ennen kaappiin laittamista kannattaa lopettaa, jos sellaista on ajatellut pyykkivuorelleen tehdä. Pyrin välttämään sellaisten vaatteiden hankintaa, jotka pitäisi silittää.

T.9
[/quote]

Mä en oo silittänyt vaatteita oikeestaan ikinä. Joo, joskus parikymppisenä silittelin kaluspaitoja kun luulin, että ne on about ainoa vaate töihin. Nyttemmin käytän tätä sun tekniikkaa ja ostan hyvälaatuisia vaatteita, joiden hoito-ohje ei vaadi silitystä.

Vierailija
15/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vastikään muuttanut ja paperit on vielä vähän sikin sokin. Pitäisi löytää tärkeitä lappusia sellaisista isoista pinoosta. Kaikki kannattaisi järjestää tietysti kodinkansioon mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia sellaista. Tänään tein niin että hain postista isoja kirjekuoria, ja lajittelin paperit niihin aiheen mukaan, ja kirjoitin päälle mitä niissä on. Opiskelupapereita oli isoin nippu ja ne laitoin vain sellaisenaan kaappiin, kaikki muut tärkeät tositteet niihin kuoriin. Hyvä pikakonsti saada elämä hetkellisesti järjestykseen, jos ei oikein tiedä vielä millä lailla aikoo tavaransa säilyttää. 

Vierailija
16/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:55"]Tuo onkin hyvä vinkki, että tehokuuraa yhden huoneen kerrallaan. Otan sen käyttöön, kiitos! Puhtaiden pyykkien kanssa toimin siten, että en viikkaa niitä pinoon odottamaan kaappiin laittoa, vaan viikkaan niitä sitä mukaa kuivumasta, kun ehdin laittaa ne suoraan kaappiin. Jos uutta ripustettavaa tulee vaikka pyykinkuivausteline on täynnä, niin viikkaan telineeltä pois vain sen verran että uuden mahtuvat kuivumaan jos en kaikkia ehdi heti laittamaan kaappiin. Vaatekaappien täytyy olla aika siistit, jotta pyykkihommat sujuvat ilman pyykkivuoria. Pyykkivuoret ovat mielestäni vastenmielisiä. Osa vaatteista jäisi kyllä käyttämättä jos ne olisivat vuoren alimpana odottelemassa. [/quote] Joo, mä luulen et meidän ongelma on just tuo vaatekaappien ahtaus ja "kökköys". Ja sitten se, kun jumantsuikka nuo lapset kasvaa kokoajan ja joka paikka on täynnä niitä liian pieniä vaatteita ja kenkiä. Ja mä en jaksa mennä kirpparille tai kuvailla niitä johonkin huuto.nettiin. Sit vaan raivolla kun on lastenhuoneen kaappien siivouksen vuoro tuuppaan niitä pussiin ja uffille. Voihan laiskuus.

[/quote]

Mitä jos otat jonkun jättisäkin, johon tuuppaat aina lasten vaatteita sitä mukaa kun huomaat niiden jääneen pieneksi. Eli ei harvoin tehtyjä suursiivouksia lasten vaatekaapeissa, vaan siten että kun näät että lapsen päällä oleva paita on pieni, niin pesun jälkeen laitat sen suoraan siihen "kierrätyssäkkiin" odottamaan siirtoa autuaammille maille.

Vaatekaappeihin saa paremmin järjestystä hyödyntämällä ritiläkoreja/hyllykköjä esim. roikkokaapissa. Aikuisten vaatteille ne ovat vähän nafteja, mutta lastenvaatteiden kanssa toimii hyvin.

Nimin. vaatekaapit ovat ainoa siisti alue kodissamme

Vierailija
17/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä siivoan joka pv noin tunnin, mitä se sitten milloinkin on: keittiö, imurointi, pyykit, saunan pesu, kylppärin likakaivo, lakanoiden vaihto, pölyjen pyyhkiminen, vanhan tavaran poisheittäminen/lajittelu kirppikselle, sohvan kankaan pesu, mattojen ulosvienti, lemmikin karvojen harjaus, ....

eihän näistä ehdi kuin 1-2 tunnissa, mutta mun sääntö on, että joka päivä teen tunnin verran kodin eteen, koska muuten kaaos valtaa kodin auttamatta. Tai siis toi tuntikin on ihan liian vähän, kun nyt katson ympärilleni :( Ja täällä sotkee vain 4hlöä, en ymmärrä suurperheitä, jotka saavat pidettyä huushollit siisteinä. 

Vierailija
18/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paras keino kodin siistinä pitämiseen on ollut se, ettemme ole hankkineet lapsia emmekä eläimiä. Yllättäen koti ei tule sekaiseksi, jos siellä ei sotke.

Vierailija
19/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään.

Vierailija
20/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:18"]

Meillä paras keino kodin siistinä pitämiseen on ollut se, ettemme ole hankkineet lapsia emmekä eläimiä. Yllättäen koti ei tule sekaiseksi, jos siellä ei sotke.

[/quote]

Tosi mielenkiintoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi