Hybridimalli työpaikalla, toimiiko?
Toimiiko se teillä? Meillä ei toimi. Etätyöpäiviä saa tehdä, mutta kokouksiin ei pääse etänä osallistumaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saisin tehdä etänä melkein kaiken mutta en voi, koska työnantaja ei saa aikaan hankkia mulle kannettavaa tietokonetta (olen odottanut sitä kohta vuoden). Ilman työkonetta en pääse siis tarvittaviin materiaaleihin ja lisensseihin käsiksi. Keväällä olin monesti ainoa ihminen toimistolla, koska mulla oli vain pöytäkone, kaikki muut noin 15 henkeä etänä.
Tunnen olevani todella arvostettu työntekijä.
Saisit tehdä etänä.... siis mitä. Mikä on todellinen syy siihen, että muut tekee etänä ja sä et. Olisin ottanut tuon esimiehen kanssa esiin jo aiemmin.
Saisin olla etänä, jos voisin tehdä työni etänä, mutta en voi, koska ei ole tarvittavia välineitä. Asia on kaikkien tiedossa mutta ei kiinnosta ketään muuta kuin minua. Miksi kiinnostaisikaan, hyvinhän muilla menee etäillessä ja kiva kun joku päivystää toimistolla jos tulee vaikka posteljooni tuomaan paketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saisin tehdä etänä melkein kaiken mutta en voi, koska työnantaja ei saa aikaan hankkia mulle kannettavaa tietokonetta (olen odottanut sitä kohta vuoden). Ilman työkonetta en pääse siis tarvittaviin materiaaleihin ja lisensseihin käsiksi. Keväällä olin monesti ainoa ihminen toimistolla, koska mulla oli vain pöytäkone, kaikki muut noin 15 henkeä etänä.
Tunnen olevani todella arvostettu työntekijä.
Saisit tehdä etänä.... siis mitä. Mikä on todellinen syy siihen, että muut tekee etänä ja sä et. Olisin ottanut tuon esimiehen kanssa esiin jo aiemmin.
Saisin olla etänä, jos voisin tehdä työni etänä, mutta en voi, koska ei ole tarvittavia välineitä. Asia on kaikkien tiedossa mutta ei kiinnosta ketään muuta kuin minua. Miksi kiinnostaisikaan, hyvinhän muilla menee etäillessä ja kiva kun joku päivystää toimistolla jos tulee vaikka posteljooni tuomaan paketin.
Mä kyllä vähintään tulisin sinne toimistolle verkkareissa ja villasukissa tassuttelemaan teemuki kädessä. Itse asiassa parhaat vuodet mun töissä oli, kun välilllä olin ainut toimistolla. Kaikki hyvät fasliteetit vain mun käytössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksnisesti toimii kyllä, kokoukset saadaa pidettyä hybridinä ja normiarki pyörii.
mutta uusien innovaatioiden teko on vaikeampaa, koska:
- Teams ohjaa työskentelyä aika vahvasti ja kaikki syntyvät ratkaisut tuntuvat olevan vanhan toistoa. UUTTA ja UUDENLAISTA ei synny. Ei myöskään sellaisia odottamattomia ideoita, joiden syntyä ei ole osattu ennustaa, aikatauluttaa ja ohjeistaa.
- osa väestä "osallistuu" kovin passiivisesti. Eli kokouksessa on kylllä linja auki, mutta eivät koskaan sano mitään, ellei suoraan kysy. Ja joiltain kysyessä saa huudella että "Mikko, Mikkooooo", eikä koskaan saa vastausta kun k.o. henkilö on vaan avannut linjan ilman ääniä ja tekee oikeasti jotain ihan muuta jossain ihan muualla. Tämä ei ole kovin hyvä yleiselle työilmapiirille.
Omasta mielestäni isoin ongelma on nyt kuitenkin se, että lähi- ja etäkokouksia on saman päivän aikana ilman kunnollisia siirtymäaikoja, mutta työpaikalla ei ole etäkokouksiin osallistumiselle sopivia tiloja ja välineitä. Ei sen kokoisia näyttöjä, että näisi ruudulta dataa josta pitäisi keskustella, ei huoneita joissa voisi puhua salassapidettäviä asioita, ilman että kaikki satunnaiset ohikuljat kuulevat jne. Johtaa siihen, että osan aikaa ei tiedä, mistä keskustelee (onko se nyt miljoona vai miljardi mitä tuossa lukee? Nouseeko tuo käyrä viime vuonna vai vasta ensi vuonna) ja osan ajasta tietää, että tähän minulla olisi tärkeää sanottavaa, muttten voi sanoa sitä kun kuka tahansa jolle asia ei kuulu, voisi kuitenkin kuulla.
Mitä tuohon passiivisuuteen tulee, niin eivätpä kaikki ole äänessä live-palavereissakaan - eikä tarvitsekaan olla. Jos ei ole mitään sanottavaa, niin miksi pitäisi olla äänessä? Siitäkö se yhteisöllisyys syntyy, tyhjänpäiväisestä hölötyksestä ja päällehuutamisesta?
Jos ei ihmisellä ole palaverissa mitään sanottavaa, virhe on tehty siinä kohtaa kun hänet on kutsuttu mukaan.
No se varmaan riippuu siitä miten muut kokee asian. Jos se, että et ole paikalla tulee ongelmaksi sinulle ilmoitetaan kyllä. Ei siihen heti puututa.