Kumpi "oikeassa" mies vai minä??
Laitatteko leivän päälle vain yhtä sorttia vai useampaa? Jos laittaa siivun juustoa niin eikö "kuulu" enään laittaa voita/margariinia? Mies meinaa ettei juuston kanssa laiteta margariinia, minä taas olen tottunut laittamaan ensin margariinia/voita ja päälle vielä juustoa,kurkkua ym
Kommentit (35)
minusta rasva ei sovi leikkeleiden, juuston yms. kanssa. eli joko syön leivän pelkällä voilla, tai sitten kasaan siihen muita päällisiä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:01"]
Kasatkaa leivillenne mitä tahansa mutta juusto aina päälimmäiseksi. Tämä sääntö on suoraan pyhältä pillerinpyörittäjältä. Siihen ei ole ihmisillä mitään sanomista.
[/quote]
Ei ei ja ei. Juusto tulee heti levitteen päälle ja juuston päälle kinkku ym. leikkele. Näin se menee ja tämä on the SÄÄNTÖ. Ota sää pillerinpyörittäjä niitä pillereitäs ja sopeudu sääntöihin.
No ei tuohon ole mitään oikeaa ja väärää tapaa.
Itse olen ennen ollut vähän ukkosi kannalla, yleensä söin leivät ilman mitään päällisiä tai levitteitä.
Mutta laihduttaessa opettelin syömään lisää rasvaa ja proteineja. Nyt voin laittaa leivän päälle ensin margariiniä, sitten juustoa ja päälle vielä kinnkua tai muuta leikettä..
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:47"]
Mun mutsi opetti mulle pienenä että "leivälle riittää yksi kerros rasvaa", joka tarkotti just juustoa ja margariiniä. Luulen että tuo johtui tosi niukasta taloudesta (lama-aika). Sittemmin on ollut varaa pistää leivän päälle mitä huvittaa mutta edelleen pysyn tossa "yksi kerros rasvaa" ihan painonhallinta syistä. Vihanneksija saa mättää siihen sit kuinka paljon vaan päällä pysyy :)
[/quote]
Mutsis on oppinut ruokatapansa rasvakammon aikoina.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:54"]
Kasatkaa leivillenne mitä tahansa mutta juusto aina päälimmäiseksi. Tämä sääntö on suoraan pyhältä pillerinpyörittäjältä. Siihen ei ole ihmisillä mitään sanomista.
[/quote]
Ei ei ja ei. Juusto tulee heti levitteen päälle ja juuston päälle kinkku ym. leikkele. Näin se menee ja tämä on the SÄÄNTÖ. Ota sää pillerinpyörittäjä niitä pillereitäs ja sopeudu sääntöihin.
[/quote]
Samaa mieltä. Juusto liimataan levitteellä leipään kiinnni ja siitä tulee perusta hyvälle leivälle, päälle voi sitten pinota mitä haluaa.
[/quote]
[/quote]
En ole pyörittäjä enkä syö kuin joskus buranan tai asperiinin. Juusto aina päälle niin ohjeistetaan pahkasiassakin joten toimi kuten viisaammat neuvovat. Tiinakin uhmasi sääntöä ja sai sukupuoli taudin. Jaakolta puhkesi autosta rengas ja paljon muitakin karuja kohtaloita on niillä jotka uhmasivat juusto päälle sääntöä.
En lukenut kuin otsikon, mutta tietenkin miehesi on oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:04"]
[/quote]
[/quote]
En ole pyörittäjä enkä syö kuin joskus buranan tai asperiinin. Juusto aina päälle niin ohjeistetaan pahkasiassakin joten toimi kuten viisaammat neuvovat. Tiinakin uhmasi sääntöä ja sai sukupuoli taudin. Jaakolta puhkesi autosta rengas ja paljon muitakin karuja kohtaloita on niillä jotka uhmasivat juusto päälle sääntöä.
[/quote]
No, mä olen laittanut juuston alimmas jo kohta 40v. eikä ole karu kohtalo vielä iskenyt :) Jatkan uhmaamistani ja laitan edelleen juuston heti levitteen päälle. Se vaan on parasta niin, ei maistu samalta jos juusto on ylinnä.
laitan aina voita. menipä päälle jotain muuta tai ei. muuten leipä on kuivaa.
t. mies
Ja jos syö ruoan kanssa niin silloin vain margariinia, enimmillään margariinia ja juustoa leivän päälle. Vain keittoruoan kanssa ylipäänsä leipää. Tämä siis minun leipäkulttuurini, olen köyhästä perheestä ja myös kaloritietoinen ;) Mieheni saattaa tukevan ruoan kanssa ottaa leivän ja latoa siihen paksusti voita, moonta siivua juustoa ja leikkeleet lisäksi. Tai syö tuollaisia leipätekeleitä puolenkymmentä samalla kun valmistaa ruokaa... Ylipainoa on hieman ja varmasti tuosta leipäilystä johtuvaa. Mutta makuasioitahsn nämä ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:49"]
Kohonneiden kolesterolitasojen vuoksi lääkäri suositteli että vain yksi rasva leivälle, jossei käytä näitä kolesterolia alentavia tuotteita. Rasva ja juusto ja meetwursti lasketaan kaikki rasvoiksi.
[/quote]
Muutama vuosi sitten luin lehdestä jutun, jossa ravitsemusterapautti arvioi muutaman ihmisen pitämää ruokapäiväkirjaa. Yksi oli jättänyt leivän päältä kokonaan margariinin pois ja laittoi vain kinkkua tai juustoa. Ravitsemusterapeutin mukaan tuolla tavalla syöjä sai vain kovia rasvoja, joten hänen mukaan kasvisrasvoja olisi hyvä olla myös mukana.
Itse laitan leivälle levitettä, yleensä margariinia, mutta ruisleivälle menee juustoa ja tomaattia. Vaalealle leivälle laitan levitteen lisäksi tomaattia, kurkkua tai salaattia. Mies ja lapset pistävät leivän päälle mitä mieleen juolahtaa.
Tuossa ap:n jutussa ollaan vielä normaaliuden rajoissa.
Voitte vain kuvitella vaimon katsetta, kun tyrkkään teollisen lihapiirakan väliin homejuustoa ja maksamakkaraa ja mikrotuksen jälkeen herkku on valmis.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:44"]
Ei ole oikeaa tai väärää. Kukin tyylillään. Etteikai tämmöisestä asiasta tappele???
[/quote]
Kai asioista nyt voi leikillisesti kiistellä ihan tappelemattakin? Meillä ainakin kiistellään aina siitä, kumpi on oikeassa: mies laittaa leivän päälle ensin levitteen, sitten leikkeleen ja sitten juuston :O minä taas laitan leivän ja levitteen päälle ensin juuston ja sitten leikkeleen ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:49"]
Kohonneiden kolesterolitasojen vuoksi lääkäri suositteli että vain yksi rasva leivälle, jossei käytä näitä kolesterolia alentavia tuotteita. Rasva ja juusto ja meetwursti lasketaan kaikki rasvoiksi.
[/quote]
Muutama vuosi sitten luin lehdestä jutun, jossa ravitsemusterapautti arvioi muutaman ihmisen pitämää ruokapäiväkirjaa. Yksi oli jättänyt leivän päältä kokonaan margariinin pois ja laittoi vain kinkkua tai juustoa. Ravitsemusterapeutin mukaan tuolla tavalla syöjä sai vain kovia rasvoja, joten hänen mukaan kasvisrasvoja olisi hyvä olla myös mukana.
Itse laitan leivälle levitettä, yleensä margariinia, mutta ruisleivälle menee juustoa ja tomaattia. Vaalealle leivälle laitan levitteen lisäksi tomaattia, kurkkua tai salaattia. Mies ja lapset pistävät leivän päälle mitä mieleen juolahtaa.
[/quote]
Itselläni taas kuluu oliiviöljyä ihan reilusti kokatessa ja salaateissa, joten olettaisin öljykiintiön kyllä täyttyvän. Iso Oivariinipaketti on kerran mennyt vanhaksi, kun erehdyin sen ottamaan tarjouksesta. Nykyisin kuluu kyllä enemmän, kun olen löytänyt uudeleen paikalliset ruisleivät, jotka ovat parhaimmillaan kun päällisenä on vain se oivariini.
Olette kumpikin oikeassa.
Itse asiassa ihan jokainen on oikeassa siinä millaisista leivistä ihan itse tykkää.
Siinä mennään sitten metsään kun aletaan määrittelemään toisten tapoja vääriksi ja vaatimaan niiden muuttamista.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:44"]
Ei ole oikeaa tai väärää. Kukin tyylillään. Etteikai tämmöisestä asiasta tappele???
[/quote]
Toivottavasti ei oo vielä lapset kattomassa? Jos on niin älä ihmettele sitten kun ne alkaa 14-vuotiaana vääntämään tikusta asiaa ja ajaa sut raivon partaalle
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:13"]
Tuossa ap:n jutussa ollaan vielä normaaliuden rajoissa.
Voitte vain kuvitella vaimon katsetta, kun tyrkkään teollisen lihapiirakan väliin homejuustoa ja maksamakkaraa ja mikrotuksen jälkeen herkku on valmis.
[/quote]
Ettäkö ihan tosissaan laitat maksamakkaraa lihikseen? Ei muuten maistu mulle vaikka maksamakkaraa syön ihan leivän päällä. Homejuusto lihiksessä on erittäin ok. Mulla iskee toisinaan himo sardiini leipiin, muutkin kalat kyllä käy. Tomaattikastike sardiinit ja savusimpukoita leivän päälle ja kahvin kanssa. Toimii tummalla ja vaalealla leivällä.
Pussailua on turha odottaa savusimpukoiden jälkeen. Muijan mielestä ne ja sardiinit haisee pahalle, erityisesti ne savustetut simpukat. Mutta se maku, ooh! Jos näkee mun syövän niitä niin ilme on sellainen miten sä saatat? Lopullinen järkytys muijalle oli huomata että en ole ainoa. Tyttö alkoi syödä niitä kun uskalsi ensin maistaa.
Meillä menee monet ruuantähteet erinäisiin leipiin. Murekkeet, paistit, uunikalat jne on ihan hyviä leivän päällyksiä. Lapsetkin ovat oppineet että jos on nälkä niin ihan itse saa tehdä kaikesta mitä on jäänyt yli joko lautasen tai leipiä. Eipä mene turhaan roskikseen.
Ei tuossa asiassa voi olla oikeassa, kukin tyylillään.
Sinä olet oikeassa, minun mielestä.
Jos nyt tälläisessä asiassa voi olla oikeassa tai väärässä, tämähän on ihan makukysymys.
Mun mutsi opetti mulle pienenä että "leivälle riittää yksi kerros rasvaa", joka tarkotti just juustoa ja margariiniä. Luulen että tuo johtui tosi niukasta taloudesta (lama-aika). Sittemmin on ollut varaa pistää leivän päälle mitä huvittaa mutta edelleen pysyn tossa "yksi kerros rasvaa" ihan painonhallinta syistä. Vihanneksija saa mättää siihen sit kuinka paljon vaan päällä pysyy :)