Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on suorittamisen ja ahkeruuden ero?

Vierailija
27.01.2015 |

Töissä kun monesti jutellaan mitä kukakin on viikonloppuna tehnyt, hyväksyttyä on kertoa että piti siivota ja käydä lenkillä mutten sit jaksanutkaan. Itse teen vaikka mitä; siivoan, urheilen, leivon, lasten kanssa vaikka mitä, pihahommia, pientä remppaan jne. Jos kerron puoliakaan mitä olen tehnyt tulee 'luuletko olevasi parempi ihminen' -katseita. Nykyään kuittaankin tekemiseni 'en paljon mitään'. Miksi toimeliaisuus monesti ajatellaan neuroottiseksi suorittamiseksi? Miksi joku ei muka voisi tykätä enemmän kaappien järjestämisestä tai juoksemisesta kuin tyhjänpäiväisten tv-sarjojen tuijottamisesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:15"]

Töissä kun monesti jutellaan mitä kukakin on viikonloppuna tehnyt, hyväksyttyä on kertoa että piti siivota ja käydä lenkillä mutten sit jaksanutkaan. Itse teen vaikka mitä; siivoan, urheilen, leivon, lasten kanssa vaikka mitä, pihahommia, pientä remppaan jne. Jos kerron puoliakaan mitä olen tehnyt tulee 'luuletko olevasi parempi ihminen' -katseita. Nykyään kuittaankin tekemiseni 'en paljon mitään'. Miksi toimeliaisuus monesti ajatellaan neuroottiseksi suorittamiseksi? Miksi joku ei muka voisi tykätä enemmän kaappien järjestämisestä tai juoksemisesta kuin tyhjänpäiväisten tv-sarjojen tuijottamisesta?

[/quote]

On sulla varmaan paljon kaappeja järjestettäväksi jos niitä pitää joka vapaa viikonloppu olla järjestelemässä. Vai etkö sä vaan saa mitään aikaiseksi?

Vierailija
2/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muitten mollaamista jos tykkää eri asioista kuin joku toinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:03"]

[/quote]

Sanavalinnalla on tärkeä osuus tässäkin. Vai eikö sinusta ole eroa näillä:

kuin tyhjänpäiväisten tv-sarjojen tuijottamisesta?

tai

kuin tv-sarjojen katsomisesta?

Sama asia vain pienellä muokkauksella. Eikö vain sisällön "mollaavuus" hävinnytkin jälkimmäisessä?

Vierailija
4/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus Ap kysymykseesi; koska suurin osa ahkerista ihmisistä arvottaa itsensä paremmaksi kuin laiskemmat kanssasisarensa! Itse olen sellainen ajoittain extra-ahkera, että keväisin ja kesäisin teen vaikka mitä; voin siivota aamusta iltaan vapaapäivänä, pestä ikkunat, verhot, silittää verhot, pestä matot, imuroida, luututa lattiat, pestä kolme koneellista pyykkiä ja wc:n yhden päivän aikana, ja seuraavan päivän aikana tehdä seuraavan viikon ruuat jälkiruokineen pakkaseen/valmiiksi jääkaappiin, ulkoilla ja urheilla yhden ainoan viikonlopun aikana, ja lisäksi tehdä käsitöitä ja leikkiä lasten kanssa. Koska herään aikaisin ja olen yllä koko päivän ja touhuan. Ja sitten talvella kun on pimeää, en jaksa tehdä oikein mitään. Inhoan talvea.

Mutta silti en koe, että olisin jotenkin ahkerampi tai parempi kuin muut. Suurin osa ahkerista ja aikaansaavista ihmisistä esim. lesoaa FB:ssa omaa ahkeruuttaan ja tehokkuuttaan ja samalla ihmettelee ja halveksii niitä jotka eivät jaksa suoritua samasta. Siksi se ärsyttää.

Vierailija
5/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:03"]

[/quote]

Sanavalinnalla on tärkeä osuus tässäkin. Vai eikö sinusta ole eroa näillä:

kuin tyhjänpäiväisten tv-sarjojen tuijottamisesta?

tai

kuin tv-sarjojen katsomisesta?

Sama asia vain pienellä muokkauksella. Eikö vain sisällön "mollaavuus" hävinnytkin jälkimmäisessä?

[/quote]

Tätä juuri tarkoitan; itseään kohotetaan mollaamalla muita. Muiden katsomat sarjat ovat tyhjänpäiväistä, mutta omat teot ovat sitten niitä ei-tyhjänpäiväisiä... Itsensä korottamista muiden kustannuksella!

Vierailija
6/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:15"]
On sulla varmaan paljon kaappeja järjestettäväksi jos niitä pitää joka vapaa viikonloppu olla järjestelemässä. Vai etkö sä vaan saa mitään aikaiseksi?
[/quote]
Se oli vain esimerkki. Todellakin saan paljon aikaiseksi ja mitä enemmän sitä enemmän nautin. Viikonlopussa ehtii vaikka sulattaa pakastimen ja tapetoida lastenhuoneen tai editoida kaikki viime vuoden kotivideot ja perata lasten vaatekaapit pienistä vaatteista. Saan inspiraation helposti eikä motivaatio lopu kesken homman. Ärsyttää se että mun oletetaan automaattisesti ajattelevan muista että ovat huonompia ihmisiä. Jokainen saa viettää vapaa-aikansa siten kuin itse haluaa.
Ap.

