Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VINKKEJÄ rahankäytön opetteluun kaivataan! Kiitos!

Vierailija
27.01.2015 |

Kerro ihan arkisia esimerkkejä rahan käytöstä.
Haluaisin myös kuulla missä olet säästänyt,kuinka paljon ja millä aikavälillä?
Asiallista keskustelua toivon.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden menojen seuraaminen.
Itse leivon sämpylät jne.
Alennetut tuotteet.
Kirpparit!
Maksan laskut heti pois jos mahdollista, kannattaa neuvotella eräpäivästä tai osamaksusta.
Lehtien tilaaminen minimiin.
Siivousrätit jätevaatteesta.

Vierailija
2/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimaton ja säästäväinen elämäntapa, se jää myös lapsille mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliit muotivatteet veks!

Vierailija
4/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen rahankäytön opetteluun? Ala-asteikäisen, omilleen muuttavan vai kolmikymppisen? otsikosta ajattelin lasta, tekstistä ja vastauksist aikuista.

joka tapauksessa on hyvä pitää kirjaa menoistaan ja tuloistaan. Joko käsin vihosa tai sit excelissä. Martoilta saa ldatta jonkun valmiin excelkaavakkeen, en tiedä onko se hyvä. Itse olen tehnyt oman excelini. Siinä on joka kuukaudelle säännölliset tulot ja säännölliset menot, sekä useimmat laskut jo etukäteen, koska esim sähkölaskussa ja vastaavissahan näkyy, milloin seuraava eräpäivä on. Tämän lisäsi merkkaan kuun lopussa kaikki muut menot siihen, jotta näen mihin rahat on menneet. Opetteluvaiheessa tämä kannattaa varmaan tehdä joka viikko, jotta voi vähentää menoa jos näyttää menevän enemmän kuin on varaa.

kirjanpitoon kuuluu, että siitä näkee, paljonko rahaa pakollisten menojen jälkeen on käytettävissä. Sen voi sit jakaa kuukauden jokaiselle viikolle tai vakka päivällekin. Jos haluaa säästää tavoitteellisessti, kannattaa tästä heti kuun alussa laskujen jälkeen siirtää säästösumma sivuun, esim toiselle tilille. Siellä se ei ole käytttävissä ilman että sen erikseen ottaa köyttöön, mutei myöskään niin vaikeasti, ettei sitä saisi sieltä otettua käyttöön, jos yllättävä tarve tulee.

Vierailija
5/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös talouden seurantaa. Kannattaa laittaa pakollisiin menevät rahat eri tilille, niin joka kuukausi "maksaa" samanverran. Ei tule yllätyksiä isommissa laskuissa.

Vierailija
6/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä latasin itselleni sen Marttojen excelin ja fiksasin sitä hieman omaan käyttöön sopivaksi. Se on kyllä todella hyvä, suosittelen. Budjetoinnissa ja kuluseurannassa on se hyvä puoli, että tiedän, mihin ja milloin rahani käytän.

Vierailija
7/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai Onkohan toi Ap suusta käteen elävä Mamma?

Vierailija
8/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannatan perustasi eräänlaista budjettia: eli kuukauden (tai sen välin milloin sulle rahaa tulee) kaikki tulot miinus kaikki asuinmenot (laskut, pakolliset lääkkeet ja asuinkustannukset), jonka jälkeen vasta mietitään kauppaan soveliasta kuukausi- ja viikkobudjettia. 20e viikkoruokabudjetti on realistinen tavoite varsinkin yksin asuvalle.

Valoitatko vähän nykyistä tilannetta, ap :) Monta henkilöä taloudessasi on? Kuinka syöt, millaista ruokaa? Tilaatko lehtiä? maksullisia harrasteita? Vaatteeet? ym

Vierailija
9/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) käy kaupassa, kahviloissa yms mahdollisimman harvoin
2) laita aina rahaa saatuasi osa siitä sivuun säästötilille. huomaat kun loppuu, voit tehdä analyysia ja korjausliikkeitä mutta et tarvitse silti lainaa
3) tarkastele kriittisesti isoja menoeriä. itse tiputin esim. vaatteisiin menevää rahaa 95% vuositasolla. sama juttu matkustamisen osalta.
4) ole tarkkana myös säännöllisten pieneltä ja välttämättömältä tuntuvien kulujen kanssa: esim. karkit, kahvit, viinat, herkut ja röökit tiputtamalla voi säästää vuositasolla tuhansia.

Vierailija
10/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelijana maksan laskut heti palkkapäivänä ja laskujen määrä on vedetty minimiin, eikä minulla ole muita laskuja kuin vuokra, sähkö, vakuutukset ja puhelinlasku. Käyn koululla syömässä edullista opiskelijaruokaa mahdollisimman usein, ja kotona laitan kyllä ruokaa edullisista keitoista sisäfilepihveihin; ei tule tarvetta lähteä ravintoloihin syömään kuin todella harvoin.
Kun ostan vaatteita, niin ostan keskilaatuisia vaatteita, kuten h&m:n se "bisnespuoli" :D
olen panostanut kerran kahteen parempaan käsilaukkuun (michael kors), parempaan takkiin ja muutamiin hyviin nahkakenkiin. Niiden ansiosta ei ole tarvinnut ostaa moneen vuoteen mitään noista :)
en polta enkä juo, maksan harrastuksekseni edullista salimaksua, ja ystävieni kanssa vietetään iltoja lähinnä kotona dinnerien, lautapelien ja elokuvien muodossa :)
Mutta itse olen tosiaan opiskelijana huomannut, että suurin menoerät ennen olivat ne "huonolaatuiset halppisvaatteet", alkoholi ja ravintoloissa syöminen. Nykyään saan laitettua helposti noin 400e-200e rahaa vielä säästöön kuukaudessa :)

Vierailija
11/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut jokakuukausi useamman vuoden ajan sijoitusrahastoon 50e , saman myös lapsilleni. Hajauttaen niin että kaksi sijoitusrahastoa, joihin molempiin menee 50e joka toinen kk. Nyt kun vuosia olen tätä tehnyt pieni hätävara ja (lapsille autokoulurahat oppikirjarahat on olemassa). Arjessa pitää miettiä mitä ostaa. Kun ostan osta kunnollista tavaraa jolla on jälleenmyyntiarvo tai tiedän että ko. tuotetta voi käyttää pidenpäänkin. Turhakkeet yrittänyt karsia pois (esim. lehdet luen töissä tai netistä). Ruoka tehdään kotona. Yritän pyrkiä siihen että palkasta jäisi vähän syrjään isoja laskuja varten, joita aina välillä tulee. Vanha pieneksijäänyt tavara myydään pois. Ostetaan myös käytettynä tuotteita.  En juurikaan mitään osta luottokortilla. Lyhyet matkat kävellään ja pyöräillään. Olen lopettanut myös hiusten värjäämisen.

Vierailija
12/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lisää.. Hankintoja tehdessä kannattaa muistaa, että isoista hankinnoista tulee myös usein lisäkuluja. Omistaminen vaatii rahaa esim. vakuutukset, kiinteistöverot, autoverot ja auton käyttö ja korjauskulut

Vierailija
13/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti, seuranta ja ennakointi.

Vierailija
14/14 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Valitettavasti en ehdi kommentoimaan kysyjille, pahoittelen. Viisaita vinkkejä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän