Ajatelkaa jos joku olisi 11.11.2019, eli 2 vuotta sitten kertonut minkalaista elämää elämme 2v myöhemmin?
Välillä ei tiedä itkeäkö vai nauraako.
Eikä loppua näy, jos nytkin asiantuntijat sanoo, että menee vielä 4-5 vuotta.
Olen siirtänyt erinnäisiä asioita hamaan tulevaisuuteen kunnes korona loppuu. Mutta pitäisi vaan alkaa elämään kaikesta huolimatta omaa elämää, koska se "sitten joskus" voi olla myöhäistä jos itse kuolee kupsahtaa ennen kuin korona on joskus ohi.
Alan vaihtoa olen esimerkiksi suunnitellut jo useamman vuoden, mutta korona tuli sekoittamaan pakkaa. Mutta taidanpa nyt lähteä katselemaan opiskeluasioita ja ottaa sen nyt vakavasti vaikka korona pyörisikin ympärillä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei korona_passia työpaikoille. Käykää allekirjoittamassa. Yhdistäkää linkki yhteen, viesti ei mene läpi, jos ei katkaise linkkiä.
https://www.kansa laisaloite.fi/fi/aloite/9240
Jakakaa kavereille.
Vierailija kirjoitti:
En liikaa ripustautuisi tuohon 4-5 vuoteen. Varmasti voidaan faktana todeta, että korona jää tänne ikuisesti. Eri asia on, heikkeneekö virus tai saadaanko sitä hallintaan. Mahdollista on sellainenkin skenaario, että korona jää tänne ikuisesti eikä pandemiaa saada ikinä täysin hallintaan - epätodennäköistä, mutta mahdollista. Faktana voidaan todeta myös se, että ei korona suinkaan jää ihmiskunnan viimeiseksi pandemiaksi.
Päivä päivältä toki mennään, mutta pitää muistaa, että elämä ei ole Disney-satu, jossa hyvikset voittavat.
Ebolaakin on vielä maailmassa. Kuinka paljon se sinun elämääsi vaikuttaa?
Osalla tuntuu olevan se ajatus, että turha yrittää omalta osaltaan tehdä mitään, kun se ei kuitenkaan auta. Suomeksi sanottuna ei edes yritetä ja luovutetaan. Se, jos mikä on luuserimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korona_passia työpaikoille. Käykää allekirjoittamassa. Yhdistäkää linkki yhteen, viesti ei mene läpi, jos ei katkaise linkkiä.
Jakakaa kavereille.
Ei todellakaan jaeta.
Pidätkö meitä ihan typeryksinä ?
Kaksi vuotta sitten kuvittelin, että seuraavat vuodet talsisin pitkin pusikoita työtäni tekemässä. Kuvittelin myös, että jouluun mennessä olen joutunut hautaamaan toisen vanhempani eikä hän näe nuorinta lastenlastaan. Vanhempani kuitenkin selvisi vakavasta sairaudestaan ja on entistä ehompi ja se lapsenlapsikin jo juoksee ja puhuu. Menipä sitten koronan myötä työnikin kokonaan uusiksi, pelkkää etätyötä ja "siistiä sisätyötä". Mutta tämä on hirveän mielenkiintoista, kaksi vuotta olen kohta opetellut koronaa, tartuntoja, koronajäljitystä tehnyt ja vaikka mitä. Vähän huono omatunto, kun muu maailma oikeastikin kärsii tämän takia, ja minä olen innoissani.
Mutta ei, en todellakaan osannut nähdä tai kuvitella mitään tällaista. Ja kun olen näihin tartuntatauteihin tutustunut, niin aika harva tutkijakaan osasi pahimmissa painajaisissaan kuvailla näin laajalle levinnyttä virusta. Paikallisia tuhoisia epidemioita kyllä, mutta ei tällaista pandemiaa. olihan kyllä esimerkiksi WHOlla erinäisiä hahmotelmia, minkälaista voisi olla, mutta niihin ei kukaan uskonut, ne olivat vain harjoitustöitä.
Korona on vaikuttanut suomalaisten elämään hyvin eri tavoin. Joku on menettänyt työnsä kokonaan, joku joutuu pelkäämään tartuntaa työpaikallaan ja joku taas on saanut unelmiensa tilaisuuden viettää koko pandemia-ajan kotonaan tai mökillään etätöissä. Mä tein 100%:sti etätöitä jo ennen pandemiaakin enkä ole ikinä kaivannut niitä 10 tuntia viikossa, jotka jouduin värjöttelemään bussipysäkeillä sekä asemilla ja köröttelemään joukkoliikennevälineissä. Ymmärrän siis oikein hyvin niitä, joilla ei myöskään ole hinkua liikenneruuhkiin.
Kevään 2020 olin hyvin varovainen enkä käynyt juuri missään. Tilasin kaikki ostokseni verkkokaupoista kotiinkuljetuksella, mutta niin tein jo ennen pandemiaakin. Tapasin tuolloin ainoastaan iäkkäitä vanhempiani, koska ei heitä voinut keskenäänkään jättää. Kesä 2020 sen sijaan meni ihan kuten aina ennenkin. Siis kuin mitään koronaa ei olisi olemassakaan. Kun tartuntaluvut lähtivät syksyllä 2020 taas nousuun, tajusin jo silloin, että ei tämä tule menemään muutamissa kuukausissa ohi. Toisaalta ei haitannut, koska olin kevään ja kesän aikana hankkinut varsin hyvän varaston ffp3-hengityssuojaimia. Vanhempieni lisäksi tapasin myös aikuisia lapsiani sekä siskoani. Ystäviäni ja kavereitani vain ulkona. Sitäpaitsi tyttäreni perheineen muutti kävelymatkan päähän, mikä helpotti paljon tapaamisia. Jouluakin vietettiin porukalla, tosin ei yhtä suurella kuin aiempina vuosina.