Vierailija
7/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittaja masentuu ja potee syyllisyyttä ellei suorita tarpeeksi. Hän hyväksyy itsensä vain suorittamisen kautta. Ahkera taas tekee tekemisen ilosta, mutta osaa relatakin ilman omantunnontuskia. Motivaatio tulee sisältä päin, ei ulkoa pakotettuna syyllisyyden kautta.

Vierailija
8/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:48"]Suorittamista on se mitä tehdään koska joku muu vaatii, tai kuvittelee muiden vaativan. Kulissien ylläpitämiseksi, vanhempien miellyttämiseksi jne. 

Ahkeruutta on se mitä tekee paljon koska itse haluaa.
[/quote]
Juuri näin. Lisäksi suorittaminen ei vaadi tai tarkoita ahkeruutta, eikä ahkeruus välttämättä tuota suorituksia tai saavutuksia. Toisinaan menevät toki käsi kädessä: ahkerasta saa tarvittaessa hyvän suorittajan.
Ap: Hyvä kysymys, kiitos :)

Vierailija
9/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle monet tv-sarjat on tyhjänpäiväisiä, moni muu taas kokee ne hyväksi viihteeksi. Mielestäni ei ole mollaamista.
Ap.

Vierailija
10/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:19"]

Minulle monet tv-sarjat on tyhjänpäiväisiä, moni muu taas kokee ne hyväksi viihteeksi. Mielestäni ei ole mollaamista. Ap.

[/quote]

Minulle ahkeroiminen on tyhjänpäiväistä.

Vierailija
11/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:19"]

Minulle monet tv-sarjat on tyhjänpäiväisiä, moni muu taas kokee ne hyväksi viihteeksi. Mielestäni ei ole mollaamista. Ap.

[/quote]

Minulle ahkeroiminen on tyhjänpäiväistä.
[/quote]
Kukaan ei pakota sua ahkeroimaan!

Vierailija
12/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti tuntuu että erona on vuodenaika. Talvella moni asia täytyy tehdä (suorittaa), kesällä vaan tekee ilman suurempia ponnistuksia (liekkö ahkeruutta vai muutta arjen sujuvuutta) ;)

Vierailija
13/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeruudessa on se huono puoli että laiskemmat yrittää teettää kaikki hommat näillä ahkerilla. Mutta ei se niin mene, että vaikka tykkää puuhastella niin sit pitää yksin tehdä kaikki. Kuten asia tuntuu meidän suvun yhteisellä kesämökillä olevan...

Vierailija
14/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkerat ei julista töitään

Vierailija
15/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:31"]Henkilökohtaisesti tuntuu että erona on vuodenaika. Talvella moni asia täytyy tehdä (suorittaa), kesällä vaan tekee ilman suurempia ponnistuksia (liekkö ahkeruutta vai muutta arjen sujuvuutta) ;)
[/quote]
Minä teen paljon molempina. Kesällä vietän lähen kaiken vapaa-ajan puutarhassa tai lenkkeillen, kiertäen lintutorneja jne ja kaikki sisähommat on silloin vähemmällä huomiolla. Niitä ehtii sitten talvella.

Vierailija
16/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:33"]Ahkerat ei julista töitään
[/quote]
Ihan kuin tehtyjen hommien luetteleminen mitätöisi ne tekemättömäksi =) Mutta joo en julista koska ihmiset närkästyy semmoisesta, tuntevat itsensä laiskoiksi. Meillä naapuri luulee että pidän pihaa tip top vain hänen kiusakseen =O

Vierailija
17/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks kellään ole mitään mielipidettä?

Vierailija
18/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee.. itse olen kotiäiti, ja rakastan siivoamista, leipomista, ja kuntoilua. Kuntoilen kun lapset ovat koulussa/eskarissa (tänään olen kuntoillut ulkona 2,5 h eri lajien parissa), ja siivoan paljon (tänään olen imuroinut koko huushollin, ja kun imuroin, imuroin tarkasti, eli lattiapinta-alan lisäksi esim. kaikki sohvapalat kaikilta sohvilta molemmin puolin, patterit, ja roskiskaapin jne jne.. sen lisäksi olen pessyt pari koneellista pyykkiä, viikannut eiliset pari koneellista kaappeihin, tiskannut käsin, täyttänyt ja tyhjentänyt tiskikoneen, tehnyt ruokaa, leiponut, saattanut ja hakenut lapsia koulusta/eskarista... yms.) Toki olen myös ehtinyt katsoa lempparisarjani telkusta ;)

En tohdi kertoa tekemisistäni julkisesti (ääneen tai fb:ssa) koska olen saanut paheksuvia (kateellisia?) kommentteja siitä, että muka "suoritan tiukkapipoisesti" ja "yritän näyttää muille" vaikka mistään tällaisista ei tosiaan ole kyse! Mä vaan nautin tästä kotiäidin roolista ja kotona touhuamisesta.

Vierailija
19/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittamista on se mitä tehdään koska joku muu vaatii, tai kuvittelee muiden vaativan. Kulissien ylläpitämiseksi, vanhempien miellyttämiseksi jne. 

Ahkeruutta on se mitä tekee paljon koska itse haluaa.

Vierailija
20/22 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeroin mielelläni asian eteen, johon koen aitoa innostusta ja joka on minulle tärkeä (syntyy flow-tila). Suorittamista on pakollisten asioiden tekeminen, jotka jättäisi tekemättä, jollei niitä siis olisi pakko tehdä. Suoritetaan lähinnä muiden mieliksi tai muodollisten seikkojen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä