Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HOITSUJEN vaitiolovelvollisuudesta

Vierailija
08.09.2006 |

Esikoisen kohdalla kävi niin, että miehen suku tiesi tulevasta lapsesta jo rv 6 kun neuvolaan soitin. Kenellekään emme kertoneet eikä yhtään sukulaista asu tällä paikkakunnalla. Kerroimme sukulaisillemme kun viikkoja oli 14, mutta vitutti kun miehen suku totesi " no oli jo aika kertoakin" , " pikkulinnut lauloivat jo aikoja sitten" , " ai jaa ettekö te ole vielä kertoneetkaan" jne.

Uteluista huolimatta eivät kertoneet, mistä olivat tietoonsa saaneet. Ainoaksi " vuotokohdaksi" olemme päätelleet neuvolan terkan, miehen sukulaisia kun on kyllä naapurikaupungissa neuvolassa töissä.

Voimmeko jättää nyt syntyneen vauvan neuvolakäynnit esim. yksityiselle lääkärille, onko pakko mennä neuvolaan? Entä kun toista suunnittelemme ensi talvena alulle, voimmeko kiertää neuvola-systeemin yksityisten kautta, onko pakko käydä neuvolassa, jos aikoo synnyttää paikallisessa keskussairaalassa, voiko synnytyksen hoitaa naapurikaupungin yksityisessä?

Tämä on todella hankala aihe, se että meidän terveydentilasta vuotaa tietoja suvulle, pitääkö hypätä täysin kunnallisesta järjestelmästä pois, jotta saa pitää tärkeät tiedot omina tietoinaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin väärin. Jos ei omaan neuvolaan voi luottaa, niin mihin? Meillä kävi niin, että olin menossa ensimmäiseen ultraan kun hoitaja, joka on äitini kanssa tuttu, tuli käytävällä vastaan. Siinä sitten piti vältellä keskustelua mutta sai kyllä irti, että mihin olen menossa.

Eipä hoitaja mennyt kuin kolme tuntia niin äitini soittaa, että näin lyhyellä välilläkkö teette toisen (esikoinen oli tuolloin 11 kk).

Vierailija
2/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en sillä näe kuin oman työpaikkani asiat. Sairaanhoitajat näkee sitten muutakin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan nro 8. Vaitiolovelvollisuus on hoitoalalla kunnia-asia. Ja esim. töissä nähtyjä ihmisiä ei saa kotona tai muussakaan asiayhteydessä paljastaa.

T. Hoitaja, joka odottaa että tuttukin potilas morjestaa itse ensin

Vierailija
4/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä, etteivätkö hoitsut vuotaisi, mutta vuotokohtia on muitakin.

Vierailija
5/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asiakas myös kaupassa kadulla jne, aina tervehtii itse ensin. jne jne.

Vierailija
6/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt jokainen tk:ssa kävijä (ei siis tk:n työntekijät) saa kertoa kenet siellä on nähnyt. Jos siis haluaa. Ei sitä mikään kiellä, mutta fiksuintahan se olisi olla kertomatta.

Vierailija
7/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, kun on terveyskeskuksessa ja näkee jonkun " tutun" . Yleensä tämä tuttu tervehtii, vaihtaa pari sanaa säästä tmv. yhdentekevästä, ja sitten alkaa kyselemään " Minkäs takia sinä täällä olet...?" . Ihan niinkuin minua kiinnostaisi ruotia asioitani kylän juoruaämmien kanssa... (pieni paikkakunta)

Kiva siinä sitten sopertaa jotakin epämääräistä " köh-köh, hiukan flunssa vaivaa" tmv. vaikka joku muu olisi käynnin syy. Olen jopa vakavasti harkinnut, että kerron jotain ihan p*skaa seuraavalle kysyjälle... " Genitaali herpekseni pääsi tulehtumaan, valuu mätää koko alapääni---" tai " kontrolli käynti vaan, katsovat että häntä leikkaukseni sujui niinkuiin piti---" ja osottelen mitä juttuja kylällä sen jälkeen kerrotaan...

Kerran näin niin loistavan tilanteen, kun raskaana oleva nainen parin pikkulapsen kanssa tuli päivystykseen. Siinä sitten tuttu1 tyyppi alkoi juttelemaan (utelemaan käynnin syytä+kyseli naisen sukulaisen kuulumiset...) naisen ollessa huoneessa (nainen pääsi muiden ohi) tuli hänen tuttunsa2 paikalle. No tämä tuttu1 tunsi tuttu2. Siinä juteltiin ja nainen tuli pihalle huoneesta.

Voi luoja sitä pälätyksen määrää kun tajuttiin että molemmat tunsvat naisen...!!!:( (Nainen oli tässä vaiheessa poistunut rakennuksesta) vatvottiin mitä nainen oli tuttu1:lle puhunut, sitten tuttu2 kertoi mitä tiesi ja siinä sitten (täysin häpeilemättä, kuuluvaan ääneen) käytiin tämän naisen ja hänen perheensä+sukulaisten " historiaa" läpi, mietittiinn käynnin syytä (---ettei vaan sikiöllä mitään---). Minulla meinasi mennä hermo, vaivoin hillitsin itseni. ...Tosin ehkä olisi pitänyt sanoa että turpa kiinni korppokotkat!:(

Vierailija
8/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee valitus ja selvityspyyntö terveysaseman ylilääkärille. Ottaisin kyllä asian puheeksi ihan ensin sukulaisten kanssa. Siis mistä ovat tietonsa saaneet. Jos hoitaja tai lääkäri jää kiinni salassapitovelvollisuuden rikkomisesta, kyseessä on vakava asia. Jos näin olisi käynyt, on erittäin hyvä että asiakkaat valittavat ja epäammatilliseen toimintaan puututaan. T. sh

Vierailija
9/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rangaistus maksimissaan vuosi vankeutta. Ja tietenkin voit käydä yksityisellä, ei siis vaikuta mitenkään synnyttämiseesi.

Vierailija
10/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet erittäin tarkka vaitiolovelvollisuudesta. Näin teen aina itse (olen hoitoalalla) kun asioin uuden ihmisen kanssa lasteni asioissa. Auttaa kummasti.

Vierailija
11/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieleeni tuli sekin, että eihän naapurikunnan neuvolassa työskentelevät vaan pääse itse käsiksi teidänkin neuvolan papereihin tai siis tietoihin...?

Vierailija
12/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoitsut tuntevat kyllä toisensa, oli kerran puhettakin miehen veljen vaimosta, joka on naapurikaupungissa neuvolassa odottavien puolella.

Tuosta tietokonejutusta en tiedä, mieheni sanoi, että voivat päästäkin, kun niillä on osin yhteinen ATK-järjestelmä ainakin kodinhoidon asiakkaista ja etäisyyttä 30 km, sama keskussairaala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi