Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtumisen salaisuus

Vierailija
11.11.2021 |

Kuulun niihin, jotka keski-ikäisenä havahtuvat salakavalasti lihonneensa vuosien mittaan. Jotenkin luulin edelleen olevani hoikka, vaikka vyötärölle oli kertynyt autonrenkaallinen rasvaa (liioittelematta).

Mulla kesti kauan ymmärtää, missä ongelma oli. Yritin laihduttaa syömistä vähentämällä, mutta se ei onnistunut ollenkaan, koska vaikka söin säännöllisesti ja todella pieniä annoksia, mikään ei muuttunut. En juurikaan herkutellut, napostellut tai nauttinut sokerista tai alkoholillisia juomia. Mistään oli enää vaikea nipistää.

Luinpa sitten artikkelin, jossa kerrottiin, että ikä ei lihota, vaan kehon koostumuksen muutos keski-iässä. Tajusin, että kolmen vaikean raskauden jälkeen (olin joutunut olemaan käytännössä liikkumatta lainkaan kaikkien kolmen aikana) lihakseni olivat surkastuneet.

Lihakseton keho käyttää todella vähän energiaa. Lisäksi keskivartalolihavuus aiheuttaa ilmeisesti erilaisia metabolisen muutoksia ja ainakin itselläni mm. aineenvaihdunta oli hidastunut merkittävästi.

Otin siis tavoitteeksi syödä päivän kahdella aterialla erittäin terveellisesti ja kevyesti sekä lisätä hyötyliikuntaa. Vähitellen olen muokannut toimintatapaani, mutta edelleen se on suunnilleen tuota samaa. Vyötäröni on kaventunut 10 cm ja oloni parantunut aivan merkittävästi. Olen varma, että jos lisäsin liikuntaa entisestään, laihtuisin nopeammin ja oloni kohentuisi vieläkin enemmän. Tällä hetkellä vaan laiskottaa liikaa, mutta ehkä sekin muutos vielä tulee.

Tämä vaan teille asian kanssa kamppaileville. Kyse ei välttämättä ole isoista, vaan oikeanlaista muutoksista. Itse tajuan, että pelkkä syömiseen keskittyminen ei ainakaan minun kohdallani ollut riittävä. Oli erittäin tärkeää, että kiinnitin huomiota päivittäiseen aktiivisuuteeni.

Tsemppiä kaikille!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain hieman vähemmän kuin kuluttaa. Liiallinen kalorivaje päivästä toiseen voi pysäyttää laihtumisen.

Liikuntaa voi harrastaa lyhyissä pätkissä pitkin päivää. Laihtumisen kannalta on ihan sama, teetkö yhden tunnin kävelylenkin päivässä vai 30x 2 minuutin lenkkejä. Noita 2 minuutin lenkkejä voi tehdä ihan kotioloissakin, ihan sama mitä liikkeitä, kunhan syke nousee korkeammalle kuin istuessa. Rasva palaa samalla tavalla juostessa kuin hiihtäessäkin, jos syke on samalla tasolla saman ajan. Ei siis kannata ajatella sitä laihtumista lajien kautta vaan sykkeen kautta. 

Vierailija
2/3 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, liikunnan ei tarvitse olla erittäin suunnitelmallista ja järjestelmällistä. Itse teen satunnaisia ja nopeita kävelylenkkejä pitkin päivää. Kävelen niin, että hengästyn. En myöskään enää käytä rullaportaita ollenkaan, vaan menen aina rappuset ylös alas jalan. Joskus aamuisin punnerran.

Kalorivajeeni on sellainen, että muutaman päivänä syön todella vähän pätkäpaaston ansiosta, mutta muuten ihan mitä vain. Kalorivajeeni on siis satunnainen. Jostain syystä se toimii paremmin kuin jokapäiväinen laihduttaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä