Antaisitko "alibin" teinisi kaverille jos tämä
on menossa aborttiin ja sanoo vanhemmilleen olevansa teillä yökylässä (ja äidillä on tapana soittaa ja varmistaa sopiiko asia)?
Kommentit (32)
Lähtökohtaisesti en, mutta varmasti juttelisin tämän teinin kaverin kanssa siitä, miksi hän kokee ettei vanhemmilleen halua kertoa asiasta. Aika monenlaista kaverin vanhempaa on nähty, ja voisin kuvitella muutaman ei-niin-rakentavan tapauksen kyllä.
Minä olisin nuorena varmaan tappanut itseni, ellei kaverin äiti olisi minua auttanut. Kotiin ei todellakaan olisi voinut asiasta kertoa. Remmi olisi sen verran soinut tämän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:04"]
En, ja muutenkin abortti on niin iso ja raskas asia nuorelle että tarvitsee myös vanhempiensa tukea siinä. Ei kannata lähteä salaileen nuorten rinnalla, vaan pysyä aikuisena ja rohkaista nuorta kertomaan vanhemmilleen asiasta. Luvata olla tukena kertomisessa, tulla vaikka mukaan
[/quote]
Minkä ikäiselle abortti on niin iso ja raskas asia? Ei ole itsellä kokemusta alaikäisenä abortista, olin jo 18v ja 2kk vanha kun menin tekemään abortin ja vanhemmille en kertonut mitään. Abortti tehtiin lääkkeillä ja viimeset lääkkeet otin kotona. Hammaslääkärikin pelottaa enemmän.
En antaisi lasteni kaveerata noin holtittomien kanssa.
Jostain syystä en näe tuota skenaariota mitenkään todellisena. Sen lisäksi ettei teini kertoisi minulle, missä "Alisa" oikeasti olisi ollut tai minne menossa, niin tähän päivään mennessä kukaan lapseni teini-ikäisten kavereiden vanhemmista ei ole soittanut minulle että onko heidän lapsensa meillä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:51"]
En antaisi lasteni kaveerata noin holtittomien kanssa.
[/quote]
Tässä taas yksi Mrs Täydellinen, jonka kommentti herättää vain ja ainoastaan vitutusta siitä, miten musta-valkoisia ihmiset ovatkaan.Tuo Mrs Täydellinen, jokakuvittelee, ettei virheitä ja vahinkoja voi tapahtua myös itselleen tai omille lapsilleen.
Abortti on todellakin teinille iso ja raskas asia. Tarvitsee siitä selviytymiseen vanhempiensa apua. Suuri psyykkinen taakka päättää tuollaisesta asiasta.
Fyysinen puolikaan ei aina ole niin helppoa. Itselläni oli tuulimuna, joka oli pakko ottaa pois. Ei tullut tableiteilla ulos, mutta alkoi niin kauhea vuoto, että oli mentävä kiireesti ensiapuun ja kaavintaan. Tuli siis kotona pelkkää vuotoa, mutta raskausmateriaali ei tullut ulos ja sisälle oli kertynyt runsaasti jotain hyytymiä, jotka eivät tulleet ulos. Vuodin niin paljon, että suurimmat maksisiteet eivät riittäneet kuin ihan hetken. Jouduin istumaan vessanpytyllä ja antaa veren valua pyttyyn, kunne olo alkoi huonota ja äkkiä sairaalaan oli mentävä.
Vanhemmilleen pitää pystyä kertomaan tuollainen suuri asia.
Voisitko olla teinin tukena, että hän vois kertoa äidilleen? NImittäin abortti voi aiheuttaa teinille melkoisia psyykkisiä ongelmia ja on hirveää jos äiti ei tiedä miksi nuori voi huonosti, eikä voi häntä auttaa. Vanhemmat ovat vielä vastuussa teini-ikäisistä. Noin iso asia kuuluu vanhemmille jo siksikin että teini saa tukea. Jos vanhemmat eivät pysty tukemaan vaan lisäävät ahdistusta, sitten ehkä vähän eri asia.
Ellei kykene vanhemmilleen kertomaan abortista, on käännyttävä terveyden- tai sosiaalihuollon puoleen. Ja alaikäisen ollessa kyseessä näinhän varmasti asia jo onkin. Ensinnäkin teiniraskaus on vakava asia, kuten aborttikin. Perheessä ilmeisesti on pahoja ongelmia joka tapauksessa. Ja missä on mies, joka lapsen on siittänyt? vai onko koko kirjoitus taas jonkun ajatusvirtaa.
Missään tapauksessa en alkaisi alibeja kehittelemään kellekään. Ajastaan voisi tulla syytetyksi, jos tuolle teinille kävisikin huonosti.
Riippuu minkäikäinen teini olisi kyseessä ja tietäisinkö perhetaustoja. Suosittelisin ehkä kertomaan itse, mutta en menisi selän takana kertomaan kun ei voi ikinä tietää perheestä. Lähtisikö teiniltä henki vai mitä jos perhe saisi tietää että on tehnyt abortin. Tukisin teiniä ja sanoisin että aina voi tulla kysymään neuvoa tai jotain muuta meiltä. Valistaisin ehkäisystä ja hankkisin niitä hälle...
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 11:37"]
Ellei kykene vanhemmilleen kertomaan abortista, on käännyttävä terveyden- tai sosiaalihuollon puoleen. Ja alaikäisen ollessa kyseessä näinhän varmasti asia jo onkin. Ensinnäkin teiniraskaus on vakava asia, kuten aborttikin. Perheessä ilmeisesti on pahoja ongelmia joka tapauksessa. Ja missä on mies, joka lapsen on siittänyt? vai onko koko kirjoitus taas jonkun ajatusvirtaa.
Missään tapauksessa en alkaisi alibeja kehittelemään kellekään. Ajastaan voisi tulla syytetyksi, jos tuolle teinille kävisikin huonosti.
[/quote]
Minä en pelkää syytetyksi tulemista. Varmasti auttaisin jos vanhemmat ovat hankalia. Tai kyllähän sekin jostain epäluottamuksesta kertoo ettei teini haluakaan näiden tietävän. Minäkin jouduin salailemaan monia asioita nuorena, koska vanhempani lukitsivat pumpuli-linnaan jos edes kuulivat kynteni katkenneen. Sellainen ei ole tervettä eikä siitä herkästi pois opita.
En alkaisi epärehellisen ihmisen maineeseen ja en omaa lastanikaan yllyttäisi moiseen. Kannustaisin kertomaan totuuden äidilleen. Abortin jälkeen voi tulla vuotoa ja tulehdusta ja ainakin henkistä kipuilua. Millä tavalla selittäisit valehtelun myötä nuo oireet jatkossa?