Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Miksi mies jättää vauvaperheen?
26.01.2015 |
Mietin täällä ollut keskustelua, yhden sukulaisen juttua sekä yhdelle ystävälle kymmenen vuotta sitten tapahtunutta. Miksi mies jättää vauvaperheen? Miksi aiemmin ihan ok-tyyppi lähtee vauva-arjesta? Onko kyse sitoutumiskammosta vai mistä?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:37"]
Valitettavasti lähes kaikki yhteiskunnan huolenpidosta lapsiperheitä kohtaan kohdistuu lapsen ja äidin hyvinvointiin. Vai onko joku kuullut isyysneuvolasta? Tai siitä että neuvolasta olisi kyselty miehen jaksamisen perään? Kolmen lapsen isänä voin sanoa, että mielenkiinto minua kohtaan rajoittui ainoastaan siihen, miten minä olen auttanut. Koska emme olleet vielä silloin naimisissa, on lastenvalvojallakin tullut käytyä. Siinä lasten tunnustamistilaisuudessakin tuli hyvin esille se, että velvollisuuteni on kirjattu lakiin. Oikeuteni taas riippuvat äidin mielipiteestä.
Kaikilla näillä annetaan viesti, että mies on tavallaan ulkopuolinen, jolla on vain velvollisuuksia. Nainen ja lapsi muodostavat perheen ja mies, ystävät ja isovanhemmat tukiverkon. Ei ole siis mikään ihme, että vaikeuksissa oleva mies ei jaksa kiinnostua lapsista, kun ei hän ole välttämättä aidosti vanhemmaksi koskaan päässytkään. Eikä yhteiskunta ole mitenkään osoittanut mielenkiintoa miehen auttamiseen. Sillä varmaan on osansa siihen miksi miehet eivät perheasioissa apua pyydä.
[/quote]
Olipa hyvä näkökulma myös miehen puolelta. Minulla on kolme poikalasta ja olen alkanut miettimään enemmän epäkohtia miesten kannalta. Luettelemasi asiat ovat varmastikin aivan totta. On myös paljon muita juttuja jotka sorsivat miesten tasa-arvoa näissä vanhemmuus asioissa, mutta ne eivät nyt sinäänsä liity tähän ketjuun. Aika monesti tuntuu menevän naisten pillin mukaan kaikki mitä lasten kanssa tehdään, miten lapset kasvatetaan jne. Yritän omille pojilleni kasvattaa pienestä pitäen sitä ajatusta, että he ovat tasavertaisia vanhempia lapsilleen ja heillä on aivan yhtä suuret oikeudet kuin äidilläkin päättää lapsiin liittyvistä asioista. Toki myös velvollisuudet ovat samat ja ehkä tuollaisella kasvatuksella isä ei jää ulkopuoliseksi, eikä myöskään jätä lapsiaan kun ne ovat pieniä.
Tosin olen toisaalta myös sitä mieltä, että väärästä kumppanista on hyvä erota jossain vaiheessa, oli yhteisiä lapsia tai ei.