Pupuhuhta alueena
Hei! Oltaisiin muuttamassa miehen ja lapsen kanssa Jyväskylään kun mies sai sieltä töitä. Katsoin asuntoilmoituksia ja Pupuhuhdassa näkyy olevan joitakin tosi siistin näköisiä kämppiä melko edullisesti. Alue näyttää jakavan mielipiteitä niin haluaisin kuulla joltain joka on asunut siellä lähivuosina että minkälaista siellä on oikeasti asua?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:31"]
Huono maine. Eikä syyttä. Ei tarvii kauas mennä... http://m.iltalehti.fi/uutiset/2011011312998957_uu.shtml Porukka puhuu paskaa. Muka hyvä alue! Anna mun nauraa! :D
[/quote]
Neljä vuotta sitten tapahtunut asia kaupunginosassa jossa asuu tuhansia ihmisiä. Ei nouse minkään tilastollisen arvon yli joka tekisi alueesta jotenkin erityisen. Iltapäivälehdet mässäilevät tällaisilla tapahtumilla ja kaivavat kaiken paskan alueesta joka elää kuitenkin nykyään hyvin hiljaista elämää. Ja sitten löytyy näitä idiootteja jotka lukevat iltalehden uutisia kuin suuria totuuksia ilman mitään kriittisyyttä ajatuksissaan ja julistavat asiaa netissä. Tämäkin tapahtuma tapahtui yksityisasunnossa pienessä piirissä. Jos joutuu sivullisena osalliseksi johonkin tällaiseen tapahtumaan niin todennäköisyys on samaa luokkaa kuin tulla salaman lyömäksi.
[/quote]
Kovin tarkkaa ei noitakana lehtiä ole tullut luettua jos ei tajua että suurin osa tapahtuu yksityisasunnoissa eikä suinkaan sivullisille.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 19:36"]Annetaan ihmisten puhua. Asutaan me halvalla hienoissa asunnoissa, palveluiden ja luonnon keskellä. ;) Missään muualla Jyväskylässä en myöskään ole tutustunut näin helposti ja näin mukaviin ihmisiin kuin täällä. Lapsillakin on kavereita vaikka kuinka. Yhteisöllistä, viihtyisää ja mukavaa. Upouusi päiväkoti ja koulu. Jyväskylän suurin ja hienoin toimintapuisto viereisellä Kangaslammella. Ostarikin ilmeisesti uusitaan lähitulevaisuudessa. Uusia taloja rakentuu ja pari ökyaluetta jo muodostunutkin (kangasvuori ja kangaslammen perälle). Tätä menoa tästä on tulossa lähitulevaisuudessa Jyväskylän halutuin asuinalue. :) Se jopa vähän harmittaa, koska sitten asuntojen hinnat varmasti nousee ja tänne tulee enemmän itsestään liikoja luulevia juppeja. :/ Pupujusseja täällä korkeintaan tosiaan näkee kun iltaisin liikkuu. [/quote] Niin ja onhan siinä hullujehuonekin ihan lähellä. 100m jalkapallokentästä :D Ja välillä niitä karanneita etsitään helikopterin voimin. Et silleen. Niin et "rauhallista" on!
[/quote]
Niin ja se jalkapallokenttä ei ole Pupuhuhdassa, muuten hyvä.
[/quote]
Tuskinpa ne "hullut", eli yleensä masentuneet tänne Pupuhuhtaan eksyvät. On tuossa kuitenkin pieni mäki kiivettävänä. Fiksumpaa lähtee toiseen suuntaan.
Eipä ole järvinäköalaa mutta eipä sitä ole monessa talossa lutakossakaan. Kun ensimmäisten talojen asunnot saatiin myytyä törkeään ylihintaan niin alettiin rakentaa uusia taloja vanhojen talojen ja järven väliin. Siinäpä sitten arvoasunnon järvimaisemat muuttuivat naapurin parvekkeen tuijottamiseksi. Sama tilanne siis kuin Puparissa mutta asunnoissa kaksinkertainen hinta.
Kun ihan itse sain valita niin mieluummin asun täällä, kuin siellä "parempien ihmisten" alueella. Minusta aivan kamala ajattelumalli ja luokitella ihmiset näin mustavalkoisesti hyviin ja huonoihin.
Tän mukaanhan olet parempi ihminen jos sinulla on kallis asunto ja upea auto. Mitä henkistä köyhyyttä!
Mulle elämässä menestyminen perustuu aivan toisenlaisiin arvoihin ja kukaan ei mun silmissä ole sen parempi ajeli minkälaisilla mersuilla vaan.
Oikeastaan vähän säälittää tämäntyyppiset ihmiset, joille tärkeintä on miltä he näyttävät muiden silmissä.
Voisin jopa sanoa olevani aika onnekas kun minun elämää ei tämmöiset asiat ohjaa. En määrittele itseäni tavaran ja rahan mukaan. Enkä myöskään muita.
