Sairaaloissa työskentelevät, oletteko kokeneet väkivaltaa?
Eläkkeellä olevana hoitajana, joka ei itse kokenut työssään väkivaltaa aikoinaan, kyselisin että oletteko kokeneet väkivaltaa työssänne ja kuinka paljon?
Uutisten perusteella se on lisääntynyt.
Mikä on teidän kokemus tänäpäivänä? Oletteko työssänne kokeneet väkivaltaa tai muuta ikävää?
Muunkin alan edustajat saa toki vastata
Kommentit (57)
Suloinen, minua juuri ja juuri kainaloon yltävä mummeli yritti yllättäen kuristaa. Huonosti olisi voinut käydä jos olisi ollut isokokoinen mies kyseessä!
Muistisairas eli ei ollut vastuussa teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kumpa vain tietäisitte... Hoitaja on käytännössä kuin nyrkkeilysäkki, yhtä paljon oikeuksia ja yhtä paljon välitetään jos ottaa osumaa.
Terveisin hoitaja
Ja juuri siksi ihmettelen minkä hemmetin takia te sitten olette toisia ammattiryhmiä kohtaa niin jäätävän tympeitä ja ilkeitä.
T. Laikkari
Olet työvoimapula-alalla, vaihda paikkaa kunnes löydät sopivan. Kuspäisyys on osastokohtaista, ja kertoo usein ilmapiiristä ja yleisestä pahoinvoinnista työpaikalla.
16, toinen
Vierailija kirjoitti:
Olen sh, ja henkistä väkivaltaa lähes päivittäin, fyysistäkin viikottain.
Ei sinänsä ole lisääntynyt kuin arvaamattomuus, joka johtuu narkomaaneista.
Millaisia potilaita nuo narkot on? Tarviiko niitä pelätä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekä henkistä että fyysistä. Raavittu, potkittu, syletty, lyöty, potkittu, heitetty tavaroilla jne. Työkaveri yritettiin kerran kuristaa. Fyysisesti kiinni käyvät ovat yleensä sekavia ja muistisairaita vanhuksia.
Henkistä väkivaltaa käyttää sekä potilaat että omaiset. Yleensä he eivät ole millään tavalla syyntakeettomia, vain ilkeitä. On haukuttu tyhmäksi ja huo''ksi ja kaikkea siltä väliltä. Ollaan ylimielisiä ja haukutaan, kun kävelevälle ja omatoimiselle ei palvella kaikkea valmiiksi. On ollut toimaria, asianajajaa, yrittäjää, duunaria. Sairaalassa joistakin vaan kuoriutuu mitään osaamattomia nysviä, jotka eivät edes vettä osaa hakea hanasta. Sehän on sitten aina hoitajan vika, kun neuvoo, että jotkin asiat voi tehdä ihan itse. Ei tarvitse kysyä lupaa.
Mitä tapahtuu jos potilas on väkivaltainen sairaalassa?
Heitetäänkö hänet ulos vai jatketaanko hoitoa?
Voisiko joku hoitaja vastata, kun olen aina halunnut tietää tämän asian.
Olen lähihoitajana vanhuspuolella. On syljetty, purtu, potkittu, lyöty, heitetty tavaroilla. Ajettu takaa yövuorossa. Tappouhkauksia tullut myös, esim että tungetaan kynä kaulasta läpi jne. Ovat usein myös suustaan pahoja, haukkuvat ja osaavat osua arkaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekä henkistä että fyysistä. Raavittu, potkittu, syletty, lyöty, potkittu, heitetty tavaroilla jne. Työkaveri yritettiin kerran kuristaa. Fyysisesti kiinni käyvät ovat yleensä sekavia ja muistisairaita vanhuksia.
