Miten kirjoitetaan hyvä työhakemus?
Minulla on todella vähän työkokemusta, ja nyt pitäisi jostain tempaista harjoittelupaikka tekniikan alalta kesäksi. Mitä työhakemukseen pitää kirjoittaa ja miten ihmeessä saan markkinoitua itseni jonnekin? Apua :( CV on kunnossa.
Kommentit (6)
Kerro vahvat puolesi ja kehu itseäsi. Kerro mitä olet tehnyt aiemmin ja mitä näistä oppinut. Miksi tämä kiinnostaa yms.
No mietit ihan vakavissasi, mitä iloa susta voisi työnantajalle olla. Sitten kirjoitat sen hakemukseen. Äläkä väitä, ettei mitään iloa ole. Vaikka et osaisi nyt paljonkaan, voi susta ainakin kouluttaa juuri mieleisensä osaajan.
Kannattaa tehdä lyhyt ja ytimekäs hakemus, jossa on olennaiset asiat napakasti esillä. Mieti, miten saisit järkevästi linkitettyä aiemman työkokemuksesi ja muun osaamisesi siihen työpaikkaan, jota olet hakemassa. Myös siistiin kieliasuun on hyvä kiinnittää huomiota.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 22:11"]
Kannattaa tehdä lyhyt ja ytimekäs hakemus, jossa on olennaiset asiat napakasti esillä. Mieti, miten saisit järkevästi linkitettyä aiemman työkokemuksesi ja muun osaamisesi siihen työpaikkaan, jota olet hakemassa. Myös siistiin kieliasuun on hyvä kiinnittää huomiota.
[/quote]
No näitä neuvoja on netti pullollaan. Aiempi työkokemukseni on oikeasti tosi olematonta... Mitä ne olennaiset asiat oikein ovat? Ääääh.
"Terve! Voiko teille tulla töihin? Tarvitsen töitä koska en halua mennä sossun luukulle enkä jaksa masta kotona. Osaan sitä ja tätä ja tuota tälle alalle olennaista ja minulla on se ja tämä koulutus. Palkkatoivomukseni on tietenkin mahdollisimman paljon, koska kuka nyt haluaisi "vain vähän palkkaa ettei tule liikaa". Kiva jos voin tulla teille töihin. Hei hei." Ja yhteystiedot mukaan.
Tässä muutama vinkki:
Työhakemus on tavallaan oman osaamisen myyntikirje. Kohdenna hakemuksesi juuri siihen työpaikkaan ja organisaatioon, johon haet. Kerro (mielellään esimerkein), mitä sellaista olet oppinut ja omaksunut aiemmissa työpaikoissasi, mistä voisi olla hyötyä nyt hakemassasi työssä. Käytä adjektiivien sijaan esimerkkejä konkreettisista tilanteista, joissa olet pärjännyt aiemmissa töissäsi hyvin. (Tätä ennen kannattaa lukea työpaikkailmoitus huolella ja vaikka alleviivata siitä avainsanoja: ominaisuuksia ja taitoja, joita etsitään.)
Kerro, miksi olet kiinnostunut hakemastasi työstä. Miksi haet avoimena olevaan tehtävään? Mikä sinua oikeasti kiinnostaa yrityksessä? Tämä on tärkeää, koska työnantaja arvostaa aina hakijan motivaatiota ja innostuneisuutta työstä. (Tähän kohtaan ei käy vastaukseksi: koska edellisen työpaikan pomo oli syvältä ja en tullut työkavereiden kanssa toimeen. Mutta tämänhän varmaan tiesitkin. :)
Etsi yrityksestä tietoa netistä ja muita mahdollisia kanavia pitkin. Pyri kirjoittamaan hakemus organisaation tyylillä ja "puhumaan samaa kieltä" kuin organisaation rekrytoijat.
Kirjoita hakemus tiiviisti ja selkeästi, muutamalla tekstikappaleella.
Onko sinun mahdollista soittaa yritykseen ja kysyä lisätietoja työpaikasta? Tämä on hyvä keino paitsi saada itse tietoa paikasta ja siihen vaadittavasta osaamisesta myös antaa työnantajalle myönteinen ja aktiivinen vaikutelma itsestään. Jos olet soittanut työpaikkailmoituksessa mainitulle yhteyshenkilölle ennen hakemuksen tekoa, voit mainita puhelinkeskustelun hakemuksen alussa.
Nämä tiedot olen onkinut erilaisista työnhakuoppaista, joita olen lukenut viime ajat, koska itsekin olen työtön ja yritän oppia tekemään hyvän hakemuksen.