Kun syyskesällä 2021 lähipiiri - allekirjoittanut mukaanlukien - oli saanut toisenkin rokoteannoksensa, ei koko koronaa tullut enää pahemmin edes ajateltua. Toukokuusta 2020 syyskuuhun 2021 pidin kirjaa tartuntatilanteesta lähes päivittäin ja postasinkin niitä blogiini. 5.9.2021 jälkeen en ole enää jaksanut, koska tartuntaluvut eivät olleet enää kiinnostavia. Tosin aloitin nyt maanantaina uudelleen, koska rokotekattavuus on hallituksen toivoma ja mielenkiinnolla seuraan, miten epidemia tästä kehittyy.
Täytin kuukausi sitten pyöreitä ja järjestin juhlat. Samoin aion taas järjestää itsenäisyyspäivän päivällisen ja joulua vietetään taas samalla kokoonpanolla kuin ennen pandemiaakin. Korona ei vaikuta mun elämääni enää muulla tavoin kuin että kun käyn lääkärissä, käytän sekä bussimatkalla että lääkärikeskuksessa ffp3-hengityssuojainta. Siis silloin, kun vastaanotto ei onnistu etänä.
Joku kirjoitti huonekaluista....mä teetin pandemian aikana keittiöremontin ja tuli hommattua uusia huonekalujakin sinne. En kokenut, että pandemia olisi jotenkin estänyt mua tekemästä niin.
Olen elänyt koko korona-ajan ihan normaalia elämää: tavannut ystäviä, käynyt oluella ja syömässä (aukiolojen mukaan tietysti) jnejne. Ainoa tuttavani, joka on saanut tänä aikana koronatartunnan on porukasta se, joka on vältellyt kaikkia ylimääräisiä kontakteja. Siinäpä ironiaa.
Ladattu näköjään 2017
Jotenkin kauheaa tuo kohtaa jossa puhuu "I told you". Siis irvaillaanko tässä salaliittoteoreetikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11.11.2019 sairastin tuntematonta oireyhtymää, joka aiheutti mm. vakavia neurologisia häiriöitä ja minua tutkittiin esim. ALSin vuoksi. Voin niin huonosti että en uskonut enää selviäväni.
Oireisto meni aalloissa, parani pikkuhiljaa ja lopulta aiheuttajaksi arvioitiin ”jonkun” virustaudin harvinaisen aggressiivista jälkitilaa. Kesällä 2019 olin sairastanut kummallisen flunssa. jossa oli kova yskä. Olin ollut ennen sitä kipeä varmaan 10v sitten. Olin sekä lounastanut Hongkongista juuri tulleen henkilön kanssa että ollut Pohjois-Italiassa. Pitkällinen oireisto alkoi sen jälkeen.
Keväällä 2020 koronan tuleminen ei vaikuttanut elämääni, pitkälle kevääseen ajattelin että kuolen ja en ollut mitenkään kiinnostunut koko koronasta, vasta kesällä toipuminen alkoi. Henkinen tila alkaa olla kunnossa ehkä vasta nyt.
Suomessa vuoden 2019 lopussa ei vielä päässyt testiin, useita ihmisiä sairasti jotakin flunssaa pahempaa tautia, josta parantuminen kesti hieman pidempään. Oletukseni on se, että kyse oli koronasta jo silloin.
Kyllä sitä koronaa oli jo tuolloin. Vanhempani sairastiuvat yli kahden viikon korkeakuumeiseen flunssaan joulun jälkeen ja heillä oli voimaton olo vielä useampi kuukausi myöhemmin.
Jotkut tuntemani jotka tuolloin sairastivat, eivät ole saaneet kaikista mahdollisuuksista huolimatta uutta koronavirustartuntaa, joten ainakin jotkut ovat saaneet melko hyvän suojan tartunnasta ja rokotuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ladattu näköjään 2017
Jotenkin kauheaa tuo kohtaa jossa puhuu "I told you". Siis irvaillaanko tässä salaliittoteoreetikoille.
Ei ollutkaan siinä, tästä oli pidempi versio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakakaa kavereille.
Ei todellakaan jaeta.
Pidätkö meitä ihan typeryksinä ?
Sinä se taidat olla typerys.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä oikein ymmärrä miten tämä Korona nyt on estänyt suoranaisen elämisen. Tai elämästä nauttimisen.
Ihmiset vain ovat niin vieraantuneita itsestään, toisistaan ja elämästä ylipäätään että tarvittaisiin koko ajan jotain ulkoa tulevaa virkettä että he kokisivat elävänsä.
Eihän nyt pitkiin aikoihin ole edes ollut pahemmin mitään rajoitteita.
Ei ne rajoitteet ongelma ole ollutkaan vaan se, että saa tartunnan. Ja sen voi saada rokotettunakin joten turhia riskejä ei ole järkevää ottaa vaikka niitä ei kukaan estäisikään ottamasta.
Ei mua haittais yhtään, jos tulisi uusia rajoituksia tai vaikka maskipakko.
Kyllä sitä koronaa oli jo tuolloin. Vanhempani sairastiuvat yli kahden viikon korkeakuumeiseen flunssaan joulun jälkeen ja heillä oli voimaton olo vielä useampi kuukausi myöhemmin.