Miten maailmassa voi olla niin paljon banaaneja...
Miettikää! Banaaneja on joka ikisessä suomalaisessa ruokakaupassa, peräpohjolasta Hankoon... Miten banaaneja riittää joka maailman kolkkaan? Ja vielä tuoreena... Kuinka monta lentokoneellista banaaneja suhaa ympäri maapalloa päivittäin? Aivot ylikuumenee...
Kommentit (31)
Ihanaa ja aivan totta. Mä alan ottamaan kuvia niistä banaanikasoista ja teen näyttelyn. Ehkä jossain vaiheessa jopa menen banaaniplantaaseille tutkimaan niiden alkuperää, tämä tosin sitten vasta kun olen niittänyt mainetta ja saan kameraryhmän ja oman ohjelman (M*******n terttutuokio). Kun palaan suomeen on isot otsikot siitä kun olet noussut vihdoin itsekkin julkisuuteen ja syytät minua plagiaattoriksi vaatien miljoonakorvauksia. Kiva alkaa sitäkin soppaa setvimään
Banaanit on loppumassa maailmasta. Banaanirutto hävittää ne. Sitten niitä on enää vähän, ja nekin vähät kehitysmaissa. Koska ainoat banaanit, jotka jää, on nopeasti kypsyviä, joita ei voi suhata Ivalon Smarketiin kun mätänisivät matkalla. Metkaa!
Banaanirutto on keksitty jotta saadaan hinnat nousuun.
Kaikki muut, paitsi Reilun Kaupan banaanit, on lapsi(orja)työvoimalla kerätty. Samoin kaakaon- ja kahvin pavut.
Ei ne lennä. Tulevat laivoilla jossa banaanit kypsytetään matkan aikana.
Banaaneja kasvaa niin paljon. Siksi niitä riittää joka paikkaan.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Ajatelkaapa kuinka pienet aivot kärpäsellä on mutta sairaan hyvä muisti.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:30"]Kaikki muut, paitsi Reilun Kaupan banaanit, on lapsi(orja)työvoimalla kerätty. Samoin kaakaon- ja kahvin pavut.
[/quote]
Itse asiassa, katsoin pari vuotta sitten telkkarista jotain dokkaria, jonka nimi oli joku "syntisen hyvä suklaa" tms. suklaa/kaakaopapuihin liittyvä. Siinä brittiläinen mies teki kehitysmaissa tutkimusta raaka-aineiden viljelemisestä. Tapasi suurimpia suklaantuottaja-firmoja (mm. Nestlé ja Yankees) ja selvisi kuinka paljon loppujen lopuksi ne kusettavat viljelijöitä ja ostavia asiakkaita. Reilun kaupan tuotteiksi lanseeratut suklaat yms. eivät olleetkaan ihan niin reiluja.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:30"]
Kaikki muut, paitsi Reilun Kaupan banaanit, on lapsi(orja)työvoimalla kerätty. Samoin kaakaon- ja kahvin pavut.
[/quote]
Kokapensas kasvattajia vastaan ovat kaikki. Yksi maailman aliarvostetuimmista ammateista.
Oon miettiny, miten paljon maailmassa on possuja ja lehmiä, että joka kauppaan riittää.
Googlatkaa kuvahaulla "banana farm" kyllähän nuo kasvatusalueet aika valtavia ovat.
http://www.moraitis.com.au/media/images/Banana-Farm-1-c6f115da-9d51-426b-980a-b48a211088a4-0-5250x3500.jpg kyllä tuolta yks jos toinenkin mamma saa banaania poskeen
Lisää näitä aloituksia,piristävät.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:36"]
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Ajatelkaapa kuinka pienet aivot kärpäsellä on mutta sairaan hyvä muisti.
[/quote]
Ja muurahaisilla on yhtä pienet aivot, mutta silti niiden yhteiskunnassa elämä sujuu ongelmattomammin kuin ihmisten yhteiskunnissa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:36"]
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Ajatelkaapa kuinka pienet aivot kärpäsellä on mutta sairaan hyvä muisti.
[/quote]
Ja muurahaisilla on yhtä pienet aivot, mutta silti niiden yhteiskunnassa elämä sujuu ongelmattomammin kuin ihmisten yhteiskunnissa.
[/quote]
Totta...
Nyt oli hyvä aloitus ja aivoitus!
susta vois tulla kirjailija. Hieno.
En enää koskaan katso banaaneja samalla tavalla kuin ennen