Mitä hississämme tapahtuu aamuisin?
Talo jossa asun on 6 kerroksinen, osa asukkaista eläkeläisiä, jotka eivät lähde töihin. Joka arkiaamu 5-5:15 välisenä aikana alkaa hissiralli, joka kestää useita minuutteja. Hissi liikkuu ja pysähtyy arviolta joka kerroksessa. Huoneistojen ovien kiinni laittamista ei kuulu (asun vitosessa eli uskoisin että kuulen 3-6 kerrosten ovet). Peräkkäisiä hissin liikahduksia pienillä säännöllisillä väleillä on monta. En ole vielä saanut itseäni siihen aikaan rappukäytävään tutkimaan tilannetta ja tämä mysteeri on alkanut mietityttämään todella paljon.
Hissi on vanha, eli ei ole automaatiota, joka voisi itsestään liikutella sitä.
Veikkauksia?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikkuuko postinjakaja oikeasti missään noin aikaisin? Meillä posti tulee mylhään iltapäivällä, myöhäsimmillään on tullut seitsemältä illalla! Lehdenjakaja taas liikkuu aikaisemmin, kahden - kolmen maissa yöllä. Mutta tämä tottakai riippuu alueesta.
Jos kyseessä olisi postin- tai lehdenjakaja, kai ap osaisit päätellä postiluukun kolahduksesta että sehän se oli? Vai eikö sinulle tule mitään lehteä? Silloinhan käytävästä kyllä kuuluisi myös postiluukkujen kolina.
Etkä tiedä, mitä eroa on aamulehdenjakajalla ja postinjakajalla? Kyllä on typeriä ihmisiä olemassa.
Minä ihmettelen miten se hissin ääni kuuluu sisälle asuntoon?
Asun itse hissin vieressä ylimmässä kerroksessa enkä todellakaan kuule mitään vaikka omaan kerrokseen joku tulisikin saati sitten käyttäisi hissiä.
Täällä palstalla moni valittaa vessan vetämisen äänistä, onko siis seinät pahvia vai miten se voi naapuriin kuulua? Tai suihku?
Vierailija kirjoitti:
Asun itse hissin vieressä ylimmässä kerroksessa enkä todellakaan kuule mitään vaikka omaan kerrokseen joku tulisikin saati sitten käyttäisi hissiä.
Täällä palstalla moni valittaa vessan vetämisen äänistä, onko siis seinät pahvia vai miten se voi naapuriin kuulua? Tai suihku?
No justiinsa, olet sitten jossain tynnyrissä kasvanut… Olet hyvin onnekas oikeasti, koska yleensä kerrostaloissa TODELLAKIN kuuluu nuo kaikki mainitut asiat ja paljon muutakin. Mä asun uudessa talossa, jossa hissi ei kolise, mutta kyllä mä silti kuulen sen äänen kun se tulee omaan kerrokseen ja ovet aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikuu kaikki äänet rappukäytävästä sisälle. Ei se hissin liikkuminen kuulu, mutta ovien avaamiset kuulee.
Muuta omakotitaloon, vaikutat olevan sellaista ison tontin omakotitalo tyyppiä. Ei häiritsisi naapurit ja hissi.
Mä muistan kun asuin seudulla, jossa oli paljon kerrostaloja ja joihin välitettiin huumeita. Kerran seurasin sitä salaa keittiön ikkunasta. Se oli juuri tuollaista, että menivät joka talon rappuun.
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikkuuko postinjakaja oikeasti missään noin aikaisin? Meillä posti tulee mylhään iltapäivällä, myöhäsimmillään on tullut seitsemältä illalla! Lehdenjakaja taas liikkuu aikaisemmin, kahden - kolmen maissa yöllä. Mutta tämä tottakai riippuu alueesta.
Jos kyseessä olisi postin- tai lehdenjakaja, kai ap osaisit päätellä postiluukun kolahduksesta että sehän se oli? Vai eikö sinulle tule mitään lehteä? Silloinhan käytävästä kyllä kuuluisi myös postiluukkujen kolina.
