Oliko Lily Potter muka ainoa äiti joka
uhrautui lapsensa puolesta/suojeli lastaan hengellään? Vai miksei ole paljon enemmänkin arpi otsaisia poikia ja tyttöjä? Vai oliko Harry muka ainut lapsi jonka Volde yritti tappaa? Entä eikö se rakkaus-taika muka tehoa aikuisiin lapsiin? Kai nyt kuka tahansa vanhempi heittäytyisi "luodin" ja lapsensa väliin vaikka lapsi olisi jo aikuinen.. Vai liittyikö Harryn selviäminen jotenkin siihen ennukseen? Ymmärsiin niin että ennuksen takia Volde yritti tapaa Harryn mutta Lilyn rakkaus suojeli avada kedavralta.
Selittäkäähän tää mulle
Kommentit (21)
Volemort ei osannut odottaa tuollaista tapahtuvan, koska ei ymmärtänyt rakkauden voimaa. Se ennustus olisi voinut koskea kahta poikaa (ja heidän äitiään). Heistä Volde valitsi Harryn ja näin sinetöi ennustuksen. Etkö ole lukenut kirjoja?
AP on varmaan katsonut vaan leffat eikä lukenut kirjoja. :D
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:18"]
AP on varmaan katsonut vaan leffat eikä lukenut kirjoja. :D
[/quote]
Niinpä, koska nämä on selitetty melko yksityiskohtaisesti ja rautalangasta vääntäen kirjoissa. Jos ap tekee jotain kirjaesitelmää kouluun niin voin vinkata, että kannattaa lukea joka kirjan loppupuolella ne kohtaukset, joissa Harry juttelee Dumbledoren kanssa.
Kuka jaksaa lukea jotain lastenkirjoja? Leffatkin katoin lasten kanssa..
Mua hirvittää nää "Potter-fanit" jotka on vaan katsoneet elokuvat. Niillähän on ihan vääränlainen kuva koko sarjasta, ne leffathan on ihan kammottavaa kuraa ja hutaisten tehtyjä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:27"]
Kuka jaksaa lukea jotain lastenkirjoja? Leffatkin katoin lasten kanssa..
[/quote]
minä luen paljonkin lasten/nuorten kirjoja, etenkin vanhoja sellaisia (paljon pottereita vanhempia, mutta potter on toki vanhan kaartin kirjasarja) koska niissä on useimmiten samat moraalikysmysykset kuin "aikuistenkin" kirjallisuudessa, mutta valoisammalla maailmankuvalla ratkaistuna. Ts. kun Mika Waltari ja Jo Nesbo pohtivat ihmisen epätäydellisyyttä niin pahuushan hallitsee koko maailmaa ja me emme voi kuin alistua sille. Sen sijaan kun Lucy Alcott, Louisa May Montgomery tai Allison Rowlands pohtivat ihmisen epätäydellisyyttä ja pahuutta niin joo, onhan maailma ja monet ihmiset hyvnkin ikäviä, mutta ei yksilön silti ole pakko ryhtyä yhtä ikäväksi. Njoo, on näitä toki aikuiskirjallisuudessakin, mutta se ei ole ollut sataan vuoteen kovin muodikasta.
Hei, vaikka av:ta haukutaan paljon, niin musta on hienoa, että täällä saa kuitenkin aina vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen, koskee se sitten Pottereita tai sähkön hintaa! <3
En ole ap, ja kirjatkin lukenut monta kertaa. En vaan silti ymmärrä! Eikö muka koskaan ole ollut samanlaista tilannetta, tuntuisi loogiselta jos muitakin selviytyneitäkin olisi. Oon varmaan sit vaan tyhmä, jos muut on ymmärtänyt, mutta menee yli hilseen!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:58"]
En ole ap, ja kirjatkin lukenut monta kertaa. En vaan silti ymmärrä! Eikö muka koskaan ole ollut samanlaista tilannetta, tuntuisi loogiselta jos muitakin selviytyneitäkin olisi. Oon varmaan sit vaan tyhmä, jos muut on ymmärtänyt, mutta menee yli hilseen!
[/quote]
Siinä on kaksi syytä:
Ekassa syyssä kyse on tosiaan siitä henkilöityneestä tarkoituksellisuudesta: a)Volden olisi pitänyt pyrkiä tappamaan juuri ja vain se tietty lapsi ja b) lapsen vanhempien olisi pitänyt ehtiä tekemään päätös uhrautua tämän puolesta. Sitten c)niiden olisi pitänyt vielä onnistua uhrautumaan lapsensa puolesta tilanteessa, jossa niitä ei muuten olisi tapettu. Koska Volden valta-aikojen julmistelu oli samaa tyyliä kuin Natsi-Saksan juutalaisvainot, eli nirri pois vaan mahdollisimman monilta ilman mitään henkilökohtaisuuksia, niin tämmöistä tilannetta, missä kaikki nämä olisivat toteutuneet, ei vaan päässyt tapahtumaan. Volde tai kukaan muukaan ei pyrkinyt tappamaan juuri sitä yhtä tiettyä ihmistä (paitsi Harryn kohdalla) vaan vaan noin summamutikassa kaikki. HOmma kävi yleensä hyvin nopeasti, eikä vanhemmat ehtineet miettiä asioita ja tehdä tietoisia päätöksiä. EIkä vanhemmat voineet uhrautua lastensa puolesta, koska heillä ei ollut vaihtoehtoa, jossa olisivat voineet valita uhrautua, vaan heidät olisi tapettu joka tapaukssa, myös vaikka olisivat antaneet tappaa lapsensa. Niinpä Harryn kaltaisia taian suojaamia ei todenänköisesti kovin monta ollut.