Eräs tuttuni asui puparissa ehkä 2 vuotta sitten kaupungin vuokratalossa ja vielä silloin pupari oli maineensa veroinen. Verta löytyi rappukäytävästä harva se päivä, kaveri heräsi joka aamu siihen, kun naapuri laattaa vessassa, juoppoja käytävillä ja yksi naapureista oli joku mielenterveyskuntoutuja, yritti tulla ovesta sisään. Mutta voi olla, että tämä kerrostalo oli vain jäänne puparin pahamauneisesta historiasta, jos ne muut talot on ihan rauhallisia?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:05"]
Eräs tuttuni asui puparissa ehkä 2 vuotta sitten kaupungin vuokratalossa ja vielä silloin pupari oli maineensa veroinen. Verta löytyi rappukäytävästä harva se päivä, kaveri heräsi joka aamu siihen, kun naapuri laattaa vessassa, juoppoja käytävillä ja yksi naapureista oli joku mielenterveyskuntoutuja, yritti tulla ovesta sisään. Mutta voi olla, että tämä kerrostalo oli vain jäänne puparin pahamauneisesta historiasta, jos ne muut talot on ihan rauhallisia?
[/quote]
Vuokrataloista en voi mennä sanomaan mitään, mutta omassa kerrostalossani (jossa omsitusasuntoja) on ollut hyvin rauhallista. Naapurista ei ole kuulunut mitään eikä ulkoakaan muuta kun lasten leikkien ääniä. Olen asunut kyseisessä talossa seitsemän vuotta enkä häiritsevää käytöstä ole ulkona liikkuessanikaan huomannut. Tottakai vuokra-asunnoissa yleensäkin on hieman erilainen meininki ja varsinkin jos vuokra on pieni.
[/quote]
En lähde kiistämään tuttusi kokemuksia mutta jotenkin oudolta tuntuu. Olen itse asunut Puparissa viitisen vuotta ja liikkunut paljon alueella. Tuntuisi siltä että jos tuollainen meininki on jossain talossa niin kyllä ne juopot ja hullut sieltä lähtisi joskus myös kaduille kiertämään eivätkä pitäytyisi vaan siinä yhdessä talossa. En ole kuitenkaan mitään häiritsevää nähnyt koskaan. Mutta kuten sanoin, en voi suoraan mennä tyrmäämään kenenkään kokemuksia jos hän on tälläistä kokenut.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 10:12"]
Olen alkuperäinen jyväskyläläinen ja paluumuuttaja. Pupuhuhta on juttujen perusteella muuttunut, mutta en silti muuttaisi. Entinen maine istuu minussa näköjään sitkeässä, pahoittelen.
[/quote]
Vanha maine istuu tosiaan tiukassa. Ihmisten ennakkoluulot saavat välillä lähes uskonnollisen mittakaavan, jossa järkipuheella ei ole sijaa. Pupuhuhdan kohdallahan tästä hyötyvät vähemmän ennakkoluuloiset ihmiset jotka uskaltavat siirtyä alueelle. Halpaa asumista sekä omistus- että vuokrakämpissä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 10:26"]
"En tiedä mistä tämä pelottelukulttuuri oikein on lähtöisin."
Rikosuutisia kun lukee niin pupuhuhta pomppaa usein esiin.
[/quote]
Se johtuu vaan siitä, että ne ruumit on löytyny sieltä, koska joku kokoomuslainen on ne sinne kuljettanut tappamisen jälkeen. Ihme pelottelua miks Pupuhuhta olis pelottava. Kermaperse-eliittiporukan juttuja, jotka asuu keskustan paskaluukuissaan. Huvittaa kun kukaan ei uskalla siellä tampata mattoja tai mitään kankaita. Mahtaa keskustalaisilla kermaperseillä olla paskaiset kämpät ja perseet hyi saatana :D
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 10:26"]
"En tiedä mistä tämä pelottelukulttuuri oikein on lähtöisin."
Rikosuutisia kun lukee niin pupuhuhta pomppaa usein esiin.
[/quote]
Iltapäivälehdet ovat tosiaan nostaneet muutamia tapauksia näkyvästi otsikoihin mutta pitää muistaa että kyllä muuallakin tapahtuu. Pupuhuhta on vain maineensa vuoksi herkullinen kohde revitellä otsikoissa. Jos katsotaan rikollisuustilastoja kriittisesti niin Pupuhuhta on melko tavallinen lähiö. Erona esim. keskustan alueeseen on se että jos joku pahoinpidellään se on tyypillisesti tapahtunut Maken ja Peran ryyppyillassa jossa taistelu viimeisestä kaljasta on yltynyt liiallisuuksiin. Keskustassa taas taksitolpalla voi sivullisellekin käydä huonosti kun joku tuntematon tulee vetämään turpaan.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:07"]
Ollaan asuttu Puparissa nyt viimeiset 4 vuotta vaimoni ja kuusivuotiaan lapsemme kanssa. Alueesta minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Luonto ja palvelut lähellä ja tosi rauhallista seutua. 80-luvun maine elää edelleen mutta lähinnä niiden ihmisten puheissa jotka eivät ole täällä asuneet. Ollaan naapureiden kanssa monesti jutelleet tästä aiheesta ja yhdessä ihmetelleet että miten maine ja todellisuus eivät kohtaa. Meillä ei ainakaan ole mikään kiire pois jos vain töitä riittää ja asunto ei käy ahtaaksi. Kannattaa myös huomioida että alueen matala hintataso on mahdollistanut yksityisten ihmisten remontoida asuntojaan isommalla rahalla ja asunnot saattavatkin olla pinnoiltaan paremmassa kunnossa kuin monessa muussa lähiössä.
