Mirtazapin unettomuuteen
Pelottaa kun nuorelleni 19 v määrättiin ko. lääke. Pelottaa sivuvaikutukset ja lihominen ja luin että itsemurhariski kasvaa. Apua! Tarvii kyllä apua nukkumiseen ja muutenkin pient masennusta, mutta pelottaa kaikki nyt. Jos jollain on hyviä kokemukdia läkkeestä, ni kertokaa. Kauhutarinoita en kaipaa.
Kommentit (6)
Mulla on ollut tuota lääkettä juuri unettomuuteen. Olisin halunnut nukahtamislääkkeen, mutta sukulaislääkäri ei halunnut kirjoittaa sellaista, kun niihin jää kuulemma helposti koukkuun.
Minulle tuo lääke ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia, mutta toisaalta itselläni ei taustalta löytynyt masennusta. Olin vain "pikkaisen" stressaantunut. Löysin sinulle tällaisen ketjun (en lukenut ketjua itse läpi, mutta toivottavasti siitä on jotain apua:
Niin ja toivottavasti nuorellasi olisi pian parempi olo!! Pidempiaikainen univaje saa todella pään sekaisin ja kenet tahansa masentumaan!
Sopikaa, että nuori kertoo sinulle fiiliksistään päivittäin (äidille uskoutuminen voi sujua helpommin, kun on yhdessä keskusteltu siitä, kuinka lääke itsessään voi aiheuttaa mielialan laskua)
Kiitos teille kahdelle, itken täällä kun ahdistaa niin paljon. Ja itkettää myös teidän ystävälliset viestit.
Itsellä ollut käytössä jo vuosia krooniseen unettomuuteen ja on toiminut hyvin. Ainoa sivuvaikutus on tosiaan että paino voi vahingossa nousta ellei ole tarkkana, mutta itselläni ainakin johtuu siitä että lääkkeen ottamisen jälkeen (ennen nukahtamista) iskee syömistarve. Kun asian tunnistaa on helppo torjua valheellinen ruuan hinku.
Hyvä puoli se että annokset ovat tosi pieniä ja käsittääkseni unettava vaikutus ei lisäänny isommilla annoksilla (lääkettähän käytetään depressiolääkkeenä isommilla annoksilla). Näin ollen eivät annokset kasva ajan kuluessa, koska siitä ei ole hyötyä.
Myöskään ei aiheuta sellaista "sammumista" kuin varsinaiset unilääkkeet, vaan herään normaalisti ärsykkeisiin ja pystyn toimimaan. Sen jälkeen uudelleen nukahtaminen on vaivatonta. Lääkkeen vaikutus myös kestää koko yön toisin kuin ns. nukahtamislääkkeellä. Poistaa siis myös aamuöisin heräilyn jos sellaiseen on taipumusta.
Lääke voi auttaa todella paljon niitä, joilla se toimii. Kokeilematta ei voi tietää.
Kannattaa silti kokeilla ensimmäisen kerran lääkettä silloin kun seuraavana päivänä ei tarvitse olla auton ratissa tai missään ajoissa, jotta vähän tietää, että miten pahasti se väsyttää ja herääkö aamulla piristyneenä. Ja tuo lihominenhan ei ole vaarallista, jos sen huomaa ajoissa: jos paino alkaa nousta vähänkin tai ruokahalu tuntuu hallitsemattomalta, niin sitten lääke ei sovi. Kaikille ei näitäkään ongelmia tule. Kun on tietoinen riskeistä, niin niihin voi reagoida ajoissa ja lääkkeen lopettaa ennen kuin painoa on tullut se 10 kiloa lisää.
Jos lääke ei sovi niin muitakin unilääkkeitä on. Ja niiden lisäksi unettomuuden syitäkin on mahdollista tutkia ja ehkä saada sitä kautta lisää vastauksia. Tuo lääke on ehkä kuitenkin se edullisin ratkaisu nyt ensimmäisenä kokeilla.