Kituuttaminen hoitovapaalla, kun miehen tulot vaikuttavat tukeen
Olen nyt hoitovapaalla ja saan n. 700 eur kotihoidontukea kuukausittain. Lapset ovat 11kk ja 2v. Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin. Hänellä itsellään on erittäin hyvä palkka (noin 8500 eur bruttona tms.). Mies kuitenkin haluaa, että jaamme ruokakulut ja lasten kulut täysin puoliksi, mistä seuraa se, että joudun itse kituuttamaan pelkällä halpismakaronilla ja puurolla ainakin arkipäivät.
Lapsille toki ostamme kunnon ruoat ja vaatteet, mutta itselläni on talous todella tiukilla, sillä maksan miehelle myös asunnon koko vastikkeen, sähkölaskuista puolet sekä pienen osan vakuutuksista sekä auton bensoista (itselläni ei ole tosin edes ajokorttia, mutta mies veloittaa minulta bensat, jos menemme esim. sukulaisten luo käymään autolla pidemmän välimatkan päähän).
Joka tapauksessa olisi tarkoitus laittaa lapset ensi syksynä päiväkotiin, jolloin pienempi olisi vasta 1,5-vuotias, sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap. Mietin tässä vain, että olisiko jotain vinkkejä, miten selviäisin taloudellisesti.
Kommentit (83)
Miksi ihmeessä olet tehnyt lapsia tuollaisen miehen kanssa? En ikimaailmassa suostuisi tuollaiseen järjestelyyn.
Mene töihin. Ja kerro miehelle mitä tarkoittaa olla perhe- se tarkoittaa yhtä tulotasoa.
Muuttakaa sellaiseen asuntoon, jossa sinullakin on varaa asua. Oikeasti pakko olla provo.
Ai niin! Tässä on vielä sekin, että en saa itse ainakaan käyttää edes lasten lapsilisiä eikä niitä saa toistaiseksi käyttää mihinkään, sillä mies haluaa, että ne säästetään lapsille tulevaisuutta varten. Joten en siis saa koskea lapsilisiin lainkaan edes ostaakseni lapsille vaatteita tai leluja tms. Hän myös on ottanut toisen lapsen lapsilisät omiin nimiinsä muutenkin, mutta ne menevät säästötilille erikseen. T. Ap
Öö... Sairasta. Miksi olet yhdessä tuollaisen miehen kanssa? Selvästikään et ole hänestä edes taloudellisesti riippuvainen, joten antaa heittää. Kuulostaa täysin järjettömältä, kun tuloero on noin suuri. Veloittaa sinulta bensat? Huhhuh.
Mitä kituuttamista tuo muuten edes on, että saat 700e kotihoidontukea? Tuossahan on jo joku kuntalisä varmaan päälle, eihän pelkkä kh-tuki ole noin paljon? Jos miehen tulot eivät vaikuttaisi, saisit huimat 180e lisää...
Sun tietty kannattaa erota, tuossa tilanteessa elintasosi paranee merkittävästi.
Eli provo koska saman perheen kaikki lapsilisät tulevat aina samalle tilille. Hullu maailma, joskus totuus tarua ihmeellisempää.
Paljonko veloitat mieheltä lasten hoitamisesta / kk?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:05"]
Käsitinkö oikein. Siis mies ansaitsee 8500 ja sinä hoidat yhteisiä lapsiasi ja saat 700 kuussa. Te pistätte kulut puoliksi ja sinä syöt jotain makaroonia, kun mies ilmeisesti vetää sisäfilepihviä.
Tota... Harvemmin tulee sanottua, mutta nyt sanon: JSSAP. Pärjäät paremmin.
[/quote]
Tässä oli vieläpä tarkoitus aiemmin, että tekisimme (tai siis minä tekisin) edullisia kotiruokia perheelle, mutta nyt näyttää siltä, että omalla puolikkaallani en voisi edes osallistua sellaisten ruokatarvikkeiden ostoon, jotka miellyttäisivät miestäni. Niinpä hän sanoikin, että jaetaan jatkossa ruokalasku kokonaan siten, että maksan omat ruokani ja hän omansa sekä lasten ruoat puoliksi. Ja kun mulla ei ole varaa niihin keskihintaisiin kotiruokiin kuin vain ajoittain, niin hän sanoi syövänsä jatkossa ravintolassa / Mäkkärissä jne. Mies sanoi, että hän ei vain voi elättää minua. Ongelma on kuitenkin se, että Kelassa puolison tulot huomioidaan ja mun tapauksessani kuitenkaan niistä puolison tuloista ei ole mitään iloa ainakaan minulle. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:08"]
Öö... Sairasta. Miksi olet yhdessä tuollaisen miehen kanssa? Selvästikään et ole hänestä edes taloudellisesti riippuvainen, joten antaa heittää. Kuulostaa täysin järjettömältä, kun tuloero on noin suuri. Veloittaa sinulta bensat? Huhhuh.
