Sauna- tai paljuhullut ja minä, yhteissaunomisesta ja paljuttelusta kieltäytyvä. Kuinka selvitä?
Tiedätte varmaan niitä ihmisiä, joille saunominen on kaikkein pyhintä ja saunomisesta kieltäytyminen pahin loukkaus. Usein saunahulluus ja paljuhulluus asuvat samassa ihmisessä. He kokevat tulevansa henkilökohtaisesti loukatuiksi, ellei kieltäytymisen syynä ole sairaus, heikotus tai muu "oikea syy".
Minä en tykkää saunoa porukassa. En perheen kanssa, en puolison kanssa, mutta aivan yksin saunon mielelläni. Useamman kerran olen muiden kanssa kokeillut saunonut aikuisiällä, ja yhtä hirveää joka kerta. Ahdasta, meluisaa, saunan lämpötila on joko liian matala tai liian korkea ollakseen mukava, jonkun märkä käsivarsi koskee minuun, hiki lemuaa, kiusallista. En halua saunoa muiden kanssa, joten kieltäydyn.
Sama koskee paljuttelua. En halua minne sinne yksinkään, vielä vähemmän muiden kanssa. En vain pidä kuumassa vedessä lillumisesta. Katsokaapa muuten joskus paljuillan jälkeen sitä paljun pintaa: se on kuin jauhelihakeitto rasvoineen, irtokarvoineen ja ihohiutaleineen. Hyi yök.
Arvatenkin muut vetävät herneen nenään, kun en halua osallistua saunomiseen tai paljutteluun. Tai ymmärtävät asian niin, että minä en halua olla alaston tai meikitön muiden edessä (vaikka se on mulle se ja sama) tai häpeän kroppaani. Eivät ymmärrä tai halua ymmärtää minun kantaani.
Kommentit (29)
Minä olen ratkaissut asian seurustelemalla ainoastaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka ymmärtävät fraasin "kiitos ei"- merkityksen.
Sinähän se tässä hullu olet, eikä kukaan muu. Kuvittelet, että joku haluaa saunoa juuri sinun kanssasi. Jo on aikoihin eletty. Voin kertoa, ettei kukaan halua sinun kanssasi saunaan.
Olen tottunut saunomaan keskieuroopassa nakukylpylöissä. Mikä siinä alasti olemisessa on niin vaikeaa?
Minkä paskasakin kanssa te oikein liikutte? En ole koskaan missään tilanteessa törmännyt siihen että jotakuta painostetaan saunaan tai paljuun.
Mitäpä jos hetkeksi unohdatte Minä-Minä-Minä -vaihteen ja vastaatte kutsuun myöntävästi ja menette ALASTI SAUNAAN JA PALJUUN.
Että semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen kuin ap. En halua mennä saunaan tai paljuun kenenkään kanssa. Käyn suihkussa ja ammeessa, yksin. Saunasta en pidä ollenkaan. Tuntuu, että Suomessa olen friikki tämän takia.
Höpöhöpö, kuvittelet vaan et sua pidetään outona.
Tapa tuokin tuntea itsensä erityiseksi.
Minäkään en pahemmin pidä saunomisesta, mutta sellainen kuppainen mökkisauna, jonka isoisoäiti pesi viimeksi Kekkosen aikaan ja jossa on litra haaleaa vettä per saunoja peseytymiseen, saa minut voimaan pahoin.
Kehitä iho-ongelma. Esim. psori tai atooppinen ekseema. Jälkimmäinen on yleinen vaiva. Sanot et ihotautilääkäri on kieltänyt, vaikka "ihottuma olisi hyvässä vaiheessa". Googlaa jokin kortisoni, mitä sanot käyttäneesi ja osta perusrasvatuubi apteekista. Lueskele vähän kokemuksia. Kerro et ihosi tulehtuu helposti.
En ole koskaan mennyt, eikä kukaan ole kyseenalaistanut päätöksiäni, ikää jo 70 vuotta. Outo vässykkä olet ap.