Diabetes tai esidiabetes diagnoosin saaneet, miten reagoitte?
Itsellä pukkaa masennusta omasta surkeudesta, ylipaino ja esidiabetes, ja kiukku että loppuelämä on pilalla.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (33)
Millasilla sokeriarvoilla sait diagnoosin? Minuakin ahdistaisi. Mulla labrassa paastoarvo koholla, mutta pitkäsokeri hyvä, samoin kotona mitatut aamu ym. arvot hyviä.
Ei tullut mieleen laihduttaa? Sillä laski oma sokeriarvoni.
Välillä meinaa unohtua, että ei saa syödä mitä sattuu ja kuinka paljon vaan, jos haluaa, että sokerit pysyy hyvänä. Laihdutus ottanut takapakkia nyt syksyllä. Alku oli tietysti paniikkia, että kohta tähän saa kaikki sairaudet, mutta ote alkaa lipsua, kun huomaa, että hengissä ollaan edelleen. Liikuntaa päivittäin, vaikka olisi mikä keli ulkona. Ei prkl en anna periksi.
Toisilla se on, toisille se tulee, joillekin ei koskaan. Pitkälti perinnöllinen sairaus sanotaan. En tiedä, poistakaa asiattomana..
Vierailija kirjoitti:
Tärkein on syömisten muutos. Laihtuminen tulee siinä mukana.
Diabetes ei johdu ylipainosta.
Ilman sokeria muutama päivä ja huono olo menee pois . Sitten kävelyä ja jos syö liikaa sokeria on väsynyt . Heti 3-4 päivää ilman sokeria olo paranee .
Sairastin vuosia esidiabetesta ja kun sain 2 tyypin diabetes diagnoosin niin en tehnyt mitään muutosta vaan aloin syödä pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin vuosia esidiabetesta ja kun sain 2 tyypin diabetes diagnoosin niin en tehnyt mitään muutosta vaan aloin syödä pillereitä.
Et ole ainoa tyhmä.
Syön lääkkeitä. Syömistä ja liikkumista en ole muuttanut.
Olen I tyyppi ja tätä suvussa, en saanut hepulia vaan jatkoin elämääni, nyt insuliinin kera. Takana reilu 35v.
Tsemppiä ap! Sä voit parantua laihduttamalla jos oot kakkostyyppi, mä en parane ikiniä, ellei ihme iske ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Kyllä ylipaino on yksi iso riskitekijä ja syy diabetekseen. Toki tarvitaan geneettinen perimäkin.
En tehnyt mitään muutoksia paitsi ehkä aavistuksen vähemmän karkkia ja sokerisia mehuja. Ja sitten hankin työpaikan kävelymatkan päästä mutta se ei liity esidiabetekseen vaan ed. Paikan kuspääesimieheen.
Ota itseäsi niskasta kiinni,ap. Pystyt siihen. Ruokavalioon korjauksia ja liikuntaa, vaikka kävelyä jos ei muuta. 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen I tyyppi ja tätä suvussa, en saanut hepulia vaan jatkoin elämääni, nyt insuliinin kera. Takana reilu 35v.
Tsemppiä ap! Sä voit parantua laihduttamalla jos oot kakkostyyppi, mä en parane ikiniä, ellei ihme iske ;)
Kakkostyyppi ei parane laihduttamalla. Remissioon sen saa oikealla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Kyllä ylipaino on yksi iso riskitekijä ja syy diabetekseen. Toki tarvitaan geneettinen perimäkin.
En valehtele. Diabetes ei johdu ylipainosta, vaan sopimattomasta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Millasilla sokeriarvoilla sait diagnoosin? Minuakin ahdistaisi. Mulla labrassa paastoarvo koholla, mutta pitkäsokeri hyvä, samoin kotona mitatut aamu ym. arvot hyviä.
Mulla ihan sama ja nyt rasitteena metformiini. Pitäisi motivoitua menemään 1.12 dhoitajan vastaanotolle tunniksi, ja kuuntelemaan sitä alentuvaa puhetta.
Psyykkinen puoli sekosi ihan
Ja mitä pirua sillä sokerimittarilla tekee kun suonesta lukemat huonompia kuin sormenpää mittarilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus yleisin syy, nostaa tulehdusarvojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyyppi ei parane laihduttamalla. Remissioon sen saa oikealla ruokavaliolla.
Minulla riitti 10kg laihtuminen, tuskin edes tiedät mikä remissio on 😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus yleisin syy, nostaa tulehdusarvojakin.
Eikä ole. Älä nyt omia uskomuksia täällä levitä!
Reagoin niin, että korjaan syömisiä. En ala vinkumaan.