Selänteen englannin kielen taito
http://www.iltasanomat.fi/jaakiekko/art-1422322552558.html?pos=ok-nln
Melko outoa, että ihminen on asunut vuosikausia englanninkielisessä maassa ja ulosanti on tätä luokkaa kuin esim. jälkimmäisessä tviittauksessa.
Kommentit (33)
Lauseen sanajärjestys jotenkin outo, kuin olisi suoraan suomen kielestä ajateltu ja käännetty.
USA:ssa asuminen ei tee automaattisesti ihmisestä älykästä. Jos ei yhtään välitä oikeakielisyydestä, ei lue kirjallisuutta tai seuraa muutenkaan englanninkielistä korkeakulttuuria, ei tuon parempaa voi odottaakaan. Tuskinpa natiivitkaan tuon paremmin kirjoittavat, jos ÄO on sama kuin Teemulla ja muilla tuon alan miehillä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:41"]
Mikä tossa nyt sitten on väärin, iso alkukirjainko? Kännykällä äkkiä kirjoittanut.
[/quote]
Jos et itse huomaa, sitä lienee turha selittää. Ja minun kännykälläni kyllä pystyy kirjoittamaan oikeinkin. Kannattaa ehkä vaihtaa kännykkämerkkiä, jos se kääntää kirjoituksen automaattisesti virheelliseksi.
Työtoverithan ovat kaikki olleet natiiveja englannin puhujia.
Kirjoitatko itse suomea sina täydellisellä sanajärjestyksellä? Kuule ei natiivitkaan aina kirjoita täydellistä englantia.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:49"]Kirjoitatko itse suomea sina täydellisellä sanajärjestyksellä? Kuule ei natiivitkaan aina kirjoita täydellistä englantia.
[/quote] aina siis
But After playing 27 yrs.proudly for team Finland,it's strange to even discuss can Eetu play for Finnish national team.
(Suora lainaus)
no se twiittaa niinku puhekieltä... Tuolla tavalla porukka puhuu...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:49"]
But After playing 27 yrs.proudly for team Finland,it's strange to even discuss can Eetu play for Finnish national team.
(Suora lainaus)
[/quote]
Tuossa se pahin ongelma on.
Mä kyllä hyvin ymmärrän ton.
ihan on ymmärrettävää kieltä. Mikä tossa niin väärin on?
äh. Nyysijä ap asijjjjalla näköjään.
Eihän tuo kieli mitään natiivia ole ja finglish-tyyppisiä kirjoitusvirheitäkin vilisee. Mutta eihän Teemu ole kuin peruskoulun jotenkuten käynyt, niin ei se kielioppi eikä oikeinkirjoitus välttämättä ole niin hallussa.
Kaikki kuitenkin ymmärtävät pointin joten mitä väliä?
Mitä väliä sillä on, miten Twitteriin kirjoittaa, jos tulee ymmärretyksi? Suomenkielinenkin Twitter on täynnä lyhenteitä ja kirjoitusvirheitä, mutta silti ihmiset ymmärtävät, mitä joku haluaa sanoa.
Pipo vähän löysemmälle, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:48"]
[/quote]
No eivät todellakaan, NHL:ssä on paljon ruotsalaisia, venäläisiä, tsekkejä, slovakkeja, latvialaisia, norjalaisia, tanskalaisia...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:56"]
(Suora lainaus)
[/quote]
[/quote]
Should be; discuss if Eetu can play
ja exited -> excited
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:56"]
(Suora lainaus)
[/quote]
[/quote]
Should be; discuss if Eetu can play
ja exited -> excited
[/quote]
oikein kirjakielellä olisi: discuss whether or not Eetu can play
17
Mä luulen, että siellä kiekkokaukalossa ei ole tarvittu kovin paljon englannin kielioppia eikä kirjoittamista. Pärjäsihän tuo Tikkanenkin siellä, vaikka puhui tiki talkia, jota ei välillä ymmärtänyt itsekään (sanoi näin jossain lehtijutussa).
Samaan kiinnitin aamulla huomiota kuin ap:kin ja olin "hääpnaatilla lyöty". Mies on asunut suuremman osan elämästään USA:ssa, mutta ryysyihin ei ole tarttunut kovinkaan kummoista kieltä. On aivan turha verrata joihinkin latino-mamuihin (kuten toisessa ketjussa!), joita etelävaltioissa varsinkin on runsaasti. Heillä on olematon koulupohja. Ja he liikkuvat pääsasiassa omakielisissä porukoissa. Kiekkomiehet sentään liikkuvat ihan muissa piireissä, joten luulisi kielenkin tarttuvan.
Kohta varmaan joku tulee sanomaan, että eihän se Teemu vielä osaa twiitata, kun vasta liittyi siihen. Just joo, tekstiviestejäkään ei ole varmaan koskaan lähettänyt kenellekään sen enempää suomeksi kuin englanniksikaan. Puhelimen syy ihan varmasti!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 09:48"]
[/quote]
No eivät todellakaan, NHL:ssä on paljon ruotsalaisia, venäläisiä, tsekkejä, slovakkeja, latvialaisia, norjalaisia, tanskalaisia...
[/quote]
Sitä juuri tarkoitin, sarkastisesti.
Mikä tossa nyt sitten on väärin, iso alkukirjainko? Kännykällä äkkiä kirjoittanut.