[/quote]
Illan naurut! Pinnoiltaa paremmassa kunnossa kuin monessa muussa lähiössä ja silti näyttävät järkyttäviltä. Mä ostan autonkin siten, maalipinta on ruosteessa, pääasia, että nahkaverhoillut istuimet on kunnossa.
[/quote]
Kuinkahan montaa asunto kyseinen kommentoija on käynyt katsomassa Pupuhuhdassa? Ei pitäisi kommentoida jos ei asiasta tiedä mitään.
Kangaslampi ja Pupari ovat piirtyneet muistoihini sellaisina ankeina "neuvostoliittomaisina" lähiöinä. Harmaita elementti taloja ja rähjäinen ostari. Paljon kaupungin vuokrataloja ja uutisista päätellen edelleenkin toisinaan levotonta. Nyt täytyy kyllä tunnustaa, etten ole käynyt ko. paikoissa 15 vuoteen :) Muutostakin on siis voinut tapahtua...
Kavereita asuu Kuokkalassa ja Puparissa ja voin sanoa että kyllä paljon mielummin asuisin Puparissa kuin Kuokkalassa. Sen verran tuolla Kuokkalan suunnassa on tullut häiritsevää käyttäytymistä nähtyä.
Älä muuta missään nimessä.paikka on hieno.ihmiset nykyään jostain huume/päihdevierotuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Muutimme pupariin muutama vuosi sitten, koska alueen hintataso oli todella matala. Minulla on nyt omistusasunto ja olemattomat asuinkustannukset.
En tiedä mistä tämä pelottelukulttuuri oikein on lähtöisin. Alueen turvallisuudesta ja rauhattomuudesta ei ole mitään erikoista sanottavaa, eikä minulla ole mitään negatiivisia kokemuksia. Tuntuu aivan samalta, kuin mikä tahansa muukin lähiö, jossa olen elämäni aikana asunut.
Olen kyllä itsekin kuullut yhtä sun toista päivittelyä asian tiimoilta, ja muutos voi tietty johtua siitä, että alueen kaupungin vuokra-asuntoja yhtiöitettiin tämän vuosikymmenen alussa. Yksityiset vuokranantajat ovat ajaneet ongelmatapaukset pois, eivätkä nämä enää asu pupuhuhdassa.
Eikö tosiaan ole mitään erikoista sanottavaa turvallisuudesta?! Muuten vaan lähes kaikki henkirikokset Jyväskylän seudulla keskittyy hyvin pitkälti sinne. Jokainen voi googlettaa, tähän ei tarvi mitään "ku mun mielestä täällä ei oo mitään..."
Kyllä ne huonojen alueiden maineet jostain tulee. Petonen, Hervanta, Varissuo, Pupuhuhta yms...
Vierailija kirjoitti:
En lähde kiistämään tuttusi kokemuksia mutta jotenkin oudolta tuntuu. Olen itse asunut Puparissa viitisen vuotta ja liikkunut paljon alueella. Tuntuisi siltä että jos tuollainen meininki on jossain talossa niin kyllä ne juopot ja hullut sieltä lähtisi joskus myös kaduille kiertämään eivätkä pitäytyisi vaan siinä yhdessä talossa. En ole kuitenkaan mitään häiritsevää nähnyt koskaan. Mutta kuten sanoin, en voi suoraan mennä tyrmäämään kenenkään kokemuksia jos hän on tälläistä kokenut.
Joo, verta ja ulostetta! Lisäksi naispuolisen ystävän päälle käytiin kotimatkalla baarista. Onneksi selvisi säikähdyksellä! Oli siinä kunnossa että pääsi pakenemaan...
Ohis
Pupuhuhta on surullisen kuuluisan maineensa veroinen, mutta sinne ja ympäröiville asuinalueille (Huhtasuo - Kangasvuori) on vuosituhannen vaihteesta lähtien tullut paljon uutta rakennuskantaa. Alue on ihan sitä betonihelvettikeskittymää lukuun ottamatta nykyään melko heterogeeninen ja siellä asuu paljon lapsiperheitäkin. Siltä suunnalta voi löytää mukavan asuinpaikan, mutta pitää hieman katsoa etukäteen mistä asunnon meinaa hankkia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 10:26"]"En tiedä mistä tämä pelottelukulttuuri oikein on lähtöisin." Rikosuutisia kun lukee niin pupuhuhta pomppaa usein esiin. [/quote] Juu. Ja varmaan poliisin tilastoissa säilynyt ihan kärkipäässä.
[/quote]
Varmaan...En perustaisi väitteitäni oletuksen ja mututuntuman perusteella. Sanoisin että muuta Pupuhuhtaan ja totea itse miten täällä asuu niin kuin muuallakin, mutta en halua tuollaista ahdasmielistä sakkia tänne.