Mitä kituuttamista tuo muuten edes on, että saat 700e kotihoidontukea? Tuossahan on jo joku kuntalisä varmaan päälle, eihän pelkkä kh-tuki ole noin paljon? Jos miehen tulot eivät vaikuttaisi, saisit huimat 180e lisää...
[/quote]
Juu, veloittaa tosiaan bensat ja mulle tulee kuntalisää sinänsä ihan mukavasti siihen. T. Ap
Lapset päiväkotiin ja mies maksaa puolet, tulee täydet maksut noilla tuloilla
Juupa juu, kahden lapsen kotihoidon tuki on rapiat 400 euroa joten tuossa summassa pitäisi olla kuntalisääkin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:10"]
Eli provo koska saman perheen kaikki lapsilisät tulevat aina samalle tilille. Hullu maailma, joskus totuus tarua ihmeellisempää.
[/quote]
En tiedä, mutta meidän tapauksessamme mies laittoi lapsilisähakemuksen menemään toisesta lapsestamme ja se on siis hänen hallinnoitavanaan. Tosin olemme ohjanneet ne samalle tilille. Tosin itse en saa ainakaan niihin koskea ilman miehen lupaa. T. Ap
Kerropas ap, että miten tuo kotihoidontukesi oikein koostuu?
Ei ole normaali tilanne eikä parisuhde. Lähde. Vuosien kuluessa alat tottua mihin järjettömään vain. Suunta on vain parempaan, kun pääset pois ja näet, että mitä normaali itsekunnioitus on. Miehesi ei takuulla haluaisi ilmaista piikaa tietenkään päästää. Vaikutat tosi kiltiltä. Liian kiltiltä. Ansaitset parempaa ja niin myös lapsesi paremman mallin.
Provo tai ei mutta tällaisia perheitä varmasti riittää. No mä ottaisin avioeron.
Mies joutuisi maksmaan näpäkät elarit sulle, helposti kahdesta lapsesta 600 €/kk jos ei enemmänkin noilla tuloilla. Saat lapsilisät yh- korotuksella. Oma palkka kun menet töihin. Lisäksi vaadit elatussopimukseen, että miehen elatusvelvollisuus kestää siihen asti kun lapset ovat 20v (jos jatkavat siihen asti opiskelua, tämä on siis mahdollista) ja lisäksi mies saa maksaa puolet lasten tulevista harrastuskuluista + ajokorteista kun vaadit uon pykälän elatussopimukseen sekä isäviikonloppujen kulut+hankkia omat vaatteet ja lelut lapsille omaan kotinsa.
Miksi te katsotte tuollaisia sikoja kodeissanne?
Ei hitto sä olet tyhmä jos jäät tuollaisen miehen luo! Oletko sä onnellinen?
Ala vaatia mieheltä "palkkaa" lasten hoidosta. Teidän kaikki tasan puoliksi -kaavallahan se tekisi puolet lasten maksimi päivähoitomaksuista (koska jos sinä et heitä kotona hoitaisi, heidät olisi pakko laittaa hoitoon ja maksimi koska täydet maksuthan noilla miehen tuloilla tulisi). Myös muista kotitöistä mitä teet miestä enemmän vaadit rahat kouraan.
Muutoin pakko sanoa, että tuohan on aivan järjetön järjestely, jos on tottakaan. Olet käytännössä ilmainen piika ja lastenhoitaja miehellesi..
Käsitinkö oikein. Siis mies ansaitsee 8500 ja sinä hoidat yhteisiä lapsiasi ja saat 700 kuussa. Te pistätte kulut puoliksi ja sinä syöt jotain makaroonia, kun mies ilmeisesti vetää sisäfilepihviä.
Tota... Harvemmin tulee sanottua, mutta nyt sanon: JSSAP. Pärjäät paremmin.