Toinen juttu on se, että kirjasarjan kannalta ei ole ollenkaan oleellista, oliko rakkauden uhrin suojaamia lapsia tai ihmisiä muitakin (tai mahdollisesti suojaa muitakin kuin Voldea vastaan). Vain Harry oli relevantti, koska vain Harrysta tuli se viimeinen horcrux/hirnyrkki, joka piti ensin pitää hengissä kunnes tulee tilanne jossa HÄN voi tietoisesti uhrautua ja tulla tapetuksi, jotta myös Volde voidaan sitten tappaa kunnolla. Siksi niistä muista mahdollisista ei tarvitse kirjan tarinassa välittää, vaikka niitä olisikin ollut.
Vierailija kirjoitti:
MINUN Avioliittotarinani.
Nimeni on FRANCA ADMORE ja erosin mieheni kanssa, koska hän petti minua, mutta rakastan häntä silti niin paljon, joten etsin apua saadakseni hänet takaisin rakastamaan minua yksin ja löysin tohtori OBA:n sanomalehdestä. Tohtori OBA loi minulle ja 24 tunnin sisällä mieheni palasi kotiin ja pyysi anteeksi. Tämä mies on erittäin voimakas kaikille, jotka tarvitsevat apua, ota yhteyttä tohtori OBA:han WhatsAppissa: +27 73 714 4115 tai sähköposti: obaasolutiontemple@gmail .com . Hän on rehellinen ja voimakas mies. Olen etsinyt apua kaikkialta, mutta vain tohtori OBA auttoi minua.Tämä todistus on kiitokseni tohtori OBA:lle.
Hehee! Miten tämä liittyy vanhaan Potter-ketjuun? Naurettava google-kääntäjällä tehty tietojenkalastelu-ansa.
Eikö Lily ollut myös ainut jota Tom Valedro rakasti? Vai oliko se vain spekulaatiota?
Kirjat on kirjoitettu Harryn näkökulmasta, joten muita vastaavia tapauksia ei vain ole mainittu, koska ne eivät ole olleet juonen kannalta oleellisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Lily ollut myös ainut jota Tom Valedro rakasti? Vai oliko se vain spekulaatiota?
Sinäkin sorruit vuoden 2015 ketjuun.
Mutta, olet väärässä. Sekoitat Volden Kalkarokseen. Volde on paljon vanhempi - kävi koulua samaan aikaan kuin Hagrid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin sorruit vuoden 2015 ketjuun.
Mutta, olet väärässä. Sekoitat Volden Kalkarokseen. Volde on paljon vanhempi - kävi koulua samaan aikaan kuin Hagrid.
Sekä Voldemortin että Kalkaroksen koulukavereina mainittiin mm. Lestrange, Avery ja Mulciber. Eli ilmeisesti monet nuoremmista kuolonsyöjistä olivat Volden koulukavereiden jälkeläisiä ja kasvatettu pienestä pitäen kannattamaan häntä?
Vierailija kirjoitti:
Valedrokin? Ei kai. Severus Kalkaros rakasti Lilya, loppuun asti.
Muut Volde olisi tappanut joka tapauksessa, Lilylle antoi valinnanmahdollisuuden, koska Snape oli anonut armoa Lilylle. Lily siis tietoisesti valitsi uhrautua.
Ei kai niitä kirjoja ole kukaan lukenut kun kerran elokuvatkin on tehty.
Harry oli ainoa lapsi, jonka Volde yritti tappaa niin, että vanhemmat ehtivät varautua asiaan ja siten saattoivat edes yrittää suojella häntä. Muista lapsiuhreista ei kirjasarjassa puhuta, siitä, että niitä olisi ollut tai ollut olematta. Useimmat vanhemmat epäilemättä yrittäisivät suojella lastaan millä keinolla hyvänsä, jos yhtään ehtivät ajatella, mutta jos vanhemmat tapetaan ensin, niin eipä siinä mitään ehdi. Yksi pointti oli myös siinä, että se uhri oli tehtävä tarkoituksella, tietentahtoen. Lisäksi muiden kohdalla ei ollut sellaista tilannetta, että vanhemmat olisivat voineet jäädä eloon antamalla tappaa lapsensa, vaan koko perhe olisi tapettu joka tapauksessa. Silloin mitään uhriakaan ei voi syntyä.
Rakkaustaika olisi tehonnut siis aikuiseenkin Harryyn, ellei Volde siinä ruumiillistuessaan (Goblet of fire -kirjassa) olisi käyttänyt Harryn verta oman ruumiinsa luomiseen ja siten siirtänyt taikaa koskemaan myös itseään.