Mitä tehdä, kun mies ei osaa kommunikoida normaalisti?
Miehelläni on vakavia haasteita kommunikoinnissa, hän myöntää sen itsekin välillä. Tämä aiheuttaa jatkuvia väärinymmärryksiä puolin ja toisin ja minun tyytymättömyyttäni parisuhteeseen.
Olen yrittänyt keskustella asiasta, olen puhunut suoraan ja selkeästi yms., mutta mikään ei vaan tunnu auttavan. Mies on kyllä kehittynyt joissain asioissa, mutta päivittäin tulee miljoona haastavaa tilannetta, joissa kommunikaatio ei toimi. Välillä mies on niin omissa ajatuksissaan, että ymmärtää jokaisen sanomani täysin väärinpäin: jos esim. sanon, että mennäänkö kauppaan, hän ymmärtää minun sanoneen, että ei mennä tänään kauppaan.
Olen edellisessä avioliitossani tottunut jakamaan kaikki asiat ja tämä asioiden jakamattomuus ynnä muut puutteet kommunikoinnissa tekevät minut tyytymättömäksi.
Muilla vastaavaa miestä ja miten olette saaneet suhteenne toimimaan?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Sinunko mies söi ne lasten vanukkaatkin?
En tiedä mistä puhut. Mies ei myöskään kehu minua koskaan muuta kun erittäin harvoin ns. väkinäisesti opeteltuna kun olen siitäkin sanonut. Hän ei osaa pyytää koskaan anteeksi. Hän ei osaa ilmaista tunteitaan, ei negatiivisia eikä positiivisia vaan hautoo kaiken sisällään. Itse olen hänen vastakohtansa, olen erittäin avoin ja haluaisin puhua vaikeistakin asioista.
Ap
Miten olette päätyneet yhteen, jos kommunikkaatio on jo noin haastavaa?
Siirtykää tärkeissä asioissa kirjoittamaan viestit toisillenne, eli mustaa valkoiselle.
Jos toinen kumppaneista puhuu paljon enemmän kuin toinen, sen hiljaisemman korvat menevät vähitellen kokonaan umpeen. Näin kävi minulle yhden mieskaverin kanssa, en vain enää jaksanut keskittyä hänen puhetulvansa seulomiseen, josko siellä olisi ollut jotain tärkeää. Lakkasin kuulemasta enkä tehnyt sit tahallani, niin vain kävi.
Miten kummassa olet tuollaiseen ihastunut, ja jopa parisuhteeseen asti joutunut? Jos tuollainen on äkillisesti jälkeenpäin ilmaantunut, suosittelisin aivojen tutkimusta.
Oletko miettinyt minkä tarpeen sinussa tyydyttää tuo halu muuttaa toista ihmistä?
Mitä saat tuosta suhteesta? Riittääkö se?
Minä lähtisin kävelemään.
Mistä te löydätte noita autisteja?? 😁😁
Kysy lääkäriltä tai puheterapeutilta, jos tilanne tuntuu vakavalta.
Sellainen iltapäivätarina työttömän näppäimistöltä iltapäivän ratoksi. Oliko tämä sun mielestäsi muka oikeasti hyvä sepustus?
Suosittelen savumerkkeihin siirtymistä, kun puhe ei kerran tule ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te löydätte noita autisteja?? 😁😁
Porvoossa on näitä kultakimpaleita joka oksalla. Sieltä voi valita vapaasti :)
No tulee kyllä mieleen, että sinäkö sen yksin määrittelet, mikä on normaalia? Ihmiset ovat yksinkertaisesti ihan erilaisia sen suhteen kuinka avoimesti haluavat kertoa kaikki mielenliikahduksensa, eikä siinä ole mitään yksiselitteisesti oikeaa tapaa. Itse olen sellainen, että väsyn ihmisiin, jotka haluavat vatvoa ihan kaikkea ja puhua vaikeistakin asioista tarkoittaa lähinnä asioiden tekemistä vaikeiksi, vaikka ne voisi vain ohittaa. Toki jos toinen on ihan simpukka, sekin on hankalaa. Mutta oikeasti: kuka määrittelee, mikä on normaalia? Jos et halua elää tuollaisessa suhteessa, voit lähteä ja sinulla on siihen täysi oikeus, mutta kumppanin muuttamiseen sinulla ei ole oikeutta.
Mies ei ollut aluksi tuollainen. Olen nimenomaan miettinyt voisiko hän olla autistinen ja oireet olisivat nyt pahentuneet stressin myötä. Hän on korkeasti koulutettu ja hyvässä tehtävässä työelämässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kommunikoikaa epänormaalisti.
Niin olemme nyt tehneetkin ja minäkin olen vähentänyt omaa kommunikointiani, mutta en ole yhtään tyytyväinen. Olen tottunut jakamaan asioita ja nyt tuntuu kun en tietäisi miehestä mitään. Olen siirtynyt tärkeissä asioissa kirjalliseen kommunikointiin, koska mieheni saattaa jälkikäteen sanoa ettei ole sanonut jotain tai että emme ole jotain sopineet.
Ap
Aloituksesta ei voi varmuudella sanoa, kommunikoitko sinä selvästi. Koet kysyneesi, mennäänkö kauppaan. Oletko kuitenkin sanot "Jaksaisko tänään mennä kauppaan" tai "Pitäiskö taas mennä kauppaan" tai "Pitäisi taas mennä kauppaan"? Onko mies voinut tulkita että OK, ei tarvitse tänään mennä tai että sinä hoidat?
Yritätkö sälyttää hänelle arviointivastuuta puhuessasi vai mikset vaan sano, että "Kohta pitää lähteä kauppaan. Tuletko mukaan?" Miksi molempien muuten pitäisi käydä kaupassa? Vain toinen voi hyvin mennä.
Mieheni on yhtä hiljainen, kuin mykkä paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ollut aluksi tuollainen. Olen nimenomaan miettinyt voisiko hän olla autistinen ja oireet olisivat nyt pahentuneet stressin myötä. Hän on korkeasti koulutettu ja hyvässä tehtävässä työelämässä.
Ap
Voisiko löytää jotakin keinoja stressitason laskemiseen? Entä miehellesi vaihtoehtoisia tapoja kommunikoida ja ilmaista ajatuksiaan? Onko jollakin tavalla taiteellinen tai luova? Musikaalinen?
Ehkä stressi saa miehesi sulkemaan omat tunteensa itseltäänkin? Hän voisi kaivata keinoja saada yhteys takaisin omiin tunteisiinsa.
Jotakin maadoittavaa, esim tietoisen läsnäolon harjoituksia? Syvähengittämistä?
Sinunko mies söi ne lasten vanukkaatkin?