Kyllä se itse asiassa liikkuu, Helsinkiin jaetaan aamuyön aikana. Kun itse jaoin, oltiin jo kahden maissa yöllä odottamassa ensimmäistä painosta. Homma oli usein ohi viiden maissa aamulla, minulla ei olltu montaa piiriä. Isommilla paikkakunnilla on erikseen jakelufirmat ja pienemmille paikkakunnille jakelu tapahtuu päiväpostin yhteydessä.
Ap, löydät vastauksesi kirjasta nimeltä Pimeän arkkitehti.
Lehdenjakaja. Ei sitten tullut mieleen?
Meillä oli vastaava mysteeri edellisessä kerrostalossa jossa asuimme ja hissi ei ollut edes niin vanha (2001). Kauan mietimme, että kuka ihme rällää öisin ylös alas siten, että hissi pysähtyy joka kerroksessa avaten ja sulkien ovensa. Asia selvisi kun menimme sitten katsomaan niin aivan yksihän se siinä huristeli eli hississä vika. Alkoi myöhemmin tekemään tätä myös päivisin ja välillä oli täysin toimimatta. Hissihuoltoon soittaminen tuli siinä kolmen vuoden aikana tutuksi varsinkin kun asuimme ylimmässä kerroksessa lasten kanssa. Hissiä kävi joku huoltamassa lopulta viikoittain ja korjaajatkin sitä manasivat. Kävipä kerran hissiasentajaryhmäkin sitä katselemassa koulutusmielessä. Taisi olla niin erikoinen yksilö. Meidän aikana sitä ei kuitenkaan vaihdettu uuteen. Taitaa olla niin tyyristä hommaa, että ryhtyvät yhtiössä siihen vain pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava mysteeri edellisessä kerrostalossa jossa asuimme ja hissi ei ollut edes niin vanha (2001). Kauan mietimme, että kuka ihme rällää öisin ylös alas siten, että hissi pysähtyy joka kerroksessa avaten ja sulkien ovensa. Asia selvisi kun menimme sitten katsomaan niin aivan yksihän se siinä huristeli eli hississä vika. Alkoi myöhemmin tekemään tätä myös päivisin ja välillä oli täysin toimimatta. Hissihuoltoon soittaminen tuli siinä kolmen vuoden aikana tutuksi varsinkin kun asuimme ylimmässä kerroksessa lasten kanssa. Hissiä kävi joku huoltamassa lopulta viikoittain ja korjaajatkin sitä manasivat. Kävipä kerran hissiasentajaryhmäkin sitä katselemassa koulutusmielessä. Taisi olla niin erikoinen yksilö. Meidän aikana sitä ei kuitenkaan vaihdettu uuteen. Taitaa olla niin tyyristä hommaa, että ryhtyvät yhtiössä siihen vain pakon edessä.
No tämähän mielenkiintoista! Meillä 60-luvun hissi, noinkohan se kykenee itekseen tommoiseen toimintaan. Toivottavasti saan herättyä huomenna ja selvitettyä tilannetta :D
-ap
Katso vanha elokuva nimeltä HISSI. Se antaa sinulle vastauksen.
Lehdenjakajat eivät yleensä kolauttele enää postiluukkuja.
Ei ainakaan meidän talossa.
Itselleni tulee sanomalehti viiden maissa enkä koskaan ole kuullut yhtäkään postiluukun kolautusta, oman oveni kohdalla enkä muidenkaan.
Tässä kerroksessa tulee kolmelle ihmiselle sanomalehti klo 5 maissa aamulla, ja lehdenjakaja vain työntää kevyesti puolittain lehden postiluukusta sisään. Ei kolise, eikä häiritse ketään.
Mistään ovista ei enää lehtiä varastella, koska useimmat lukee ilmaisen lehden verkosta tai tilaavat digisanomalehden.
Veikkaan siivoojaa, jolla on isommat ämpärit ja kamppeet hissin sisällä. Postinkantaja ottaa kärrystä tarvitsemansa, menee ylimpään kerrokseen hissillä ja sitten kävellen alas.
joo postiluukkujen kolinaa ei kuulu mikä on myös vähän hämmentävää. Tiedän että naapurilleni tulee lehti eli pitäisi hyvinkin läheltä kuulua. Pitänee pistää huomenna ihan herätys 4:55 etten missaa stalkkaustani.
-ap