Henkistä väkivaltaa käyttää sekä potilaat että omaiset. Yleensä he eivät ole millään tavalla syyntakeettomia, vain ilkeitä. On haukuttu tyhmäksi ja huo''ksi ja kaikkea siltä väliltä. Ollaan ylimielisiä ja haukutaan, kun kävelevälle ja omatoimiselle ei palvella kaikkea valmiiksi. On ollut toimaria, asianajajaa, yrittäjää, duunaria. Sairaalassa joistakin vaan kuoriutuu mitään osaamattomia nysviä, jotka eivät edes vettä osaa hakea hanasta. Sehän on sitten aina hoitajan vika, kun neuvoo, että jotkin asiat voi tehdä ihan itse. Ei tarvitse kysyä lupaa.
Jos potilaalla on jokin henkeä uhkaava sairaus niin eihän sitä voi ulos heittää ellei itse halua syytettä ja menettää ammattiaan. Kyllä ne useimmiten saavat vaan jäädä hoitoon ja hoitajat ja lääkärit on sitten nyrkkeilypusseja. Vartia voi tulla paikalle, joskus sinitakkiset jos on vakavampaa, mutta kyllä ne yleensä hoitoon jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä syystä on sairaalassa, ja haluaako potilas ylipäätään hoitoa. Hänelle voidaan asettaa hoidon ehdoksi että ei hoideta jos käyttää väkivaltaa. Mikäli kyseessä on edesvastuuton potilas, niin kyllä pakkohoitokeinot löytyy.
Olen todella paljon. Huomasin että se väheni kun rupesin olemaan ystävällinen potilaille enkä provosoinut heitä ilkeillä puheilla. Suosittelen samaa muille hoitajille, jotka ovat kokeneet paljon tätä työssä.
Sain turpaan useasti kunnes ymmärsin olla potilaita kohtaan ystävällinen vaikka heillä olisi päihdetaustaa tai muistisairauksia yms.
Hyvinkin useasti, mutta itse ei saa käyttää samoja otteita puolustautumiseen. Aivan hullua.
Vuosikymmeniä hoitajana työskennelleenä tiedän että oma käytös vaikuttaa paljon siihen, että provosoituuko joku ja vetää turpaan.
Labrahoitajana viisi vuotta ja muutama oikeasti uhkaava tilanne ollut, mutta kaikista on selvitty ehjin nahoin. Pelottavimpia ovat narkomaanit, jotka voivat olla muutenkin uhkaavia ja pahantuulisia, mutta erityisesti, kun heidän suoniin kajotaan. Pelkäävät, että ne ainoat jäljellä olevat pistokohdat tuhotaan. Dementikot ovat tietysti hankalia myös, mutta he eivät jostain syystä pelota yhtä paljon, vaikka voivat olla fyysisesti paljon uhkaavampiakin. Ehkä ovat kuitenkin yleensä heikompia ja hitaampia ja heillä harvemmin on mitään tarttuvia veritauteja.
Kyllä. Terveyskeskuksen vastaanotolla potkimista ja lyömistä. Vanhuspuolella potkimisen ja lyömisen lisäksi raapimista, sylkemistä, nipistelyä, huorittelua, tukasta vetämistä jne...
Vierailija kirjoitti:
Labrahoitajana viisi vuotta ja muutama oikeasti uhkaava tilanne ollut, mutta kaikista on selvitty ehjin nahoin. Pelottavimpia ovat narkomaanit, jotka voivat olla muutenkin uhkaavia ja pahantuulisia, mutta erityisesti, kun heidän suoniin kajotaan. Pelkäävät, että ne ainoat jäljellä olevat pistokohdat tuhotaan. Dementikot ovat tietysti hankalia myös, mutta he eivät jostain syystä pelota yhtä paljon, vaikka voivat olla fyysisesti paljon uhkaavampiakin. Ehkä ovat kuitenkin yleensä heikompia ja hitaampia ja heillä harvemmin on mitään tarttuvia veritauteja.
Onko muilla labrahoitajilla samanlaisia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla labrahoitajilla samanlaisia kokemuksia?
On. Tärkeintä on että ei itse provosoi millään tavalla, edes kehonkielellä.