Miksi leipäjonot Kalliossa ja keskustassa?
Miksi Hurstin leipäjono on Kalliossa? Siellähän asunontojen hinnat nousevat koko ajan. Hesarissa oli juttu, että siirtyisi Hakaniemeen tai Eduskuntatalon portaikolle. Miksi ihmeessä Hakaniemeläisille leipäjono? Kallio ja Hakaniemihän on melkeen keskustassa, ei siellä köyhiä asu. Miksei leipäjono ole Lähi-Itä-Helsingissä tai Pohjoisessa? Enemmän Malmilla on köyhiä kuin Hakaniemessä.
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:18"]
Myllypurossa on myös leipäjono. Luulen että leipäjonojen paikat määräytyvät hyvien liikenneyhteyksien mukaan.
[/quote]
Mutta miksi ihmeessä keskustan lähettyville pitäisi tunkea leipäjonoja? Eikö keskustalaan muuteta juuri sen takia, ettei tarvitse katsoa köyhyyttä? Ei kukaan Punavuoressa tai Ulliksessa halua katsoa, kun köyhät jonottavat ilmaista pöperöä.
Tunnen useita vanhuksia jotka asuvat keskustassa ja tarvitsevat ruoka-apua eläkkeensä ollessa todella pieni. Yleensä ovat entisiä "kotirouvia" jotka eivät eläkettään ole kartuttaneet... Maksavat yhtiövastikkeensa, ruokansa, laskunsa, elämisensä, lääkkeensä ym. n. 900e kuukausituloilla.
"Myllypurossa on myös leipäjono. Luulen että leipäjonojen paikat määräytyvät hyvien liikenneyhteyksien mukaan. " - Juuri niin sen pitäisikin mennä, että leipäjonot ovat siellä, minne, niitä tarvitsevien on helpointa päästä. - toisaalta joskus olen miettinyt, että on toisaalta hyvä, että leipäjonot ovat näkyvissä, kertovathan ne omalla tavaallaan tämän "hyvinvointivaltion" elämästä. On arveluttavaa, jos jokin yksittäinen kaupunginosa tai alue muodostuu vain köyhien, tai vain rikkaiden asuinalueeksi. Toki ymmättän, että he, jotka joutuvat seuraamaan tai näkemään leipäjonoja omilla kotikulmillaan, vaikka kodin ikkunasta, niin ei "se" ole oikein tai kovin kaunista katseltavaa. Mutta luulempa, että vähintään yhtä tympeää on olla siinä seisten kylmässä ja odottaa leipäpussia jonossa.
Kyllä jotain tarttis tehrä, ettei leipäjonoja tarvittaisi. Niin se on.
Kalliossa asuu paljon syrjäytyneitä ja köyhiä, et selvästi ole käynyt siellä.
Hursti löysi tarkoitukseen soveltuvan tilan Kalliosta, siinä yksi syy. Kaikki leipäjonot eivät voi olla lähiöissä, sillä köyhiä asuu joka puolella. Kallioon on hyvät liikenneyhteydet. Eivät kaikki ilmaisruokas tarvitsevat asu kaupungin vuokra-asunnoissa lähiöissä.
Kalliossakin on kaupungin vuokra-asuntoja. Ja vaikka Kallio onkin viime vuosina kallistunut ja porvarillistunut, on siellä edelleen myös pienituloisia ja köyhiä, ne ääripäät ei ole mihinkään hävinneet.
Myllypurossa on myös leipäjono. Luulen että leipäjonojen paikat määräytyvät hyvien liikenneyhteyksien mukaan.