Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko laittanut lapsesi parempaan kouluun kuin lähikoulu olisi ollut?

Vierailija
25.01.2015 |

Ja mikä oli peruste?

Nyt tämä "koulushoppailu" haluttaisiin kieltää, jolloin ainoa vaihtoehto vaihtaa koulua olisi muuttaaminen. Mitä mieltä?

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194955831253/artikkeli/arhinmaki+koulushoppailu+olisi+jarkevaa+kieltaa.html

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme tähän niin katsoin tarkkaan, että tämä on ns. paremman koulun aluetta ja lapsi menee automaattisesti sinne. Näiden kahden koulun välillä on aikamoinen kuilu, lasten käytöksistä näkee helposti, kuka on mistäkin koulusta.

Vierailija
42/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:41"]

Laitoin lapseni yksityiseen kouluun, kyllä. Valinta oli päätetty jo ennen lapsen syntymää edes. Itseasiassa pakkokin, sillä jonot ovat pitkät.

[/quote] onko Suomessa yksityisiä peruskouluja???????

[/quote]

Steiner-koulu varmaankin. Eikä niihinkään ole enää pitkään aikaan tarvinnut ilmoittautua syntymän aikaan. Tampereella mainostavat joka vuosi kuinka paikkoja jää auki, voi tulla. En kyllä suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kaupungissa, jossa tätä ongelmaa ei ole.

Vierailija
44/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home-epäilyn tms. sisäilmaongelman takia laittaisin - kuskaamme jo nyt lapsia vähän kauemmas päiväkotiin, kun lähipäiväkoti on tasakattoinen 60-luvun rakennus ja en halunnut ottaa riskiä. Terveyttä ei ole kuin yksi ja jos sen pilaa lapsena homealtistuksella, niin se hankaloittaa koko loppuelämän.

Lähikoulumme on ihan ok, mutta sanoin jo nyt miehelleni, että lapset sitten valitsevat ylimääräisen A-kielen, sillä viimeistään yläkouluun mennessä nämä A-kielen lukijat laitetaan lukujärjestysteknisistä syistä yleensä samalle luokalle. Ja tyypillisesti A-kieltä valitsevat akateemisesti menestyvät oppilaat, joiden vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä - eli näillä luokilla ei paljon häiriköitä näy. Ero näkyy luokan keskiarvossa ja tuntien rauhallisuudessa.

T: yläkoulun opettaja

Vierailija
45/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittiin yläasteen kohdalla kyllä, mutta päädyimme lähi-yläasteeseen, jossa jatkuu lapsen opiskelema ylimääräinen kieli.

Yläaste on iso, mutta kieliluokka pieni ja opettajat hyviä.

Olemme kannustaneet lasta siihen, että pitää huolen omista asioistaan ja keskittyy opiskeluun.Hyvin on sujunut tähän saakka. Koulumatka 10 min kävellen. Vaihtoehtona olisi ollut bussimatka 30 min toiseen parempaan kouluun.

Kaikenlaista porukkaa toki isoon kouluun mahtuu ja myös erityisluokkia. Tässä kuitenkin myös oppii toimimaan erilaisten ihmisten ja perheiden kanssa ja uskon, että jatkossa tästäkin on hyötyä elämän varrella.

Vierailija
46/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 03:23"]Lapseni ovat Sykissä ja parempaa koulua en olisi voinut löytää. Opetus ja oppilasaines ovat hyviä. Kouluun pääsee valintakokeen kautta.
[/quote]

Mä taas tein sen virheen että laitoin lapset kauemmaksi kouluun, SYK:iin. Kadun sitä päätöstä edelleen, vaikka lapset jo aikuisia.

Vierailija
47/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En "koulushoppaillut", vaan muutin. Edellisestä koulusta kyllä myös vaihdetaan paljon pois muihin lähialueen kouluihin, siis Eltsusta. Arhinmäki muuten kävi koulunsa siellä.

Vierailija
48/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin suljetulla aluella ja ei haluttu muuttaa ennen kuin lapsi pääsi lähikouluun. Tämä koulu on uusin ja alakoulu on alueen pienempiä. Nyt asutaan alueella, josta todennäköisesti ei olisi ko. kouluun olisi päässyt. Molempiin kouluhin lähes sama matka, joten ei ollut pakko vaihtaa kouluakaan muuton takia.

Vierailija
49/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:11"]

Pääkaupunkiseudun ongelmia. Koska en onneksi asu siellä niin ei ole tarvinnut. Meidän isossa lähikoulussa on 400 oppilasta ja ehkä 20 mamua, ei siis ongelmia. 

Tästä huolimatta laittaisin lapseni painotuskouluun jos hänellä ilmenisi kiinnostusta ja taitoa johonkin erityisasiaan. Oli mamuja tai ei. Yleensä näissä painotuskouluissa saa muutenkin laadukkaampaa opetusta.

[/quote]

Ei kyllä ole koko pääkaupunkiseudunongelma. Meidän kunnassa on todella vähän ulkomaalisia ylipäätään. Tämä johtuu siitä että täällä ei ole paljoa vuokra-asuntoja eikä HSL:n halpoja lippu ja julkinen liikennenkin on melko onnetonta. Täällä tarvii rahaa että voi ostaa asunnon ja pitää vielä kahta autoa.

Vierailija
50/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. En jaksanut seurata enää lähikoulun ongelmia ja niiden painamista villaisella. Jatkuvaa varastelua, tavaroiden rikkomista ja sotkemista, kiusaamisia. Opettaja ei puuttunut näihin ollenkaan.

Vierailija
51/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voitko kommentoida tarkemmin, mitä tarkoitat. Miksi kadut? Kouluhan on aina rankattu huippukouluksi.

Vierailija
52/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole lähikoulussa. Lähikoulu huonossa maineessa, itsellenikään ei muodostunut hyvä kuva kahden ensimmäisen vuoden aikana, jona siellä kävivät. Lisäksi kielivalinta, jota ei voi lähikoulussa lukea. Valitsimme SYK:n. Olemme tyytyväisiä ja lapset viihtyvät hyvin.

Vierailija
53/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää myöntää, että kaksikieliset lapsemme menivät alueen sen kieliseen kouluun missä oli vähemmän maahanmuuttajia. Asuimme koulun vieressä ja "tutustunut" lapsiin ja tapoihinsa. Ei se ollut ainoa syy, mutta vaikutti paljon. 

Vierailija
54/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse koulushoppaillut 90-luvun alussa: hain ja pääsin musiikkiluokalle, joka oli ei ollut lähikoulussa. Kamalaa! Omien lasten lähikoulu on ihan ok, tavallinen peruskoulu. Täällä kaikki painotetut linjat on kaupungin keskustassa, joten jos johonkin itse tahtovat hakea niin saavat niin tehdä, mutta bussilla pitää sitten itsenäisesti osata kulkea. 

Vierailija
55/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse koulushoppaillut 90-luvun alussa: hain ja pääsin musiikkiluokalle, joka oli ei ollut lähikoulussa. Kamalaa! Omien lasten lähikoulu on ihan ok, tavallinen peruskoulu. Täällä kaikki painotetut linjat on kaupungin keskustassa, joten jos johonkin itse tahtovat hakea niin saavat niin tehdä, mutta bussilla pitää sitten itsenäisesti osata kulkea. 

Vierailija
56/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:04"]

Muutin lapsia saatuani Helsingissä niin hyvälle asuinalueelle että lähikoulut kelpaavat lukiota myöten. 

[/quote]

Lukioon ei mennä alueen mukaan vaan valinnat tehdään keskiarvon mukaan. Tiedoksi... 

Vierailija
57/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olwn laittanut enkkuluokille.

Vierailija
58/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun lähikoulu olisi "monikulttuurinen", niin yllättäen olisi ko. alueelta olis kovasti tunkua musiikkiluokille yms. erikoisluokille muihin kouluihin...

Vierailija
59/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Kaikki ovat saaneet hyvät perustiedot viereisestä lähikoulusta, jossa on paljon maahanmuuttajia ja erityiskoulu puheen kehityksen eri häiriöille. Koulu on aika pieni pääkaupunkiseudun mittapuun mukaan, kaikki viihtyvät ja yhteistyö vanhempien kanssa toimii.

Vierailija
60/78 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lapseni yksityiseen kouluun, kyllä. Valinta oli päätetty jo ennen lapsen syntymää edes. Itseasiassa pakkokin, sillä jonot ovat pitkät.